ALADIN

ALADIN

6.0

Pôvodného Aladina z roku 1992 sme na Kineme nerecenzovali, ale je korektné napísať, že má u mňa jasné hodnotenie 10/10. Doručil všetko: krásnu animáciu, dobrodružný dej, vtipné zvieratá (Abu i Jago) i ľudské postavy. Aladin je dobrák, Jafar skvelý záporák, Jasmína pôvabná princezná a prirodzene Džin v podaní Robina Williamsa kradol šou pre seba. Ruku na srdce – môže to fungovať o 27 rokov neskôr v hranej podobe za 183 miliónov dolárov?

Dej kopíruje pôvodný rámec. Chudobný chlapec Aladin prežíva v uliciach Agrabahu, za stenami paláca žije krásna princezná, čo by chcela byť radšej sultánkou a nie manželkou princa, čo sa jej sem príde dvoriť. Zálusk na trón má vezír Jafar, ktorý hľadá v púšti tajomnú čarovnú lampu – stačí ju len pošúchať, vyletí džin a splní tri želania. Zatiaľ čo Aladin sa netušiac zamiluje do princeznej na úteku z paláca, Jafar ho schmatne na misiu do púšte, aby mu našiel lampu (podľa legendy do jaskyne môže vstúpiť iba chlapec so zlatým srdcom). Aladin lampu zoženie, pošúcha a začne napredovať vo svojej misii: stať sa princom a získať princeznú. Jafar spriada medzičasom iné plány a keď už je lampa v jeho blízkosti...

Na Disneyho hraných verziách pôvodných animákov ma neprestávajú udivovať tri veci. Prvou je tradične šikovný režisér, od ktorého si človek sľubuje tvorivý talent a snahu vtisnúť filmu niečo navyše. Bill Condon (Kráska a zviera), Tim Burton (Dumbo) a teraz Guy Ritchie. Ani jeden neukázal nič poriadne a dokonca má náramné problémy pretlačiť svoj štýl do Disneyho rozprávok. Tu sa dočkáme jedného-dvoch efektov ako od Guya Ritchieho (stop obrazu), ale je to strašne málo. Na pomery dravej réžie tohto Brita, je Aladin rozvláčny.

Druhá vlastnosť hraných verzií: obrovské peniaze + prepálená stopáž. Každý film atakuje hranicu dvoch hodín, občas ju podlezie (Dumbo), inokedy prekročí. A zbytočne. Všetky animáky si vystačili so 75 až 90 minútami. Keď začnete zisťovať, kde sa tie hrané verzie nafukujú, je to fuška. Sú to dlhšie či nové pesničky, dialógy? Ťažko určiť, niekde sa tu naťahujeme o polhodinu a viac, čím trpí pozornosť diváka. Nehovoriac o tom, že práve v dnešnej instantnejšej dobe by sme potrebovali svižnejšie kúsky.

Aladin  Aladin

Po tretie, každý film súperi s pôvodným čarom a jeho animáciou. Najlepšie dopadol Jon Favreau pri Knihe džungle. Lenže to, čo funguje v animáku, sa v hranej verzii správa neraz zvláštne. Nejde ani o lety na koberci nad Agrabahom, tie dopadli dobre – ale príde ikonická pieseň A Whole New World a znie inak v origináli i dabingu. Celková atmosféra je v zásade iná. To iste platí pre postavy: papagáj Jago chce byť silený vtipkár a už len opakuje slovíčka do rytmu i scény. Abu chce byť vtipnou opicou, ale mimika animácie sa napodobiť nedá – je milý, má rýchle pohyby, no originál je trošku vyššia liga.

Osobitou kategóriou je Džiny, ako ho volajú prekladatelia. Will Smith preukáže kus herectva i spevu, no nezabudnite, že gro vtipov vyšlo z bleskovej premenlivej animácie a minigrotesiek, kde robili bláznivé veci typu posilňoval s obrovským závažím alebo robil kúzla na počkanie. Takých kúskov sa dočkáte aj v hranej verzii, no nepôsobia príliš prirodzene – je tu aj scénka so závažím, je absurdná, ale už vás toľko neohúri. Ešte sa budete občas diviť, ktoré momenty sú jeho kúzlom a ktoré ešte prirodzené (Aladinov tanec). Každopádne, Will Smith nie je márna voľba a ak si odmyslíte prvotnú kritiku jeho modrého tela a make-upu, robí čo má.

Aladin  Aladin

Horšie je to s piesňami, ktoré oproti originálu napriek angažmánu Alana Menkena toľko nehrejú. Novinka Speechless pre Jasmínu je dokonca ukričaná a miestami sa ťažko určujú spievané slová. Okrem Princa Aliho sú to všetko skôr kópie a každej čosi chýba. U nás sa hrá iba slovenská verzia, takže trio Dávid Hartl-Mirka Partlová-Pavol Plevčík sa snažia ako najlepšie môžu dabovať i spievať. Najlepšie vyznie paradoxne Plevčík ako Džiny – pre piesne i dialógy je obrovským plus, lebo inak by ste Aladina začali rýchlo kritizovať. Ale nejednému divákovi pri piesňach napadne, že Disney sa tu náramne pokúša o vlastný Bollywood.

Dvojica začínajúcich hercov bola dobrou voľbou v origináli pre neporovnávanie s inými rolami, Naomi Scott je v tomto smere lepšia ako chlapčenský hrdina. Nie je to pôvodný šibal z animáku, ale zlaté srdce stále má.

Aladin  Aladin

Je ťažké hodnotiť Aladina 2019, pôvodným fanúšikom ponúka málo – ich kritické oko a pozorná myseľ po napozeraní originálu sleduje, ako sa naťahovaná rozprávka s pôvodným dejom pokúša o to isté, ale úplne jej to nevychádza. Je drahá, chce mať originálny vizuál a má výbornú atmosféru v arabskom svete. No dlhšie scény, nové piesne či hrané verzie sa svižnému 90-minutovému animáku nevedia vyrovnať. A zrejme aj deti budú spokojnejšie s klasickou krátkou verziou, nielen dospeláci.

PS – Noví diváci neznalí originálu si môžu pripočítať bod. Rozprávka má solídny dej, viac prekvapení a má čo ukázať.

Aladdin (USA, 2019, 128 min.)
Réžia: Guy Ritchie. Scenár: John August, Guy Ritchie. Hrajú: Will Smith, Mena Massoud, Naomi Scott, Marwan Kenzari, Navid Negahban, Nasim Pedrad, Billy Magnussen ...