LABYRINT: ÚTEK |
LABYRINT: ÚTEK |
Tento príbeh sa začína vo výťahu. Thomas sa ním vyvezie na lúku obklopenú vysokými múrmi. Privíta ho skupina mladíkov s rovnakým osudom: žijú v komunite a každý deň dostávajú šancu ujsť preč. Ráno sa otvorí brána, ktorou môžu vstúpiť do záhadného labyrintu s meniacim sa pôdorysom i tajomstvami.
Bežci sem vyrážajú mapovať jednotlivé zákutia a snažia sa každý večer vrátiť späť. Tí, čo to nestihnú, rýchlo zahynú a ich meno ostáva vyryté ako krvavé memento. Nikto nevie, čo sa deje v labyrinte a čo na nich striehne. Ale Thomas je iný, má zvláštne sny, zdá sa mu o tajomnej organizácii a azda môže zmeniť údel všetkých. Alebo to bude prvá žena, ktorá sem prichádza výťahom a spôsobí ešte väčšie znepokojenie...
Labyrint má rýchly začiatok a vrhá nás in medias res, na vysvetľovanie spočiatku nie je čas, sme opantaní tajomstvom a skupinov mladíkov, čo sa domnievajú, čo sa deje. Absentuje tu dlhý prológ o vzniku sveta či situácie, tu sa hrá na nevedomosť diváka, čo je plus.
Spočiatku (prvá tretina) je tempo pomalé, ale vyvažuje to okolitá záhada a situácia, do ktorej sa mladíci dostali. Ich výlety do Labyrintu sú dobré, no počkajte do prvého zotmenia a momentu, kedy sa Labyrint prejaví naplno a pustíte takmer do gatí. Vynikajúce scény plné temnoty sú iba začiatok, pretože neskôr sa začnú ukazovať aj obyvatelia Labyrintu a začína sa takmer horor.
A Labyrint pekne strieda žáner. Od záhadného štartu sa mení na napínavý horor a ešte sa zvrtne na akciu. Nutno pochváliť najmä napínavé i akčné scény, ktoré režisér Wes Ball ukočíroval veľmi dobre. Tempo sa zrazu zrýchľuje a je čo sledovať. Brutalita limitovaná prístupnosťou sa neprejaví, ale dusno či vyšší počet obetí cítiť – Labyrint sa tu mení takmer na vyvražďovačku a la Kocka. Temnota akcii i úteku celkom svedčí a všetko tajomno sa ľahko neodhalí. Systém je premyslený, len ten koniec divákov, čo knihu nečítali, zrejme nepoteší, lebo nevysvetlí všetko. Nuž, pôvod trilógie je cítiť...
Ale oproti iným filmom je vidieť svojský prístup: žiadne vysvetlenie vopred, ani milostný trojuholník. Slečna prichádzajúca medzi chlapcov neslúži na bežné zamilovanie, čo je plus. Pri dobrej akcii i scénach napätia vynikajú viacerí mladí herci na čele s trojicou Dylan O’Brien-Will Poulter-Kaya Scodelario. Je fajn sledovať, ako si film vystačil s relatívne neznámymi tvárami a aj tie sú jeho devízou. Rovnako ako systém Labyrintu – neoplatí sa písať viac, je lepšie, ak si všetko užijete na vlastnej koži.
Je tu záhada, akcia, napätie, dynamika a záver, po ktorom budete chcieť vidieť viac. To je dobrá vizitka pre vznikajúcu sériu a fakt je, že po Hrách o život je jedna z najzaujímavejších a zatiaľ dobre sfilmovaná.
The Maze Runner (USA, 2014, 113 min.)
Réžia: Wes Ball. Scenár: Noah Oppenheim. Hrajú: Dylan O´Brien, Kaya Scodelario, Thomas Brodie-Sangster, Will Poulter, Ki Hong Lee