ZLOMENÉ MESTO

ZLOMENÉ MESTO

6.0

Poctivá kriminálka sa objavuje v kinách iba občas, akoby sa distribútori báli, že tento žáner patrí skôr 80. a 90. rokom minulého storočia. Dnes treba uviesť veľkú akciu, efektný triler či šokujúcu drámu. Pritom napínavá krimi, machinácie vo veľkých kruhoch a silné herecké výkony majú stále zmysel.

Zlomené mesto je zástupcom tohto menšinového žánru. V hlavnej roli Mark Wahlberg ako policajt, ktorý prekročil hranicu súkromia a výkonu služby, výsledkom čoho bolo zobranie spravodlivosti do vlastných rúk. Musel sa stiahnuťzo služby a funguje ako súkromný detektív, rieši rozličné prípady, ale na veľké sólo ešte len čaká. A už sa rysuje fuška rovno pre starostu metropoly, ktorý ho kedysi zachránil pred nepríjemným trestom, takže sa do nej pustí. Starosta má totiž pocit, že jeho žena je neverná a to môže ovplyvniť nasledujúcu volebnú kampaň. Dá ju sledovať a Wahlberg zisťuje, že prípad je oveľa komplikovanejší a má rôzne vrstvy právd a lží. Nikto nie je čiernobiely – sledovaná pani, ani ten, s ktorým sa paktuje, a dokonca ani starosta Russell Crowe, ktorý ho do akcie povolal.

Jedno veľké mesto, v ktorom všetko smrdí a volebná kampaň klope na dvere? To by si na Slovensku zaslúžil film iné načasovanie, no je to večná téma, čo dokáže zaujať. Solídna kombinácia sledovania jedného detektíva a špinavej politickej hry má silný nepomer – typický policajný triler alebo praktiky vlka samotára je rozohraný sotva na ploche 40 minút. Toto je film pachtiaci sa po viacerých vrstvách skorumpovanosti, pletiek, obrovskej moci či peňazí a machinácie v jedinom meste s miliónmi sa prizerajúcich. Dynamickejšie pôsobí prvá hodina, kde sa ešte Marky Mark snaží o vyšetrovanie, ale to rýchlo ustúpi v prospech nekalej volebnej kampane, kde nesedí mnoho vecí a nielen občania sú obete.

Zlomené mesto Zlomené mesto

Výsledná zápletka možno nepôsobí objavne, rozhodne je však vhodne poskladaná a pomáha jej aj relatívne pomalé tempo odkrývania. Vďaka tomu vyniknú mnohé dobre napísané dialógy predvádzané hereckým obsadením, na ktoré sa oplatí prísť. Je fajn vidieť, že Mark Wahlberg je v akčnej dráme či krimi žánri stávkou na istotu, ešte viac sa vám môže pozdávať Russell Crowe, z ktorého je dobrý chameleón – ešte v januári spieval Javerta v Bedároch a už sa vyžíva v ďalšej mocenskej roli, postava starostu mu padne ako uliata. Vedľajšie roly sú tiež starostlivo obsadené a presvedčivé.

Zlomené mesto Zlomené mesto

Tento apríl ide už o tretí film (po Smrteľných lžiachPravidlách mlčania), kedy vás čaká sľubná zápletka a silné herecké výkony. Zlomené mesto má navyše aj presvedčivú metropolu New Yorku vystupujúcu akoby vo vedľajšej roli, akurát pôsobí dejovo najviac ako šablónovitá klasika. Občas je dobré takú navštíviť a zistiť, že žáner sa možno ďaleko neposunul, ale má kvalitné variácie.

Broken City (USA, 2013, 109 min.)
Réžia: Allen Hughes. Scenár: Brian Tucker. Kamera: Ben Seresin. Strih: Cindy Mollo . Hudba: Atticus Ross, Leopold Ross, Claudia Sarne. Hrajú: Mark Wahlberg, Russell Crowe, Catherine Zeta-Jones, Jeffrey Wright, Barry Pepper, Alona Tal, Natalie Martinez, Michael Beach

autor Michal Korec 28.4.2013
6.0
4.9