TURÍNSKY KÔŇ

TURÍNSKY KÔŇ

10

Filmová recenzia



V období zmeny kalendára len sotva môžu pozornosti konzumentov umenia ujsť výsledky najrôznejších ankiet o umelecké dielo uplynulého roka vo svojej kategórii.  Na poli kinematografie máloktoré zo svetových periodík alebo internetových portálov zabudlo do svojho zoznamu „Top 2011“ zaradiť posledné dielo „ťažného koňa“ maďarskej kinematografie – Bélu Tarra.

Friedrich Nietzsche videl v roku 1889 kočiša bičovať koňa, objal úbohé zviera, nechal sa susedmi odviesť domov a po slovách „Mutter, ich bin dumm,“ žil v opatere matky a sestier mlčky, kým nezomrel. O koňovi nevieme nič.

Tarr ani jeho partnerka s dvorná strihačka Ágnes Hranitzky, uvádzaná ako spolurežisérka filmu, o ňom nemôžu vedieť viac, než my. Spoliehajú sa preto na literárnu predlohu Lászla Krasznahorkaia a rozprávajú fiktívny príbeh šiestich dní kočiša a jeho dcéry, obývajúcich chatrč kdesi vo vyprahnutej veternej krajine, v spoločnosti vychudnutej kobyly (hra s rodovou korektnosťou?) a stereotypu čierno-bielej každodennosti.

S čiernobielym filmovým materiálom si Tarr rozumie dlhé roky a vyčítať mu jeho využívanie ako pomerne rozšírený prejav pózerstva, by bolo prinajmenšom krátkozraké. Okrem výraznej estetickej hodnoty (skvelá kamera  Freda Kelemena), absencia zvyšku farebného spektra korešponduje s asketickým životom hlavných postáv a v konečnom dôsledku je absolútne logickým prvým stupňom na ceste k záveru filmu. Najskôr zmiznú farby, po nich červotoče.

Turínsky kôň Turínsky kôň

Tie bývajú spravidla nasledované časťou publika, ktorá dokázala „predýchať“ čiernobiele spracovanie, no zadúšať ju začne dĺžka záberov. 146 minútový film ich obsahuje 30 a jeden trvá v priemere necelých päť minút. Neváži si Tarr svojich divákov a diváčky, nemyslí na ich telá, zúbožené celodenným posedávaním vo festivalových kinosálach? Práve naopak! K obecenstvu prechováva úctu ako máloktorý súčasný tvorca a uvedomujúc si, že každý filmový strih je vlastne klamstvo, snaží sa byť vo svojej výpovedi čo najúprimnejší. Necháva divákov a diváčky opakovane sledovať rutinné dennodenné úkony otca a dcéry v tempe, čo najprimeranejšom tomu, akým ich skutočne vykonávajú, aby prehĺbil autentickosť zážitku a ukázal, ako relatívnym javom je vyššie spomínaný stereotyp. Ani osolený zemiak nechutí každý deň rovnako...

Turínsky kôň je Tarrovou rozlúčkou s filmárskou kariérou. Svoje tvorivé postupy v ňom dotiahol do krajnosti, príznačne ho nazval a ohlásil, že sa po ňom ako režisér odmlčí, podobne ako Nietzsche, keď sa dotkol poznania. Na rozdiel od nemeckého filozofa, maďarský filmár nám pred doživotným tichom ponúka namiesto jednej sebakritickej vety komplexnú výpoveď  so všetkými indíciami, potrebnými na jej dešifrovanie. Boh stvoril svet za šesť dní. Čo (a prečo) sa stane počas šiestich dní a tridsiatich záberov Tarrovej labutej piesne, môže byť zrejmé už po veľavravnom prológu, ozrejmujúcom nielen názov filmu. 

Turínsky kôň Turínsky kôň

Zabili sme Boha alebo Nietzscheho? 

Turínsky kôň sa priamočiarym prístupom k téme výrazne odlišuje od dvojice podobne tematizovaných tohtoročných opusov – Melancholie Larsa von Triera a Stromu života Terrencea Malicka. Kým Trier sa z teórií o prípadnom zániku sveta s gráciou (a možno nerozvážne) vysmieva a Malick volí optiku detskej postavy, aby podčiarkol, že hľadá odpovede, Tarr odpoveď ponúka. Jedinou nezodpovedanou otázkou ostáva, či má byť nezvratným konštatovaním alebo včasným varovaním.


A torinói ló (Maďarsko/Francúzsko/Nemecko/Švajčiarsko/USA, 2011, 146 min.)
Réžia: Béla Tarr. Scenár: László Krasznahorkai, Béla Tarr. Kamera: Fred Kelemen. Hudba: Mihály Vig. Strih a spoluréžia: Ágnes Hranitzky. Hrajú: János Derzsi, Erika Bók, Mihály Kormos, Ricsi (kôň) a ďalší.


autor Peter Gašparík 8.1.2012
Kinema
10
Diváci
9.0
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 146 min
Krajina: Maďarsko Francúzsko Nemecko Švajčiarsko
Rok výroby: 2011

Premiéra: 31.3. 2011
Premiéra SK: 8.9. 2011
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
9.0
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáż˝: 146 min
Krajina: Maďarsko Francúzsko Nemecko Švajčiarsko
Rok výroby: 2011

Premiéra: 31.3. 2011
Premiéra SK: 8.9. 2011
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|DUNA: PROROCTVO
1
hodnotenie 6/10
|HERETIK
2
hodnotenie 7/10
|KLAUNOVE VIANOCE
1
hodnotenie 6/10
|HYPNÓZA
2
hodnotenie 8/10
|VAIANA 2
0
hodnotenie 6/10
|ŽENA Z…
1
hodnotenie 7/10
|ČARODEJKA
0
hodnotenie 8/10
|ROK VDOVY
0
hodnotenie 8/10
|AMERIKÁNKA
0
hodnotenie 9/10
|ARCHITEKTÚRA ČSSR 58 – 89
0
hodnotenie 8/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 25148
02 |
návšt. 4056
03 |
návšt. 3266
04 |
návšt. 2078
05 |
návšt. 2052
06 |
návšt. 2191
07 |
návšt. 1410
08 |
návšt. 1400
09 |
návšt. 883
10 |
návšt. 1050
REBRÍČEK US
01 |
$140,0 mil.
02 |
$81,0 mil.
03 |
$31,0 mil.
04 |
$13,0 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,3 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$0,957 mil.
09 |
$0,701 mil.
10 |
$0,656 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.