IRACIONÁLNY MUŽ |
IRACIONÁLNY MUŽ |
Woody Allen nám ako každý rok predstavuje kúsok svojho ja. Tentoraz sa jeho alter egom stal uznávaný profesor filozofie Abe Lucas. Štyridsiatnik uprostred existenciálnej krízy stratil chuť žiť, dusí sa, nedokáže sa nadýchnuť. Osemdesiatnik Allen však nestráca chuť tvoriť, no prichádza o svoj povestný sarkazmus. Namiesto toho z každej strany rozoberá iróniu osudu a hrdinov vystavuje čoraz ťažším skúškam. Humor začal skrývať za tragédiu a morálny marazmus.
Newyorský neurotik na rozdiel od svojho hrdinu nelapá po dychu, ale chrlí životné múdrosti a svoju lásku k múdrosti pretavuje do filmovej praxe. Žiadna filozofická masturbácia a pozérstvo nehrozí, každá myšlienka i pohnútka postáv zapadá do sofistikovanej fabulácie autorského režiséra, ktorý v poslednom čase často čelí tvrdej kritike za odklon od svojho pôvodného rukopisu. V roku 1997 škvaril kritikov vo filme Pozor na Haryho na siedmom poschodí podsvetia, dnes by ich zrejme poslal do oveľa horúcejších pekiel.
Ako vždy je však nad vecou. S ľahkosťou podáva vážnu tému, pohráva sa s charaktermi, pretvára staré, aby vzniklo nové. Mnoho motívov opakuje, ale hrdinov obohacuje vrstvením ďalších inovatívnych pohnútok a tým ich posúva ďalej. Cítiť tu silné narážky na snímky ako Manželia a manželky, Tajomná vražda na Manhattane, Match Point i na svoj predchádzajúci film Kúzlo mesačného svitu, v ktorom analyzuje racionalitu a iracionalitu ľudského vnímania.
Kým z Manželov a manželiek cituje vzťah profesora a jeho študentky, dokonca aj niektoré repliky, v ďalších dvoch prípadoch našiel inšpiráciu v krimizápletke. Veľa kombinuje, zlučuje a pretvára, aby vdýchol dušu ďalšej rozorvanej postave. Kedysi bol ňou vo väčšine prípadoch on sám, dnes už vzhľadom na svoj vek ponecháva priestor mladším hereckým kolegom. Skalným fanúšikom chýba a niet sa čo diviť. Ani jeden protagonista nemá Allenovu hereckú horúčkovitosť a tragikomickosť jeho cholerického stvárňovania. Napriek tomu Joaquin Phoenix zosobňuje svojho antihrdinu presvedčivo.
Režisérova najnovšia herecká múza Emma Stone si určite získa sympatie, no zatiaľ tvorcu nekope natoľko, aby sa dotiahla na úroveň ikonických herečiek Mie Farrow či Diane Keaton. Jej Jill je navzdory svojmu mladému veku silná žena, ktorú očarí zlomený profesor Abe Lucas. Usiluje o jeho pozornosť všetkými prostriedkami, od filozofických debát cez chápajúce prejavy až po úprimné vyznanie svojich citov. Lucas odoláva jej pôvabu až do zlomového okamihu, vďaka ktorému opäť získa chuť žiť i milovať. Zvrátenosť jeho ubolenej duše liečenej jedine destilátmi ho privedie k radikálnemu filozofickému súdu a amorálnemu záveru.
Lucas obdivuje rovnako ako jeho stvoriteľ ruských klasikov a Dostojevského Zločin a trest sa stáva hlavnou esenciou príbehu zo súčasnosti v priestore americkej univerzity. Allenov Raskoľnikov však neprejavuje známky strachu či výčitiek svedomia, ale vlastnú predstavu o odstraňovaní zla sebavedome obhajuje až do posledného zvráteného rozhodnutia. Tvorca zas do poslednej chvíle pozitívne divákom manipuluje, keď ho núti sympatizovať s antihrdinom zbaveným racia. Jednoznačné odmietnutie konania profesora a prekvapenie v podobe náhody si prichystal až na záver.
Slávny Newyorčan si v tejto snímke vzal na mušku náhodnosť existencie. Podľa neho nič nie je ničím riadené a všetko je len vecou náhody. Slovník uvádza, že náhoda je stretnutím udalostí bez zjavnej vzájomnej súvislosti. Woody Allen je zjavne racionálny muž a vyššie zámery odmieta. Divák by však nemal odmietať jeho novonadobudnutú vážnosť, iróniu bytia, ani obrovský rozhľad oduzrkadľujúci sa v briskných dialógoch. Stále má čo povedať a jeho tvorba napriek absentujúcemu vtipu ešte nepatrí na geriatriu.
Irational Man (USA, 2015, 96 min.)
Réžia: Woody Allen. Scenár: Woody Allen. Hrajú: Emma Stone, Joaquin Phoenix, Jamie Blackley, Parker Posey