Kino recenzia > Nežné vlny
Papicha
Knives Out
Mid90s
Der goldene Handschuh

NEŽNÉ VLNY

Mladého Vojtu (Robert Cejnar) zastihla zamatová revolúcia v rozhodujúcom okamihu. Chystá sa na vytúžené rande a v uliciach štrngajú kľúče. Zaskočený situáciou sa vracia do svojho ...

Mladého Vojtu (Robert Cejnar) zastihla zamatová revolúcia v rozhodujúcom okamihu. Chystá sa na vytúžené rande a v uliciach štrngajú kľúče. Zaskočený situáciou sa vracia do svojho detstva, aby v Nežných vlnách režiséra Jiřího Vejdělka vyrozprával svoj príbeh sľubného klavírneho virtuóza, ktorému život skrížila ryšavá akvabela Ela (Lucie Šteflová).

Z rúk českého režiséra Jiřího Vejdělka možno očakávať typicky ľahkú romantickú komédiu, žánrovo nadväzujúcu na jeho predchádzajúcich Mužov v nádeji (2011) či Ženy v pokušení (2010). Aj tentoraz sa spoľahol na vlastný scenár, popretkávaný nostalgiou z mladíckych čias na pozadí revolučného prevratu. Divák dostáva Vejdělkovu stabilnú porciu nenáročnej romantiky skrášlenú príchuťou spomienok na rozhodujúci historický režimový zvrat. Sledujeme Vojtu, ako sa prediera detstvom v omamujúcom lone prírody v skromnej usadlosti na brehu rieky. Jeho rodičia tvoria nesúrodý, no milujúci sa pár bývalej nádejnej krasokorčuliarky (Táňa Pauhofová) a vytrvalostného plavca so zlým orientačným zmyslom (Hynek Čermák). Vojtovu nesmelú povahu si veselo podávajú drzí rovesníci i tajomná Ela, ktorú mladík roky obdivuje.

Do Nežných vĺn sa priplieta niekoľko okrajových postáv, aby tak trošku vírili hladinu príbehu, bohužiaľ dosť fádneho a nevynaliezavého. Poštár (Jan Budař) okukáva Vojtovu mamu, podobne ako Vojtov učiteľ klavíru (Vojtěch Dyk), miestny profesor (Jan Hartl) chápavo máva obväzmi pri bitke o jej srdce, činorodá Elina babička (Taťjana Medvecká) velí akvabelistickému klubu a triedny učiteľský zbor nechápavo vrtí hlavami nad pornočasopismi, aby učinili zadosť predstave, ako groteskne sme vlastne pred 89-tym rokom žili.

Režisér s rozdávaním nostalgie prekračuje hranice únosnosti, diváka tlačí do spomienkového rozjímania na úkor príbehovej nápaditosti a zaujímavej dejovej náväznosti. Všetko plynie v otravnom romantickom opare s gýčovo preslnenou krajinnou panorámou a pre Vejdělkove filmy príznačnou vtieravo rozihranou hudbou (Miloš Krkoška). Hercom vkladá do úst nezaujímavé repliky a až na záverečné vtipné sprostredkovanie scény stretu ozbrojených policajtov a revoltujúceho obyvateľstva sa vo filme neodohráva žiadna výbojnejšia scéna, ktorá by diváka prekvapila či ho úsmevne naložila do žiadanej polohy reflektujúceho pamätníka sklonku 80-tych rokov.

Něžné vlny (ČR, 2013, 103 min.)
Réžia: Jiří Vejdělek. Scenár: Jiří Vejdělek. Hrajú: Táňa Pauhofová, Hynek Čermák,Robert Cejnar, Lucie Šteflová, Vojtěch Dyk

2014-01-1010.1.2014 | Zuzana Ondrišová