41. ROČNÍK – PLAVBA V POKOJNÝCH VODÁCH

41. ROČNÍK – PLAVBA V POKOJNÝCH VODÁCH

článok



Koniec školského roka a začiatok prázdnin je pre filmových fanúšikov v centre Európy tradične obdobím, kedy balia svoje ruksaky a vyrážajú na svoju každoročnú púť do kúpeľného mestečka na západe Čiech, aby tu počas deviatich dní dopriali svojmu telu zaslúženú rekonvalescenciu v užití väčšieho či menšieho objemu opojných látok a zároveň obohatili aj svoju cinefilskú dušu o viacero nezabudnuteľných filmových zážitkov vo viac ako 10 festivalových kinosálach roztrúsených v historickej - centrálnej časti mesta. Vďaka takmer súbežnému konaniu Artfilmu (symbolicky v ďalšom kúpeľnom, tentokrát slovenskom mestečku) sa náš festivalový „Kinema-team“ rozdelil na dve časti. Zatiaľ čo sa VŠMU - odnož redakcie zachovala ako správni patrioti a filmové políčka si užívali v Trenčianskych Tepliciach, ja som sa už po druhykrát vybral opačným smerom – do Karlových Varov v ústrety svojmu (zatiaľ) najobľúbenejšiemu festivalovému sviatku v našich končinách, s jasne formulovanými troma cieľmi:

- osobne stretnúť a odchytiť si juhokórejského režiséra Kim Ki-Duka (Jar, leto, jeseň, zima... a jar; 3-iron), ktorého najnovší film Shigan (Čas) mal na festivale svetovú premiéru
- zhliadnuť všetky vybrané a naplánované projekcie (cca 25 filmov)
- konečne sa aspoň raz okúpať vo festivalovom bazéne.

Nasledujúce riadky vám okrem toho, čo sa mi nakoniec z mojich predsavzatí podarilo splniť, poodhalia samozrejme aj čo – to navyše zo samotného 41. Medzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch. Takže pekne sa usaďte, opona sa zdvíha, svetlo pohasína, premietač štartuje mašinu a my začíname... .

Nástrahy a radosti na ceste za Kimom

Dostať sa na projekciu Kimovho Shigan, ktorý bol otváracím filmom festivalu a zároveň aj súčasťou slávnostného ceremoniálu, bolo nemožné aj pre človeka s novinárskou akreditáciou. Na ceremoniál sa lístky nedajú kúpiť – celá, vyše 800-miestna Veľká sála v srdci festivalu – hotel Thermal, je pre tento otvárací večer iba na VIP pozvánky. Už v novinárskom autobuse, ktorý nám pravidelne každý rok zabezpečuje odvoz z Prahy priamo do Varov, mi kolegovia a kamaráti neodbytne potvrdzovali, že na túto projekciu sa skratka nemám šancu dostať a že sa mám uspokojiť s „normálnou“ projekciou filmu na druhý deň. To som ale rozhodne nemal v pláne, keď už pre nič iné, tak z dôvodu, že začať jednu z najočakávanejších akcii roka nesplnením najhlavnejšieho cieľa účasti na festivale, by bola porážka hneď na štartovacej čiare ;-) .

Karlove Vary nás - pre festival už takmer „povinne“, privítali upršaným počasím. Avšak skôr, ako som sa mohol začať venovať plánovaniu tajnej „operácie Kim“, bolo nutné vyriešiť - rovnako ako minulý rok, problémy s akreditáciou, keď moje meno nebolo uvedené v zozname akreditovaných novinárov. Stačilo však päť minút profesionálneho prístupu zo strany organizátorov festivalu a táto malá chybička bola odstránená. Ďalšia hodina bola vyplnená ubytovaním sa a spätným pochodom do Thermalu na svoju prvú projekciu. Po jej skončení ostávala do začiatku otváracieho ceremoniálu necelá hodina – najvyšší čas presunúť sa aj spolu so známou, ktorá mala rovnaký cieľ ohľadne Kima ako ja, pred prvý z troch strážených vstupov do Veľkej sály.

Tam nás však čakalo nemilé prekvapenie. Uvádzačky spolu s ochrankou nemali pre naše prosby najmenšieho pochopenia a vidina osobného stretnutia s Kimom sa rýchlo strácala v diaľke. Slávnostný ceremoniál začal (záujemcovia ho mohli sledovať na televíznych obrazovkách pred Veľkou sálou) a my sme stále boli ešte na „schodoch“ mimo centra diania. Už-už sme to chceli s kamarátkou vzdať a ísť zapiť žiaľ, keď prišla chvíľa obratu. Hovorí sa – „šťastie praje pripraveným“, čo môžem teraz, s odstupom času, iba potvrdiť. Slávnostný ceremoniál skončil a konferencier Marek Eben oznámil, že organizátori zaradili pred projekciou filmu Shigan malú prestávku. Hostia sa zdvíhali v sále zo sedačiek, pričom viacerí z nich evidentne svoje slávnostné oblečenia zo svojich šatníkov vytiahli iba pre ceremoniál a nasledujúcej projekcie sa nemienili zúčastniť. V dave ľudí, ktorí opúšťali sál som zbadal bývalého herca ako i exministra kultúry Milana Kňažka aj s manželkou. Klišoidným zvolaním „teraz, alebo nikdy“ som k nemu pristúpil, oslovil ho a spýtal sa, či sa plánuje vrátiť do sály na film. Po radostnom vypočutí jeho „nie“ som ho následne poprosil, že či by nám, ako fanúšikom Kim Ki-duka, nemohol posunúť svoje VIP pozvánky, za ktoré by sme mu boli veľmi vďační. Pán Kňažko sa na to usmial a odpovedal „samozrejme, veľmi rád. Užite si film i večer“. Šťastím bez seba som mu asi päť krát poďakoval a s roztiahnutým úsmevom cez celú tvár som aj s kamarátkou okamžite vyrazil smerom k uvádzačkám. Tie sa iba usmiali a k nášmu neústupnému a vytrvalému úsiliu, ktoré nakoniec prinieslo ovocie, zagratulovali a vpustili nás do sálu. Spoznať v poloprázdnom sále (prestávka bola ešte v plnom prúde) Kima aj so svojim malým štábom (obidvaja hlavní hereckí predstavitelia z filmu, tlmočníčka, ochranka a fotograf s kameramanom) bola už naozaj hračka. Chvejúcim sa hlasom sme k nemu pristúpili a po kórejsky ho pozdravili. Odmenou nám bol jeho prekvapivý, ale i úprimne radostný pohľad ako i ostatných členov štábu. Potom to už išlo ľahko. Požiadali sme ho o autogram a s radosťou prehodili zopár viet o jeho filmoch ako i našej minuloročnej ceste do Kórei. Rozlúčili sme sa s tým, že sa na druhý deň uvidíme na jeho tlačovej konferencii k filmu. V tom momente mi bolo jedno, či Shigan bude nakoniec dobrým filmom. Našťastie, ako si môžete prečítať nižšie, film považujem za veľmi vydarený, čo len dodalo na sile úspešného zavŕšenia stretnutia s Kimom. Povestným bonbónikom bola potom ešte spoločná momentka po tlačovej konferencii, ktorú si Kim so mnou a mojou kamarátkou sám vyžiadal.

Keď už pre nič iné, tak aspoň pre tento zážitok sa oplatilo vo Varoch byť. Je vždy veľmi milé, keď váš obľúbený tvorca dostojí vašim predstavám a vy máte možnosť na vlastné oči sa presvedčiť, že hoci daná osoba má viacero dôvodov k „hviezdnym manierom“, ostáva stále tým skromným a neuveriteľne milým človekom, ktorý pred desiatimi rokmi vstúpil do vôd filmového priemyslu. Touto cestou sa chcem ešte raz poďakovať pánu Kňažkovi a jeho manželke za ich ústretovosť a pochopenie pre nadšenie filmového fanúšika a samozrejme aj samotnému Kimovi, že nám dal šancu osobne ho spoznať.

41. ročník – plavba v pokojných vodách

41. ročník – plavba v pokojných vodách

Každý festival je charakteristický svojou znelkou, celebritami a samozrejme aj filmami. Po minuloročnej znelke, pravdepodobne jednej z najhorších v celej histórii festivalu, bola tohtoročná očakávaná so záujmom, či dokáže svojho predchodcu nebodaj ešte tromfnúť. Našťastie sa tak nestalo, i keď z môjho pohľadu ani tento rok nemožno považovať znelku za podarenú a to i napriek tomu, že bežala v dvoch variantoch – v skrátenom zostrihu, ako i v plnej verzii (dostupné su na oficiálnej stránke festivalu www.iffkv.cz). Jej autorom je výtvarník František Skála, ktorý do znelky údajne vpašoval celý rad symbolov a odkazov. Priznám sa bez mučenia, okrem niektorých zjavných, mi z nich väčšina unikla a tak čas vyhradený pre odvysielanie znelky pred každou projekciou som väčšinou využil na pohodlné usadenie sa v kresle kinosály ako i efektívne rozloženie pochutín pre neskoršiu konzumáciu (týmto dúfam úspešne vyvraciam doterajšie „obviňovanie“ našich čitateľov z údajne homogénneho „intelektuálneho“ zloženia redakcie Kinemy ;-) ). Na druhej strane, tam kde ma dokázal nechať chladným karlovarský „trailer“, ten zo Sundance festivalu (premietal sa pred každým filmom v sekcii „Sundance v Karlových Varoch“) si z mojimi emóciami zahral ako maestro Hitchcock a jej čaru som zakaždým spoľahlivo podľahol. Kombinovala v sebe moderný formálny štýl s umne radeným sledom filmových sekvencií navodzujúcich ten správny nostalgický feeling.

Moje predsavzatie ohľadne plánovaného počtu zhliadnutých filmov však hneď v druhý deň zahatila podpásovka zo strany počasia. Po dlhom období sa totiž tohtoročný karlovarský festival niesol v znamení "horka" a všade prestupujúcich slnečných lúčov, ktoré viac ako úspešne nahlodali moju cestu za štyrmi projekciami denne. Priemerka na deň veľmi rýchlo klesla na číslo dva s tým, že jeden deň som úspešne pokoril aj „magickú“ hranicu nuly (tento fakt evidentne s radosťou v očiach privítali najmä čašníčky nemenovanej reštaurácie pri vystavovaní konečného účtu za jedlo a pitie na moju osobu... ehm ;-) ). A jedna mala rada zadarmo, do budúcnosti v prípade, že sa chystáte na festival v jeho budúcich ročníkoch: Pekné, slnečné počasie + kino Čas = smrtiaca kombinácia dusna a litrov nedobrovoľne odčerpaného potu. Adrenalínový zážitok, ktorý s problémom vydržali aj pravidelným tréningom vycvičení návštevníci sáun.

Aj keď štatistiky tohto ročníka uvádzajú ďalšie pokorenie diváckej návštevnosti (11.495 akreditovaných návštevníkov), vďaka spomínanému peknému počasiu to najmä v prvej polovici festivalu na rekord vôbec nevyzeralo. Rovnako aj pomer divákov pred kinosálami a v kinosále ku návštevníkom parku a pohostinných stánkov oddychu bol oproti minulému roku, kedy misky váh boli výrazne naklonené smerom k divákom, viac ako vyrovnaný. Našťastie nielen pre renomé festivalu sa to zlomilo počas štátneho sviatku 5. júla, kedy na zvyšok festivalu a „predĺžený“ víkend dorazila druhá, počtom výrazná vlna divákov.

Po organizačnej stránke však možno hovoriť ako o veľmi vydarenom festivale (nad spomínaným neporiadkom v novinárskych akreditáciách rád prižmúrim oči ;-) ) hneď od prvého dňa. Kolegovia z konkurenčných periodík, ktorí boli na festivale už po piaty či šiesty krát dokonca neváhajú označiť po tejto stránke za najlepší ročník, čo mali možnosť zažiť. Cynik, vyrývač a novinár bažiaci po senzáciách by to nazval „sterilitou“, ja osobne dávam prednosť pojmu „neustále napredujúca profesionalita“ ;-) .

Avšak pri hodnotení programovej štruktúry, resp. jej skladby by som možno o nejakom synonyme so slovom „sterilita“, resp. nevýraznosť aj uvažoval. Nechcem vynášať konečné súdy, pretože jednak som tento rok zhliadol minimum filmov (cca 12) a  úmyselne sa súťažnej sekcii – preplnenej snímkami s nosnou témou osobných drám o zdolávaní životných prekážok, odcudzenia okolím ako i nachádzaním seba samého,  vyhýbam (alternatívne sekcie „Horizonty“ a „Jiný pohled“ obsahovali pre mňa aj tento rok oveľa príťažlivejšie tituly), ale oproti minulému ročníku chýbalo niečo výrazne - niečo, čo by bolo spojivom, úspešne priťahajúce davy divákov svojou špecifickosťou. Krásnym príkladom z minulého roka bola sekcia „Pocta Samovi Peckinpahovi“, v rámci ktorej boli zaradené jeho najslávnejšie a najlepšie filmy. Tie zároveň aj veľmi dobre odhaľovali samotného vnútro tvorcu a výrazne auterskú povahu i prístup k tvorbe filmov. Tohtoročná pocta bola zameraná na amerického režiséra Johna Hustona, ktorého filmy (Poklad na Sierra Madre; Mustangy; Muž, ktorý chcel byť kráľom; Česť rodiny Prizziov) sú takmer všetky z kategórie vydarených, ale viac ako odhaľovanie samotnej povahy režiséra skrz svoje diela reprezentujú postupnú premenu Hollywoodu v jednotlivých jeho etapách.

Polnočné filmy sú ďalšou sekciou, ktorá sľubovala veľa. V konečnom dôsledku ponúkla výborne filmy (napr. od Romera Noc živých mŕtvych a Martin), ale to hlavné, čo sme si od nej my – filmoví fanúšikovia sľubovali a čo vlastne tomuto druhu filmov vtislo punc kultového fenoménu (t.j. zážitok zo spoločného sledovania týchto poväčšine dekadentných, amorálnych a nekonvenčných filmov typickými hlasnými prejavmi publika pri každej zapamätania hodnej scéne) nakoniec nenaplnila. Prekvapivo sa tak tým pravým „polnočným“ filmom stal Poseidon – ktorý tiež štartoval o polnoci paralelne s projekciou spomínaného Martina od George A. Romera. A zatiaľ čo divácke osadenstvo sledovalo Romerov film s chladným pokojom, projekcia Poseidonu sa niesla v znamení výbornej kolektívnej zábavy celého publika, ktorá začala obrovským potleskom už pri úvodných titulkoch a podobne bujaro sa vítala každá ďalšia heroická, klišoidná, totálne nezmyselná, ale práve vďaka tomu zábavná scéna.

A čo na to celebrity? Po karlovarskej kolonáde sa zopár z nich prechádzalo i tento rok (sľubujem, Kima spomínam v tomto kontexte naposledy ;-), chápem, že zatiaľ čo pre mňa bol „zjavením“, pre väčšinu ostatných kolegov nepredstavoval žiaden dôvod na čo i len slabý záchvev svalstva), ale znova sa tu ponúka porovnanie s minulými ročníkmi, kde napr. oduševnený príhovor sexy chladnej ikonky minulej dekády Sharon Stone vyburcoval pozornosť médií i návštevníkov viac ako celý šík filmových tvorcov, ktorí prišli tento rok. Andy Garcia i Terry Gilliam sú síce osobnosti celosvetovo vo filmovej oblasti známe, ale ich návšteva pokojné hladiny festivalu moc nerozčerila. A to aj napriek sympatickému Gilliamovmu vyhláseniu počas uvedenia svojho najnovšieho filmu Tideland vo Veľkej sále Thermalu, keď s úprimným obdivom v očiach zahlásil, že pravdepodobne ešte v živote nestál pred početnejším publikom v sále (kapacita vyše 800 miest robí skrátka divy). Malá početnosť naozaj jagavých celebrít sa naplno ukázala vtedy, keď sa festivalovými kuloármi a medzi novinármi rýchlo šírila viac správa o príchode hororového režiséra Eli Rotha (u slovenských občanov nadlho „zlatým“ písmom zapísaný ako ten „magor, čo nás Slovákov pred svetom znemožnil v braku zvanom Hostel“) než natešenie z najbližšej projekcie ďalšieho súťažného filmu. A keď sme už pri Rothovi, tak fanúšikov určite poteším vyhlásením, ktoré z jeho úst zaznelo na tlačovej konferencii. Konkrétne - Hostel 2 plánuje Eli natáčať v okolí Karlových Varov a do jednej z hlavných ženských úloh by údajne rád obsadil Andreu Verešovú. Zachráň sa kto môžeš Cecilko, sodoma gomora sa totiž neblíži, ale už je skutočne tu...!!!

Jedinou celebritou, pri ktorej ma veľmi mrzí, že som vďaka vlastnej nepozornosti zmeškal možnosť sa s ňou stretnúť naživo, je herec Danny Trejo, alias pravdepodobne jeden z najväčších „bad motherfuckerov“ filmového plátna. Vidieť chlapíka, ktorý tak neodolateľne stvárnil zloduchov v tuctoch filmov (napr. Desperado, Od súmraku do úsvitu, Vtedy v Mexiku, Con Air, atď.) je šanca, ktorá sa už nemusí opakovať.

Potecha srdca i očí verzus strata času

Nie, nemám teraz na tomto mieste v pláne vám popisovať čo pre chlapa znamená horúce leto, kde každým okamihom na vaše zmysly zákerné útočia smrtiaco malé bikiny, veľké výstrihy, opálené brušká ako i ďalšie poodhalené ženské vnady, ani vám čo i len náznakom priblížiť to zdesenie a hrôzu, keď zistíte, že nejde o dievča ale dlhovlasého chalana (prisahám, že sa mi to stalo iba raz a už dávnejšie, keď som nemal nasadené okuliare... ehm ;-) ). Takže hormóny upokojiť a v krátkosti sa ešte pozastavme pri filmoch, ktoré mi na tohtoročnom festivale najviac chutili. Ich kvality potom zneutralizujeme jedným kórejským, „artovým“ a neznesiteľne nezávislým a otravným počinom (nikdy by som neveril, že také dačo prehlásim ;-) ), ktorí mi po pozretí spoľahlivo zobral v ten deň chuť na ďalšie projekcie... .

TOP:

Perverzný sprievodca filmom. / The Pervert´s Guide to Cinema
Známy slovinský filozof Slavoj Žižek a jeho náhľady na filmové médium. Na ukážkach filmoch od známych tvorcov (napr. Hitchcock, Chaplin, Bergman, Tarkovský, Lynch, bratia Wachovski, atď.) prezentuje svoje zaujímavé názory a postrehy, vidiac vo filmoch a ich pozeraní unikátne možnosti ako pracovať so svojimi vlastnými túžbami i pocitmi a vedieť sa k nim postaviť. Hybnou silou vyše dva a polhodinového dokumentu je práve spôsob, akým predostierané filmy analyzuje z viacerých strán a zároveň nám tak približuje svoje myslenie – odľahčeným a pritom stále fundovaným komentárom s nezameniteľnou angličtinou, ktorá jeho zapálenie pre vec dodáva iba na sile a dôraze. Vrchol festivalu a prameň obohacujúcej „živej vody“ pre filmového nadšenca, bez ohľadu na to, či jeho teóriám dáte šancu vo formulovaní vašich vlastných postrehov, alebo nie.
Hodnotenie: 10/10

Taxidermia / Taxidermia
Nemilosrdne nastavené zrkadlo dnešnej zvrátenej a deformovanej spoločnosti (mňa i ostatných ako jej súčasti nevynímajúc, pretože selekciu možno začať už pri tom, čo sa vám na filme páčilo/nepáčilo) na trojgeneračnom príbehu dedka – otca – syna, ktorí každý v inej dobe „zápasia“ so svojim snom a jeho prevodovom do skutočnosti. Dedko túžiaci po láske, otec túžiaci po sláve a syn po nesmrteľnosti. Bez ďalšieho prezrádzania deja je Taxidermia (vypchávanie) niečo, čo musíte vidieť, aby ste uverili. Sex, jedlo i smrť – tri úkazy nevyhnutné späté nielen s ľudskou existenciou zbavené akéhokoľvek, čo i len jemného plášťa mystiky vo vizuálne brilantnom prevedení. Jednou vetou možno zážitok z filmu zhrnúť nasledovne: Absolútne živočíšne, maximálne dekadentné, zákerne sofistikované... kultovo must-see!
Rovným dielom ide o jedno z najzásadnejších diel maďarskej kinematografie ako i dôkaz, že naši južní susedia v posledných rokoch úspešne naštartovali proces „nového maďarského filmu“. György Pálfi svojou Taxidermiou pridáva ďalší skvost k svojmu predchádzajúcemu, rovnako vydarenému filmu Hukkle (Štikútka) a jeho budúce projekty osobne začnem veľmi pozorne vyhliadať.
Hodnotenie: 10/10

Čas / Shigan / Time
Najnovší film Kim Ki-duka upriamuje skrz milenecký pár, kde ženská časť pri narastajúcich pochybách o vlastnej atraktívnosti pre partnera podstupuje plastickú operáciu tváre, pozornosť na fenomén večnej krásy ako i ľudskej túžbe brojiť proti všetkému, čo môže skĺznuť do všeobecnosti, rutiny a tým do zabudnutia. Silne reflexívny počin s priamymi upomienkami na predchádzajúce režisérove filmy (hlavne 3-iron, Wild animals) tak na jednej strane istú kapitolu režisérovho cyklu uzatvára, na druhej strane konkrétne vo vyobrazení vzťahu medzi mileneckým párom stojí s 3-iron v opozícii a usvedčuje Kima ako výborného znalca ženskej duše.
Hodnotenie: 9/10

FLOP:

Medzi dňami / In Between days
Na príbehu mladého kórejského dievčaťa, ktoré sa prisťahovalo s mamou na perifériu bezmenného amerického mesta, kde sa zamiluje do svojho jediného kamaráta, sa režisérka filmu snaží zobraziť problémy prvých lások, ale i odcudzenosti emigrantov v cudzom prostredí. V každom ohľade nezávislý, po titule „artový“ siahajúci a ručnou kamerou neustále vizuálne „nervózny“ titul predstavoval tohtoročné moje jediné utrpenie na festivale pred plátnom. Uznávam, že niekomu vyobrazený príbeh bude pripadať ako veľmi silný a realistický, mne však téma ako i samotné prevedenie prišlo iba ako „jeden kamienok v nekonečnom rade“, t.j. tematický takmer identický príbeh z mnohých, ktorých je každoročne viac ako dosť a ktorý oproti svojim kolegom ničím nevybočuje z radu.
Hodnotenie: 1/10

Záverečná, avšak dvere ostávajú otvorené...

Takže, aký bol 41. ročník v konečnom zúčtovaní? V každom prípade vydarený. Zúčastniť sa rozhodne oplatilo počas celého obdobia. Oproti minulým ročníkom bol pravdepodobne najpokojnejším, čo môže byť pre rovnaký počet ľudí kladom i záporom. A hoci ja osobne som nakoniec z neho v počte splnených cieľov odchádzal z prehrou 1:2 na konte (plaváreň som vďaka značne hektickému, nočnému životu jednoducho nestihol ;-) ), nič to nemení na skutočnosti, že nemám ani najmenšie pochybnosti, kde sa budem nachádzať prvý prázdninový týždeň budúceho leta... . Nepoviem síce nič nové, ale aspoň o to viac úprimné: Ďakujem za Karlove Vary. O rok znova dovidenia.


autor Adrián Žiška 19.7.2006
KASKADÉR
[RECENZIA ]
1
Súperi
SÚPERI
[RECENZIA ]
SPIACI ÚČET
[RECENZIA ]
PRÍPAD GOLDMAN
[RECENZIA ]
KOLAPS
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$11,0 mil.
02 |
$10,0 mil.
03 |
$9,6 mil.
04 |
$8,9 mil.
05 |
$4,8 mil.
06 |
$4,7 mil.
07 |
$4,5 mil.
08 |
$2,9 mil.
09 |
$2,3 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.