TED BUNDY: DIABOL S ĽUDSKOU TVÁROU

TED BUNDY: DIABOL S ĽUDSKOU TVÁROU

6.0

Bezcitné vraždenie Teda Bundyho rezonovalo v Amerike v 70-tych rokoch minulého storočia. Aktuálne nám jeho život približuje režisér Joe Berlinger (minisérie Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes, Judgment Day: Prison or Parole?), ktorého tvorba celkovo inklinuje k zločineckej tematike. Známeho sériového vraha si zahral Zac Efron, jeho milujúcu partnerku Liz dcéra hudobníka Phila Collinsa Lily Collins.

Film so znepokojivým názvom Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (u nás v distribúcii Ted Bundy: Diabol s ľudskou tvárou) evokuje krvavé peklo a akčnú hektiku na filmovom plátne, opak je však pravdou. Keďže podľa zdrojov bol Ted na pohľad šarmantný vzdelaný mladík, odkrývanie jeho činov sa deje pokojným výpočtom obetí v televízii, zatiaľ čo páchateľ vedie s Liz a jej dcérkou Molly normálny život. Sprístupnenie hlavnej postavy ako vraha, ktorý skutočne existoval, dáva divákovi možnosť detailnejšie sa zamerať na Bundyho možné výkyvy z normálu.

Pri mene Zac Efron sa mnohí pohŕdavo pousmejú, no jeho tínedžersky podmanivý kukuč v postave T.B. má práve žiadaný psychopatický odtieň. Zaň jeho hrdina ukrýva všetko zlo vo svojej hlave, aj prípadné narúšanie psychopohody pri identifikovaní vraha a potvrdení trestnoprávnej zodpovednosti.

Ted Bundy: Diabol s ľudskou tvárou sa primárne zameriava na hladký priebeh vzťahu Liz a Teda, kde v pozadí na televíznej obrazovke bežia správy o obetiach brutálnych vrážd. Potenciálne konflikty medzi partnermi veľmi neakcelerujú, čomu nahráva aj Lizina slepá zaľúbenosť. Do pozornosti sa režisér snaží pretláčať zločincovu postavu, stále však akosi napoly a ustráchano. Načrtáva Bundyho život, no zámerne v jeho pokojných stavoch, pričom odkazy na chystané jatky ponecháva len v náznakoch pohľadov na budúce obete. Vždy si postavu T.B. drží v rezervovanej polohe voči okoliu, ktorú síce Efron dobre zvláda, no diváka po čase môže tento stav začať nudiť.

Ted Bundy: Diabol s ľudskou tvárou Ted Bundy: Diabol s ľudskou tvárou

Do pozornosti sa aspoň pretláčajú zaujímavé dobové outfity a občasné herecké záblesky známych mien ako John Malkovich, Jim Parsons (Teória veľkého tresku) či Haley Joel Osment (detská hviezda filmov Šiesty zmysel, A.I. Umelá inteligencia). Scenárista Michael Werwie veľmi svojsky uchopil žáner biografickej drámy – nedáva dostatočný priestor ani plnšiemu profilu hlavnej postavy, ani nestojí pevne na pôde vyobrazenia dopadov jej obvinení na najbližšiu osobu. Dopriava jej len nadmernú konzumáciu alkoholu v ústraní a Bundyho novej favoritke zaslúžené vzťahové sklamanie.

V tomto zákernom chameleónovi menom Bundy, tvorcovia vôbec nevyužili možnosť pohrať sa s jeho chorou psychikou, poodkrývať možné psychologické deformácie, či načrtnúť prostredie, z ktorého možno vzišla jeho absencia pocitu viny. Práve Bundyho presviedčanie o vlastnej nevine podporené jeho právnickým štúdiom dodáva filmu relatívnu atraktivitu, keďže divák je so skutočnosťou oboznámený a očakáva Bundyho doznanie.

Ted Bundy: Diabol s ľudskou tvárou vlastne len apeluje na reálnosť existencie podobných indivíduí v našom okolí. Ako veľmi sa vedia votrieť do priazne a bez mihnutia oka zanechávať za sebou spúšť. Táto snímka však zanechá v divákovi len spúšť nejednoznačnosti pre komplexnejší pohľad na prípad masového vraha z minulosti.

Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (USA, 2019, 110 min.)
Réžia: Joe Berlinger. Scenár: Elizabeth Kendall, Michael Werwie. Hrajú: Lily Collins, Zac Efron, Angela Sarafyan, Sydney Vollmer, Justin Inman, Kaya Scodelario...

autor Zuzana Ondrišová 7.6.2019