ÚSMEV 2

ÚSMEV 2

6.5

Nový horor Úsmev 2 prichádza dva roky po úvodnom filme a má pred sebou neľahkú úlohu, totiž vyťažiť z pomerne jednoduchého nápadu viac ako jeho predchodca a priniesť čosi neočakávané a nové. Režisér Parker Finn sa zaviazal, že neurobí len ďalšie pokračovanie ako cez kopírák, ale posunie príbeh niekam ďalej, pričom nový film má byť odvážnejší, krvavejší a akčnejší. Tieto aspekty síce čiastočne splnil, otázkou však ostáva: Stačí to na dobrý sequel?

V úvodnej sekvencii sa ešte objaví postava známa z predošlého dielu, čím dáva Finn tušiť, že sa nachádzame stále v rovnakom univerze a sledovať budeme udalosti po prvom Úsmeve, no v nasledujúcich momentoch sa presúvame do úplne iného prostredia – konkrétne do ligotavého prostredia šoubiznisu.

Ústrednou postavou je tentoraz popová speváčka Skye Riley dávajúca sa dohromady po tragickej dopravnej nehode, pri ktorej zahynul jej priateľ. Ešte sa zo svojej traumy úplne nespamätala, no svet šoubiznisu je neúprosný, a tak s novým imidžom prichádza aj jej comeback. Kvôli neutíchajúcim bolestiam sa však ešte úplne nechce rozlúčiť so svojou narkomanskou minulosťou, a preto vyhľadá bývalého dílera so žiadosťou o prášky, ktoré majú utlmiť jej fyzickú bolesť. Netuší, že na dílera bola prednedávnom prenesená démonická kliatba a v momente, kedy je svedkyňou jeho samovraždy, sa táto kliatba automaticky prenáša na ňu. A tu sa začína skutočný horor...

Úsmev 2

Finn vysvetľovačkami nestráca čas a ide priamo na vec. Aj z toho dôvodu je nový Úsmev o niečo dynamickejší ako predošlý diel, čo však nemusí byť nutne pozitívum. Divák, ktorý oceňoval mysterióznu atmosféru v pôvodnom príbehu, ktorá pripomínala scenériu z temných kriminálnych thrillerov, môže byť priamočiarosťou pokračovania sklamaný, a to aj prostredím, keďže sa dejisko presúva z pochmúrneho predmestského prostredia do trblietavých svetiel umelého sveta šoubiznisu.

Medzi silné stránky filmu nepatrí ani logika (i keď tá nebola doménou ani jeho predhodcu), pričom režisér Finn ju podriaďuje celkovej dynamike a zábavnosti snímky. To v konečnom dôsledku nemusí byť v prípade hororu veľký problém, no táto logická nekonzistentnosť sa napokon prejaví úplnom závere, ktorý je síce efektný, ale pre diváka mätúci.

Úsmev 2

Takisto treba priznať, že si film často dopomáha lacnými „ľakačkami“ fungujúcimi na princípe náhle hlasitého zvuku, ktorý je schopný zdvihnúť diváka zo stoličky, no nesvedčí veľmi o filmárskej kvalite. Tu však treba takisto priznať, že sa v zbierke týchto „ľakačiek“ nájde aj zopár skutočne nápaditých. Film, ako celok, však aj bez týchto hororových „zlepšovákov“ dokáže vydesiť a divák si počas sledovania skutočne veľa nevydýchne. Väčšinou je totiž v neustálom napätí, pretože zlo si nevyberá a je schopné zaútočiť v hocakom prostredí – a teda aj na verejných podujatiach, kde zdanlivo nehrozí žiadne nebezpečenstvo - či vziať na seba podobu ľubovoľnej postavy, čo značí, že protagonistka filmu nie je v bezpečí nikde a pred nikým.

Pochváliť treba predstaviteľku hlavnej úlohy Naomi Scott, ktorá svojim hereckým výkonom posilňuje ľahko psychologické podfarbenie filmu. I keď tento aspekt nehrá vo filme Úsmev 2 zvlášť dôležitú úlohu, zaujímavé sú scény, kedy sa dostávame do mysle hlavnej postavy a sme svedkami jej desivých vízií, ktoré súvisia s nedávnymi traumami. Démon vie, kde má udrieť, kde je jej najcitlivejšie miesto, a azda aj preto sa v jej poškodenej mysli rád odvoláva na tragickú autonehodu.

Úsmev 2

Úsmev 2 je vizuálne podmanivý horor s dobrým hereckým výkonom ústrednej predstaviteľky, ktorý je ligotavejšou a akčnejšou verziou prvého príbehu. Aj napriek snahe priniesť do tohto hororového univerza niečo nové je však badateľné, že ide len o ďalšiu variáciu na pôvodný príbeh.

Zatiaľ čo v prípade prvého dielu sa dalo hovoriť o pomerne originálnom horore, druhý diel vsádza na istotu a z väčšej časti ide najmä o prehliadku prepracovanejších vizuálnych nápadov. V tejto oblasti je film Úsmev 2 istotne rozvinutejší, je však otázkou vkusu, či bude divákovi vyhovovať priamočiarejšie a dynamickejšie pokračovanie, alebo sa vráti späť k pôvodnému, o čosi mysterióznejšiemu, dielu.

Smile 2 (USA/Kanada, 2024, 127 min.)
Réžia: Parker Finn. Scenár: Parker Finn. Hrajú: Naomi Scott, Rosemarie De Witt, Lukas Gage, Miles Gutierrez-Riley, Peter Jacobson, Ray Nicholson ...

autor Tomáš Kičina 22.10.2024