KONIEC VEĽKEJ TRILÓGIE |
KONIEC VEĽKEJ TRILÓGIE |
1461 dní čakania sa naplnilo a Chris Nolan končí veľkú trilógiu so cťou. Návrat Temného rytiera nemôže byť lepší film ako Temný rytier, iba horší alebo rovnako dobrý...
Gotham bez zločinu je nádherná ukážka idylického mesta. Všetci zločinci zavretí vďaka zákonu Harveyho Denta na jednom mieste. Batman je osem rokov preč. Selena Kyle kradne náhrdelník, ale je iba súčasťou väčšieho plánu, aký sa na Gotham valí. Burzové machinácie, hrubá sila, Bane. Bruce Wayne musí vyjsť zo svojho tieňa pre dobro všetkých i seba.
Nolanovci majú skvelý scenár. Výborne vymysleli zápletku, ich trilógia sa napĺňa a odkazuje. Vizuálne či vetou v dialógu. Staré postavy vystupujú v iných súvislostiach, nové vhodne zapadajú a majú hlbokú motiváciu. Počet zvratov je vysoký – aj na ploche 165 minút si Nolan vypomáha skratkami, ktoré mu budú viacerí vyčítať, zároveň šibalsky mrká: v komikse je možné všetko.
Akčných scén je opäť menej, ale stoja za čakanie. Nástup Batmana je absolútnou ukážkou plnenia tínendžerského snu a komiksového filmu. Pästné súboje sú surové, a poctivo nakrútené. Finále je neuveriteľné vo svojom zábere a Nolan vytvoril gigantický epos. A konečne ma presvedčil, že aj niekto dokáže ničiť mesto ešte zaujímavejším spôsobom ako Transformers, Battleship či Avengers.
Hlavné myšlienky ležia inde. Morálne dilemy. Život s následkami svojich rozhodnutí. Nádej. Humanita. Anarchia. Vzostup a pád. Každá postava ma inú motiváciu a Nolan im nechá priestor. Hovoriť o Florencii, osude sirotinca, detstve bez majetku. Všetko má zmysel, ale pochopíte ho na konci, keď sa osudy postáv naplnia. Rovnako ako viera v maskovaných hrdinov, ktorej Nolan vzdáva hold.
Bane je zaujímavý zloduch. Mnohé akty rieši napriamo, hrubou silou a bez rozmýšľania, na konci však pochopíte prečo. Kruh zloduchov sa uzatvára aj v kontexte celej trilógie, občas so slepými cestami (úmyselne), ale ešte aj tie vám zapadnú do skladačky. Niekedy vycítite zlo aj keď nie je Bane či niekto iný na plátne. Hlboko sa ryje pod kožu divákov, psychologická rovina ostáva silná.
Pri hercoch sa vyžívate, ktorú vedľajšiu postavu obdivovať viac. Vyhrá Michael Caine za svoje sóla a tradične Gary Oldman. Nové ženy (Hathaway, Cotillard) podávajú solídne výkony. Tom Hardy je silný zloduch, pri maske však nemá možnosti a pomáha si silným hlasovým prejavom.
A potom je tu Hans Zimmer, ktorý jasne tvrdí, že tento film musíte vidieť v hlasnom multiplexe. Agresívna zvuková stopa mieša staré dobré motívy s treskúcou akciou i novými tónmi. Variácie a nadstavby má fantastické. Hoci nemieša inú hudbu ako pri Sherlockovi a Inception, je bravúrny.
Návrat Temného rytiera nemôže byť lepší ako Temný rytier. Ale je rovnako dobrý. Má inú tému, odlišnú štruktúru, ale zapadá do kontextu a vhodne zavŕši trilógiu, akú Hollywood bude dlhé roky prezentovať. A my budeme radi, že sme ju videli v dobe jej vzniku.
Hodnotenie: 10/10