ROCKETMAN

ROCKETMAN

9.0

Ako nakrútiť životopis o extravagantnom hudobníkovi Eltonovi Johnovi? Rozhodne by to šlo štandardným spôsobom, akým si väčšinového diváka podmanil koncom minulého roka Bohemian Rhapsody, ktorý to dotiahol až na Oscary. Ale ak aspoň trocha poznáte Eltonove vystúpenia a tvorbu, je jasné, že táto cesta by film rýchlo poslala do zabudnutia. Našťastie sa môžete pripraviť na nablýskanú glamrockovú jazdu, ktorá vás svojou odvážnosťou nesklame, ale naopak určite prekvapí.

Rocketman však nie je rýdzo životopisným filmom. Ide skôr o biografický muzikál rámcovaný skupinovou terapiou. Do tej prichádza Elton v jednom z typicky prehnaných kostýmov, aby vyrozprával svoj príbeh od ranného detstva, cez kariérnu hojdačku až po osobné traumy a strasti.

Filmár Dexter Fletcher je kľúčovou osobou súčasných, podobne ladených príbehov. Po vyhodení Briana Singera totiž dokrútil aj spomenutú rapsódiu, takže je ťažké vyhnúť sa priamemu porovnávaniu. Pri Rocketmanovi zvolil odlišný spôsob rozprávania, než býva štandardná šablóna časového rámca s popisom rokov a vďaka terapeutickému spomínaniu je väčšina scén retrospektívnych. V obsahovej rovine ide o klasiku – vzostup a pád, drogy, sex, negatívny efekt slávy, výčitky, pokusy o samovraždu.

Rocketman Rocketman

Pri hlbšom skúmaní však nájdeme najmä silnú túžbu po odstránení samoty, vyrovnávanie sa s odmietnutím a hľadanie samého seba. Skrátka film-terapia. Elton v kruhu anonymných odhaľuje samého seba nielen psychicky, ale krásnou paralelou sa zbavuje aj fyzických znakov extravagantnosti. Celé to pôsobí ako ďalšie koncertné vystúpenie, na konci ktorého má prísť zmier a vykúpenie.

Unikátnou stránkou Rocketmana je jeho forma. Rôzne verzie songov, prezentované v orchestrálnej verzii alebo spievané priamo účastníkmi danej scény, sú nabité silnými emóciami, po ktorých máte chuť buď plakať (skladba Your Song) alebo spievať a tancovať v kine (titulná pieseň Rocketman). Niečo podobné som zažil pri írskom Sing Street. Muzikálne čísla majú okrem perfektnej tanečnej dramaturgie a skvelej výpravnej zložky veľký význam aj na odľahčení ponurých kapitol filmu, a fungujú na premostenie medzi životnými etapami slávneho hudobníka.

Rocketman Rocketman

Taron Egerton (séria Kingsman) sa zhostil titulnej úlohy s neskutočným zápalom. Bremeno filmu nesie logicky takmer sám, tvorí si tak osobitú one-man show, ale ostatní herci nezaostávajú (vynikajúci Richard Madden či Jamie Bell v úlohe Eltonovho dvorného textára). Aj tu je ťažké ubrániť sa porovnaniu s Malekom. Pri ňom spravili veľa maskéri.

Vôbec nechcem oscarového Rami Maleka degradovať, ale výkon Egertona je doslova úchvatný. Zachováva si štatút herca, pričom mu veríte osobité poňatie Eltonej osoby. Sám naspieval piesne, nakoľko zbožňuje spojenie herectva a spevu, čomu pričuchol už v animáku Spievaj, kde prepožičal hlas gorile Johnnymu. A čo spieval Johnny? Predsa I’m still standing od Eltona Johna. Krásna „náhoda“.

Rocketman Rocketman

Fletcher nakrútil krásny a výpovedný film o skvelom hudobníkovi. Umne balansuje na hranici autentickosti a skutočnej fantázie, zručne vedie hercov a divákovi servíruje parádny filmársky zážitok. Škoda len, že na premiére, ktorej som sa zúčastnil boli dokopy štyri osoby. Vzhľadom na fakty, že nie je robený na istotu ako Bohemian Rhapsody a že Elton má najsilnejšiu fanúšikovskú základňu v USA a Británii možno očakávať slabší záujem tunajšieho diváka. Pritom je Rocketman tak odvážny, akým mohol byť aj film o ikonickom frontmanovi skupiny Queen.

Rocketman (UK/USA, 2019, 121 min.)
Réžia: Dexter Fletcher. Scenár: Lee Hall. Hrajú: Taron Egerton, Jamie Bell, Richard Madden, Bryce Dallas Howard, Matthew Illesley, Kit Connor, Charlie Rowe ...

autor Lukáš Slovák 1.6.2019