NÁRODNÁ BEZPEČNOSŤ

NÁRODNÁ BEZPEČNOSŤ

1.0

Najnovší film režiséra Dennisa Dugana National Security (Národná bezpečnosť) má byť akčnou komédiou, hneď v úvode však treba podotknúť, že autorom sa cieľ dosiahnuť nepodarilo. Niežeby chýbali akčné momenty, práve naopak. Ak však očakávate, že si v kine oddýchnete pozeraním nenáročného žánru a zvíjaním sa v kŕčoch smiechu, zabudnite! Skôr budete mať trapný pocit z toho, ako sa táto kvázi komédia snaží byť vtipná, no ani náhodou sa jej to nedarí. Milovníci akčného žánru si možno na svoje prídu, ale aj to iba tí skutočné nenároční. Streľby, bitiek a momentov, ktoré chcú byť napínavé, je tu totiž viac než dosť.

Predstavme si najprv hlavných protagonistov. Policajt-beloch (Steve Zahn) a neúspešný člen policajnej akadémie čiernej pleti (Martin Lawrence) sa po prvý raz stretávajú pri bežnej policajnej kontrole. Dojde pri nej k incidentu, náš biely príslušník polície je obvinený z rasistického (treba dodať, že z vykonštruovaného) napadnutia, zdiskreditovaný a zavretý na pár mesiacov do väzenia. Keď sa z cely vráti do normálneho života, cestu mu opäť skríži čierny pôvodca jeho utrpenia. Doslova sa mu zavesí na päty, nemožno pred ním ujsť, spoločne sa púšťajú do pátrania po vrahoch bývalého policajtovho "parťáka". Toľko stručne k deju. Viac hádam ani niet čo dodať, vzhľadom na to, že sujet nie je vo filme podstatným.

Národná bezpečnosť Národná bezpečnosť Národná bezpečnosť

Dôležitejšie majú byť "vtipné" dialógy. Na nich je komédia postavená. A váľať od smiechu sa asi máme práve na slovách a mentalite černocha. Ide o humor v štýle Eddieho Murphyho, no asi o desať tried trápnejší.  Nepodarené dialógy, predvídateľné vyústenie situácií, očakávané pointy. Takmer žiaden nový gag, staré a sto krát omieľané vtipy... Možno sa však predsalen niečo ak nie úplne nové, rozhodne aspoň neveľmi ošúchané, nájde. Nedorozumenia a konflikty medzi dvoma hlavnými protagonistami vznikajú na základe rasistických predsudkov. Aspoň černoch sa nimi neustále oháňa, napokon však zo všetkého vychádza ako najväčší rasista on sám. Aktuálna problematika, nevšedný uhol pohľadu. Ajhľa, aké posolstvo! Nielen belosi sú rasisti! Predsudky majú aj čierni!

Je mi záhadou, čo má podľa Dennisa Dugana (Saving Silverman, Big Daddy) pritiahnuť do kín potencionálnych návštevníkov tejto komédie. Niektorí režiséri totiž stavia na netradičné spracovanie filmu. Iní na silný príbeh. Ďalší na obľúbené hollywoodske hviezdy alebo aspoň na pekné tváre nových hercov, pri ktorých dúfajú, že z nich "stars" spraví práve ich film. V Národnej bezpečnosti však nič z tohto nenájdete. Dvaja hlavní protagonisti dokonca nie sú ani len takí, že by pohľad na nich privádzal ženskú časť publika do vytrženia. Jedným z mála sympatických (aspoň na výzor) hercov v tomto filme je Eric Roberts. Tomu sa však, ostatne ako dosť často pred tým, opätovne ušla rola zlého zabijaka stojaceho na nesprávnej strane zákona.

Nepochopila som ani celkom presne, prečo sa film volá práve Národná bezpečnosť. Ak vychádzame z predpokladu, že názov filmu, podobne ako pri knihách, či divadelných hrách, je akýmsi jeho dešifrovacím kódom,  neviem veru, čo presne malo v tomto filme s americkou národnou bezpečnosťou spoločné. Žeby odhalenie skorumpovanosti amerických policajtov spolupracujúcich so zločincami?  Táto "neuveriteľná novinka" v americkej kinematografii? Možno v USA odchádzali diváci po vzhliadnutí tejto komédie z kinosál so zdrvujúcim pocitom, že ich národná bezpečnosť je pre korupciu v radoch polície ohrozená. Ostatne, keď ide o tak často sa opakujúci motív vo filmoch rôzneho druhu, asi na tom niečo bude.

Režisér Dennis Dugan začínal ako komediálny herec. Azda by pre neho samotného, ako aj pre filmových divákov, bolo lepšie, ak by pri tejto profesii zotrval. Je síce pravdou, že sa mu podarilo nakrútiť zopár možno trochu lepších filmov, ako sa však zdá, nápady si vystieľal. V každom prípade patrí Národná bezpečnosť k tomu najbiednejšiemu, čo sa nachádza v momentálnej ponuke slovenských kín.

National Security (USA, 2003, 88 min.)
Réžia: Dennis Dugan. Scenár: Jay Scherick, David Ronn. Kamera: Oliver Wood. Hudba: Randy Edelman. Hrajú: Martin Lawrence, Steve Zahn, Colm Feore, Eric Roberts, Bill Duke, Timothy Busfield, Wayne Morse, Troy Gilbert.

autor Eva Sládková 28.2.2003
1.0
5.0