KARLOVY VARY - CESTA TAM A ZASE SPÄŤ

KARLOVY VARY - CESTA TAM A ZASE SPÄŤ

článok



Tradične prvý júlový (a tým pádom aj prázdninový) týždeň sa v kúpeľnom mestečku v západných Čechách rozbehol najväčší filmový sviatok v Strednej Európe. Príjemnou symbolikou je skutočnosť, že moja prvá návšteva padla práve na tento rok, kedy festival oslávil svoje štyridsiate jubileum. Ak vás zaujíma ako dopadol z pohľadu nováčika, tak sa začítajte na nasledujúcich riadkoch do spomienok na okamžiky, ktoré mi najviac utkveli v pamäti.

Nie celkom iba o filmoch
Filmový festival to je samostatne fungujúca jednotka so svojimi vlastnými pravidlami a životom, ktorý začína už dlho pred jeho konaním a rovnako dlho vo vás dozrieva aj po jeho skončení. Ten karlovarský nie je žiadnou výnimkou. Silu jeho príťažlivosti s prísľubom vzrušujúcich deväť dní plných dobrodružstiev tak na plátne, ako aj mimo neho, som s narastajúcim pocitom očakávania pociťoval už od začiatku júna. Kulminačným bodom bol potom pre mňa nástup do novinárskeho autobusu v Prahe.  Stretol som sa v ňom nielen so starými známymi, ale zároveň si stihol za tie dve hodiny cesty do Varov spraviť aj nových známych, ktorí mi ako starí harcovníci s radosťou v očiach opisovali, čo ma počas nasledujúceho týždňa čaká za skvelú zábavu.

Moja dobrá nálada bola ale hneď po príchode do „srdca festivalového života“ - hotela Thermal, podrobená prvej skúške, kedy mi tetušky v akreditačnom stredisku pre novinárov povedali, že žiadnu akreditáciu na moje meno nevedú. Ale skôr, ako sa mi v srdci stihol usadiť tieň smútku, som mal šťastie zažiť to, čo pojem „profesionálny prístup“ znamená na festivale svetového mena. Aktívne tetušky totiž zavolali priamo svojej nadriadenej a vďaka jej ústretovosti bola chyba do piatich minút odstránená a ja som sa mohol začať vytešovať z vlastného, novinárskeho Festival passu. Ten mal oproti klasickému Festival passu výhodu v tom, že vám umožňoval zaobstarať si štyri vstupenky denne (na klasické passy ste dostali iba tri vstupenky denne) v samostatnej pokladni, čím odpadalo únavné státie každé ráno v dlhých radoch na lístky. V tomto smere sa mi žiada dodať už iba jediné: „nech žije Kinema a povolanie filmového recenzenta! :-)“. Na druhej strane treba povedať, že ak ste mali dostatočnú trpezlivosť, tak ste sa takmer vždy mohli dostať na film, ktorý ste chceli vidieť. Väčšinou stačilo prísť hodinu pred predstavením ku sále, postaviť sa do rady (alebo ju rovno vytvoriť) a päť minút pred začiatkom projekcie, kedy začínali uvádzači púšťať ľudí do sály bez lístkov čisto iba na akreditačnú kartu, trocha roztiahnuť lakte, potlačiť sa dopredu a už ste mali miesto v sále (buď na sedačke alebo na zemi) isté.

Obrovský maratón filmových projekcií (prvé predstavenia začínali ráno o 9.00 a posledné štartovali o polnoci) organizátori rozmiestnili do 13 kinosál, s rôznou úrovňou kvality. V samotnom Thermale sa nachádzalo 6 sál, vrátane tej najväčšej - Veľkého sálu s premietacím plátnom, podľa môjho odhadu, ešte o niečom väčším, akým disponuje kinosála č. 1 v Palace Cinemas v Auparku a s kapacitou cez 800 miest. Postupne som mal možnosť navštíviť všetky kinosály a z hľadiska pohodlnosti sa u mňa jednoznačným víťazom stalo zrekonštruované kino Panasonic (bývalé kino Drahomíra), ktoré okrem pohodlných sedačiek každému divákovi ponúkalo vyklápací stolček, ktorého multifunkčnosť ste ocenili v závislosti od vašej fantázie. Od jednoduchého odloženia vecí sa totiž dal využiť viacerými rozmanitými spôsobmi...ehm, pokračujeme ďalej :-). Na opačnom konci spektra diváckej príťažlivosti bolo pre mňa „nafukovacie kino“ (obrovský stan) Espace Dorleans, ktoré malo nielenže tvrdé sedadlá ako zo starých kín ešte z dôb komunizmu, ale vďaka svojej konštrukcii takmer vôbec netlmilo ruch festivalového života mimo plátno, čo bolo vzhľadom na lokalizáciu stanu hneď vedľa Thermalu často účinným rušiteľom diania na plátne (pri projekci Kim Ki-dukovho filmu Luk bolo v tých najtichších pasážach počuť aj kýchnutie okoloidúcich ľudí).

Karlovy Vary - cesta tam a zase späť Karlovy Vary - cesta tam a zase späť Karlovy Vary - cesta tam a zase späť

S festivalom (nielen karlovarským) je nevyhnutne spätá aj jeho zvučka. Už pri jej premiére pred prvou projekciou bolo každému jasné, že práve ona bude patriť k tomu najkritizovanejšiemu na celom festivale. Jej tvorcom je David Ondříček (režisér Jedna ruka netleská, Samotáři, Šeptej), ktorý ňou sklamal divákov na celej čiare (s ubiehajúcimi dňami si vždy po skočení v hľadisku vyslúžila čoraz hlasnejšie a početnejšie „Fuj“, ku koncu festivalu okorenené aj ďalšími citoslovcami, ako napr. „Blé-é-é“). Zvučka by sa v skratke dala označiť ako „veľa gýču a úmyselne trápneho prehrávania bez dynamiky, jednotiacej koncepcie, nevýrazného nápadu a slabej pointy“. Ostatne, môžete sa o tom presvedčiť sami, ak si ju stiahnete na oficiálnej stránke festivalu (www.mffkv.cz).

Okrem nepodarenej zvučky sa už ale z hľadiska organizácie nebolo na čo sťažovať. Nepotešilo to hlavne mojich kolegov novinárov, ktorí boli nútení v svojich denných reportoch z festivalu nútení občas „variť z vody“ a s láskou spomínali hlavne na minulý ročník, kedy mali o zábavu dennodenne postarané - či už v podobe záhadných krádeží v stanovom mestečku, vytopeného hotelu Thermal, alebo zrúteného stropu v starom kine Drahomíra (vďaka tomuto incidentu sa dočkalo aj rekonštrukcie a stalo sa z neho vyššie spomínané luxusné kino Panasonic).

Festivalový život samozrejme nie je iba o filmoch. I keď ja som sa väčšinou aj so spolubývajúcimi z izby po skončení poslednej projekcie unavene doplazil do postele a pretavil tak potenciálne bujarý nočný život v pokojný spánok unaveného filmového pútnika :-), v svojom okolí som poznal „borcov“, ktorí takmer každý deň ťahali šichtu konzumácie omamných látok až do rána bieleho. Týmto pozdravujem hlavne komunitu ľudí z csfd, ktorého členovia vykazovali v tomto smere pre mňa až nepochopiteľne vysokú aktivitu :-).

Hviezdy a hviezdičky
Renomé a rating festivalu nevytvárajú ani tak filmy, ako skôr filmové hviezdy, ktoré ho poctia svojou návštevou. Ide o spojené nádoby. S ich výskytom síce často súvisí odklon od toho, čo robí filmový festival festivalom, na druhej strane práve celebrity pútajú pozornosť médií a iných vplyvných ľudí z filmového priemyslu, čoho odrazom je možnosť väčšieho výberu filmov ako i narastajúcej diváckej priazne (tento ročník znova prekonal v návštevnosti ten minulý a je tak minimálne do obdobia nasledujúceho rekordmanom v počte predaných vstupeniek). Karlovarský festival je aj v tomto smere zďaleka najväčší a najrešpektovanejší v Strednej Európe. Samozrejme, tak ako majú hviezdy na nebi rôznu intenzitu žiarenia, podobne aj filmové celebrity sa tešia rôznej úrovne popularity. Poďme sa postupne pozrieť na niektoré z nich - od tých oslňujúcich a najpopulárnejších k tým menej známym.

Vrcholom tohto ročníka bolo jednoznačne trio Robert Redford - Sharon Stone - Michael Madsen. Majitelia prvých dvoch mien sa slávnostným červeným kobercom prešli hneď v prvé dva dni festivalu, zatiaľ čo posledne menovaný prišiel na jeho záver uviesť Sin City.

Redford, ktorý si prevzal Krištáľový glóbus za mimoriadny umelecký prínos svetovému filmu, sršal chválou nielen na samotný festival a úprimné potešenie z ceny (pochvaľoval si hlavne to, že karlovarský glóbus je o poznanie ťažší než Oscar), ale strúhal jednu poklonu za druhou aj Českej republike ako takej (od vyzdvihovania zásluh Václava Havla sa dostal až k pochlebovaniu Plzeňského Prazdroja), čím si medzi prítomnými domácimi novinármi vyslúžil uznanlivé pobrukovanie. Naopak, veľmi kritické stanovisko zaujal k politickej situáciu v svojej krajine, čím samozrejme rozšíril rad Bushových odporcov.

Rovnakú cenu ako Redford si prišla na druhý deň prebrať aj Sharon Stone. K image každej veľkej hviezdy (nezamieňať so spojením veľká herečka!) patrí aj nejaký ten vrtoch a nevyspytateľná nálada. Sharon nebola výnimkou. Najprv odmietla tlačovú konferenciu a následne v projekčnom sále zakázala fotografovanie (s výnimkou profesionálnych fotografov). Jej zákaz mal však približne rovnaký účinok, ako keď vám niekto povie „nesťahuj filmy z internetu, lebo je to nelegálne“. Vrcholom vystúpenia sa však stal jej patetický prejav o dôležitosti ísť si za svojimi snami, plný veľkých gest, ale i neznalosti stredoeurópskej problematiky, kedy ste chvíľkami mali z jej predslovu dojem, že sa naše krajiny vymanili z područia komunizmu iba nedávno.

Zlý hollywoodský chlapec Michael Madsen, na rozdiel od svojich filmových postáv, pôsobil skromným dojmom a keď sa novinárom zveril, že by si veľmi rád zahral nejakú romantickú úlohu, ani ste nemohli uveriť, že pred vami sedí chlapík, ktorý stvárnil napr. tvrďáckeho Billovho brata Budda z Tarantinovho opusu Kill Bill. Našťastie, po chvíli to bol zase starý dobrý Madsen ako ho poznáme. Keď totiž moderátor novinárskemu publiku naznačil, že sa tlačovka vzhľadom na blížiacu sa večeru chýli ku koncu, Madsen pohotovo na jeho adresu zareagoval: „Fuck dinner.“ No uznajte sami. Hláška hodná jej autora.

Okrem tejto veľkej trojky ste postupne v Thermali mali možnosť stretnúť aj nasledujúce herecké tváre a tváričky: Matt Dillon prišiel uviesť Factotum - film pretekajúci cynickým humorom vychádzajúci z diela Charlesa Bukowského, nórska herečka Liv Ullman, známa hlavne z filmov Ingmara Bergmana, prišla uviesť svoj druhý réžijný počin Kristin Lavransdatter, herec Jeremy Davies predstavil Manderlay - druhý diel z Tierovho plánovaného amerického triptychu, Gael García Bernal zastupoval ako herec čo do výsledného hodnotenia kontroverzné Motocyklové denníky, pojednávajúce o mladíckych rokoch budúceho revolucionára Che Guevarru, svoju zatiaľ krátku retrospektívu si osobne prišla odprezentovať aj ikona nezávislého filmu Alexander Payne (naposledy Bokovka), krehká Sarah Polley (známa z minuloročného remaku Úsvit mŕtvych) prišla ako delegácia k Wendersovmu filmu Nechoď klopať na dvere a mierne sfetovaným dojmom pôsobiaci Michael Pitt (v našich kinách zapamätania hodný z Bertolucciho Snílkov) uviedol film Posledné dni od Gus van Santa.

Karlovy Vary - cesta tam a zase späť Karlovy Vary - cesta tam a zase späť Karlovy Vary - cesta tam a zase späť

Na záver výpočtu hviezd som si nechal dve mená, ktorých stretnutie pod karlovarským filmovým nebom mne osobne prinieslo najviac potešenia. Jednak z patriotických pohnútok mi bolo mimoriadne sympatické, ako nenútene, ale o to vtipnejšie a srdečnejšie uviedol Martin Šulík v súťažnej sekcii svoj Slnečný štát. I keď film nakoniec žiadnu cenu nezískal, nedá mi nespomenúť, že pán Šulík získal búrlivý potlesk publika tak za spomínané uvedenie ako aj na konci filmu - nesporný to znak jeho kvality.

Úplným bonbónikom bol pre mňa rozhovor s japonským režisérom Shion Sonom, ktorého som si odchytil po projekcii jeho najnovšieho a zároveň veľmi vydareného filmu Večera u Noriko (Noriko no Shokutaku). Týmto filmom Shion Sono zrealizoval v kinematografii veľmi zriedkavý prípad, kedy svojím nasledujúcim filmom vysvetlil a rozšíril svet svojho predchádzajúceho snímku (pričom medzi spomínanými snímkami nejde o vzťah prequel-sequel). Noriko totiž pracuje s koncepciou, ktorú použil v svojom predchádzajúcom filme - Suicide circle (Jisatsu saakuru - Sono používa aj konkrétne zábery z tohto filmu, v ktorom sa príbeh sústreďuje na záhadné, hromadné samovraždy japonských školáčok - pamätná je najmä úvodná scéna v japonskom metre, kedy sa 54 dievčat v školských uniformách pochytá za ruku a s hlasným pospevovaním skočia do cesty prichádzajúceho vlaku), pričom ju rozvíja do oveľa širších súvislostí. Vzťah hry presvedčivejšej ako samotná realita (ktorá je tým zároveň popieraná) ako i fungovanie buričskej, možno až anarchistickej skupiny v rámci celkovej spoločnosti potom ešte vzbudzuje spomienky aj na Fincherov Klub bitkárov. Veľmi potešujúcou bola potom pre mňa skutočnosť, keď samotný režisér tieto moje úvahy a prirovnania potvrdil :-).

Filmy, filmy, filmy
Oproti minuloročnej Letnej filmovej škole v Uherskom Hradišti, keď som spolu s ďalšími kolegami z Kinemy atakoval návštevnosť takmer päťdesiatky filmov za festival, som k filmovému maratónu vo Varoch pristupoval so značne voľnejším tempom. Počet zhliadnutých filmov tak dosiahol ledva polovicu, pričom sa medzi nimi našli filmy, ktoré mi v pamäti ostanú ešte veľmi, veľmi dlho ako aj snímky, na ktoré by som s radosťou aplikoval zákrok u spoločnosti Lacuna a dosiahol tak rovnaký efekt, ako hrdinovia filmu Večný svit nepoškvrnenej mysle. Takže, ktoré sú moje „Top“ a „Flop“ tohtoročných Varov?

Top:

Pocta Samovi Peckinpahovi
I keď s menom Sam Peckinpah sa viac dnes spája ťažká závislosť na drogách a alkohole v posledných rokoch jeho života, oveľa podstatnejším faktom je jeho neodškriepiteľná genialita filmového režiséra, ktorý nielen na svoju dobu komponoval dokonalé diela skrz množstvo podaného násilia. Organizátorom karlovarského festivalu patrí z mojej strany hneď dvojitá veľká vďaka. Jednak, že retrospektívu Peckinpahových filmov prišli uviesť jeho dlhoroční spolupracovníci – charizmatický herec L.Q. Jones (Major Dundee, Divoká banda), herečka Ali McGraw (Útek) a Peckinpahova asistentka Katy Haber. Hlavne L.Q. Jones bol nevyčerpateľnou studnicou dobrej nálady a veľmi schopným rozprávačom viacerých nezabudnuteľných historiek z natáčania majstrových filmov. Keď som mu potom osobne po projekcii Divokej bandy podal svoju chvejúcu sa ruku a roztraseným hlasom zložil poklonu nielen jemu, ale i „božskému Samovi“, bolo vidno, že ho to potešilo bez ohľadu na to, že podobné poklony musí dostávať často.

Tá druhá vďaka potom smeruje k samotnému výberu Peckinpahových filmov, ktoré sa vo Varoch odpremietali. Pritom pri dvoch snímkach išlo o režisérsku, predĺženú verziu (resp. pôvodnú, ešte pred zásahmi štúdia) s kompletne reštaurovaným zvukom (Major Dundee, Divoká banda). Osobne za najlepší Peckinpahov film, ktorý som mal možnosť vidieť, považujem Pat Garret and Billy the Kid. Po skončení projekcie som na chvíľu začal uvažovať, či sa mi tento Peckinpahov masterpeice  náhodou nepáčil ešte viac ako Leoneho Vtedy na západe (nakoniec nie, ale kvalitou sú si nebezpečne blízko :-)). Pritom práve oproti Leonemu je Peckinpahov western (až sa zdráham použiť toto slovo, pretože v jeho ponímaní nenachádzame takmer žiaden osvedčený stereotyp využívaný vo filmoch daného žánru) úplne opačný. Tak ako Leone v spolupráci s Morriconem budovali atmosféru epických výšin nádherne rámcovanými zábermi podkreslenými majestátnou hudbou, je Peckinpah v spolupráci s Bobom Dylanom k nim v presnom kontrapunkte, pričom svojím komorným minimalizmom dokážu vyvolať (hlavne Dylanove jednoduché vybrnkávanie na gitaru) rovnako emočné vrcholy.

Doslova filmový orgiazmus však bola projekcia Divokej bandy na najväčšom karlovarskom plátne. Slovami neopísateľný zážitok. Pri jeho sledovaní som si želal už iba jedno – aby som takto niekedy mal možnosť vidieť aj Leoneho dva filmy – Vtedy na Západe a Vtedy v Amerike. Divoká banda je Peckinpahov opus magnum - geniálne vystavaný a formálne bezchybne zabalený western, ktorý stihne zároveň byť aj poetickou baladou o odčlenení z bežného davu, čím ešte viac otužuje priateľské väzby. Samozrejme s vynikajúcimi akčnými scénami. Záverečný shoot-out, kedy v priebehu 10 minút dôjde k vystrieľaniu celej gangsterskej dediny je hotové akčné inferno – zároveň jej sledovaním je vám hneď jasné, čím sa nechal inšpirovať John Woo vo svojom najkynetickejšom heroic-bloodshed s názvom Hard-boiled.

Aj keď príbehom sa Peckinpahove fílmy líšia, skrz celú jeho filmografiu môžeme  zachytiť viacero spoločných motívov, z ktorých niektoré dobre vystihujú aj režisérovu osobnosť. Ide hlavne o motív cesty resp. putovania, odcudzenie hlavného hrdinu, pretrhané, resp. postupne narušované priateľské vzťahy, silné výbuchy násilia – to všetko sú prvky, ktoré vo väčšej či menšej miere prechádzajú z jedného peckinpahovského filmu do druhého.

I keď Sam Peckinpah zomrel už pred dvoma desaťročiami, jeho geniálne filmy tu budú stále. Filmy, na ktoré väčšinou nikdy nezabudnem.

Plačúca päsť / Crying Fist / Jumeogi unda
Aj keď som tento juhokórejský film videl už pred festivalom, rozhodne som si nenechal ujsť jeho projekciu na veľkom plátne. Na druhé pozretie sa mi film páčil ešte viac a spolu s Peckinpahovou retrospektívou bol pre mňa jednoznačným vrcholom festivalu (i keď škoda, že mi v bohatej ponuke ušiel medzi prstami ruský klenot vojnových filmov – Choď a pozeraj sa).

Po formálnej stránke detailne prepracovaný film, ktorý hneď od začiatku svojou dejovou štruktúrou (precízne vrstvené sekvencie, z ktorých takmer každá v sebe obsahuje vlastnú minipointu) prevracia jednu zo zabehaných žánrových formuliek drámy zo športového prostredia (konkrétne boxu). Filmy daného razenia väčšinou celý svoj dej využívajú iba ako "prípravu" na finále, v ktorom je hlavný hrdina fyzicky konfrontovaný s najväčšou výzvou svojho života (čo samozrejme platí aj v prípade Crying Fist). Lenže, zatiaľ čo vo väčšine týchto filmov máme v záverečnom dueli nášho hlavného hrdinu, ktorému skrz podrobne budovanú identifikáciu v predchádzajúcom deji držíme palce o to viac, o čo beztvárnejšie a často až negatívne je vykreslený jeho oponent, tak v Crying fist nič také nie je z dôvodu, že hlavní hrdinovia sú tu dvaja. Pre obidvoch je ich vzájomný duel životná šanca zmeniť sa z ľudskej trosky na NIEKOHO. Obidvaja nemajú duelom čo stratiť, iba získať. Obidvaja sú nám v priebehu filmu charakterovo veľmi priblížený. A tak, keď nadíde záverečný duel (ktorý je po stránke nasnímania skutočnou filmovou lahôdkou – každé kolo je komponované iným štýlom - dočkáte sa tak aj  3 minútovej sekvencie na jeden záber, kedy kamera nielenže krúži okolo protagonistov, ale dovolí si aj v prestávkach medzi výpadmi vstúpiť medzi nich), neviete komu máte držať palce a hlavne neviete, či to chcete. Zaangažovanosť je v tomto prípade oveľa intenzívnejšia, pričom box tu metaforicky slúži na konfrontáciu vo viacerých smeroch: mladosť vs. zrelosť, rodinné zázemie vs. vyvrheľ spoločnosti, rokmi viac menej tlmené správanie (dané únavou životom) vs výbušná povaha, atď... .

Prepracované charaktery postáv dané už samotným scenárom sú ešte umocnené hereckými výkonmi ústrednej dvojice. Min-Sik Choi (Oldboy) je ako vždy bezchybný, ale potešujúce je to, že tentokrát má minimálne vyrovnaného konkurenta - Ryoo Seung-beom (pozn. je to mladší brat režiséra filmu, s ktorým spolupracoval už na jeho predchádzajúcich projektoch; zaujímavosťou je aj to, že meno postavy, ktorú stvárňuje - Yu Sang-hwan je identické s menami postáv stvárnených práve v spomínaných predchádzajúcich bratových filmov – Arahan a No blood No tears). Crying Fist na milimeter presne charakterizuje jeden z jeho sloganov "Blow-straight to your heart".

Hodnotenie: 10/10

Karlovy Vary - cesta tam a zase späť Karlovy Vary - cesta tam a zase späť Karlovy Vary - cesta tam a zase späť

Úplní cudzinci / A stranger of mine / Unmei janai hito
Festival je aj o prekvapeniach. Úplní cudzinci sú jedným z nich. Do sály som si ako fanúšik ázijských filmov sadal s radostným očakávaním, ktoré samotná projekcia našťastie ešte prekonala. Prepletenec troch tragikomických príbehov, podaný skrz optiku piatich postáv je japonskou variáciou na tarantinovské spôsoby narácie, okorenené nezameniteľným ázijským zmyslom pre vyjadrenie vnútorných citov (v tomto smere film miestami dosahoval účinok juhokórejských romancí) a umne dávkovaným, jemným humorom. Ku koncu - ako sa postupne klbko vzájomne prepojených osudov rozplieta, filmu síce dochádza dych, ale jeho prvá polovica je magicky bezchybná (práve na konci prvej tretiny si film vyslúžil zaslúžený hromadný potlesk publika).

Hodnotenie: 9/10

Flop:

Silentium
Peklo diváckeho zážitku. Nápad (súkromný detektív prijíma od bohatej ženy úlohu -  zistiť, kto stojí za vraždou jej manžela), ktorý by sám o sebe ledva vystačil na jednu epizódu podradného nemeckého krimiseriálu, nanešťastie roztiahnutý do celovečernej stopáže. Film sa evidentne po vzore maďarských Revízorov snaží tváriť ako ultra-cool drsný thriller s čierno čiernym humorom. Žiaľ, ostalo iba pri snahe, pretože výsledok je jedným veľkým, nepodareným paškvilom. Miestami síce obsahuje zaujímavé scény (konkrétne jednu), ale celok pôsobí aj vďaka neustálemu pribaľovaniu ďalších nevierohodných motívov (ako aj formálnych postupov) ako nevýživný guľáš, ktorý namiesto gradovania ubíja a triešti sa v zmes nepodarených scénok vŕšiacich sa nešťastne na seba.

Hodnotenie: 2/10

Palindromy
O tomto filme ste sa mali možnosť vo festivalovom katalógu dočítať, že je v mnohom (hlavne v narúšaní klasickej - lineárnej formy rozprávania) odvážnejší ako Buňuelove alebo Godardove snímky. Tvrdenie, o ktorom si dovoľujem silno pochybovať, pretože práve v tomto smere neprináša zásadne ničo nové (teda pokiaľ zrovna nepovažujeme za odvážne zobrazovanie sexu mladých ľudí pod 15 rokov). Podstatnejšie je to, že tento nihilistický a perverzný film o dvanásťročnej Avive, ktorá sa chce stoj čo stoj stať matkou a na ceste za týmto cieľom stretáva panoptikum bizarných postavičiek, je nesúrodý a otravný zlepenec. V ňom sa mladá hrdinka najprv po sekvenciách a potom už aj v rámci nich pred vašimi očami fyzicky mení bez mne vysvetliteľného dôvodu. Film sa (lacno a povrchne) vysmieva takmer všetkému - od postihnutých (vo filme nie je žiadna normálna postava) až po, v súčasnosti obľúbené, poštuchávanie do vytýčených bodov amerického sna. K tomu si pridajte ešte trocha zmieňovanej (zbytočnej) pedofílie, lacné moralizovanie a filozofické podobenstvá, za ktorými sa podľa mňa však neskrýva žiadne posolstvo. Výsledok? Pre mňa hodina a pol utrpenia v kine.

Hodnotenie: 2/10

Síce záverečná, ale o rok dovidenia!
40. ročník MFF Karlove Vary je už minulosťou a mne aj pár dní po jeho absolvovaní rezonuje v pamäti ako veľmi príjemná akcia, ktorej sa s radosťou zúčastním aj budúci rok. Z čeko-slovenskej „päťky“ (Karlove Vary – LFŠ – MFF Bratislava – Artfilm – Štyri živly) vo mne zanechal najsilnejší dojem po každej stránke. Iste nie je bezchybný, ale na druhej strane jeho atmosféra je magicky príťažlivá. Až teraz naplno chápem tú nostalgiu a radostné očakávania prísľubov ďalšieho ročníka v tvári jeho návštevníkov. Filmové Vary sú ako váš obľúbený film – vždy sa k nemu budete s radosťou vracať a vždy objavovať niečo nové. Skúsite to na budúci rok aj vy?

 


autor Adrián Žiška 15.7.2005
KASKADÉR
[RECENZIA ]
1
Súperi
SÚPERI
[RECENZIA ]
SPIACI ÚČET
[RECENZIA ]
PRÍPAD GOLDMAN
[RECENZIA ]
KOLAPS
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$11,0 mil.
02 |
$10,0 mil.
03 |
$9,6 mil.
04 |
$8,9 mil.
05 |
$4,8 mil.
06 |
$4,7 mil.
07 |
$4,5 mil.
08 |
$2,9 mil.
09 |
$2,3 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.