Kino recenzia > Železné srdce
Fahrenheit 451
Backstage
Golden Exits
Red Sparrow

ŽELEZNÉ SRDCE

Ak by sme si tvorcov vojnovej novinky Železné srdce pozvali do horúceho kresla, zrejme prvou otázkou by bolo, prečo obsadili do hlavnej úlohy Brada Pitta, ktorého si všetci dávno zapamätali ...

Ak by sme si tvorcov vojnovej novinky Železné srdce pozvali do horúceho kresla, zrejme prvou otázkou by bolo, prečo obsadili do hlavnej úlohy Brada Pitta, ktorého si všetci dávno zapamätali ako amerického poručíka Alda Rainea zúfalo napodobňujúceho taliansky prízvuk v obkľúčení krvilačných gestapo. Spomenutá postava sa totiž objavila v Tarantinovom veľdiele Nehanební bastardi a v porovnaní s ním je Železné srdce príliš všedný žánrový film.

Dej filmu od scenáristu / režiséra Davida Ayera začína in medias res – v tanku s piatimi americkými vojakmi uprostred pustého bojiska, pričom v okolitých lesoch sa zbierajú nacisti. Je apríl 1945 a Hitlerove oddiely pomaly ustupujú. Na západe nič nového, pod železným monštrom pukajú kosti nepriateľov, hrdinovia vraždia zaborení v blate a hmle s bludným slnečným svetlom tlmeným mrakmi. Strih, odpadáva končatina, strih, praskla lebka, strih, Brad Pitt sa prechádza po námestí bombardovanom pred pár sekundami ako po módnom móle.

Budovy sa rozpadávajú v paľbe ohňa, depresívnu hudbu Stevena Pricea (Gravity) dopĺňajú nemecké výkriky, bojové scény režisér odel do päťdesiatich odtieňoch šedej a kúdolov dymu. Takto možno v kocke zhrnúť atmosféru novinky – aj keď v jeho jadre nebije železné, ale citlivé ľudské srdce.

Hlavný herecký predstaviteľ stelesňuje seržanta s prezývkou Wardaddy a príbeh sa zaoberá hlavne jeho vzťahom s mladou posilou do tímu – idealistickým Normanom, nepoškvrneným vojnovými zverstvami. Starý vojak núti učňa sadisticky vyrásť, aby v nehostinnom prostredí prežil, zatiaľ čo medzi nimi vzniká priateľské porozumenie.

Najsilnejšou scénou je rozhodne moment, kedy šikanuje mladíka, aby zabil prvého nepriateľa – škoda, že režisér neostal pri tejto vrstve deja a nedokončil tak sľubne načrtnutú vzťahovú drámu, ktorou by potom mohol zaútočiť na oscarovú konkurenciu. Namiesto toho sa rozhodol uspokojiť skôr priaznivcov akčných filmov zdĺhavými prestrelkami a deštrukciou kulís – čím na polceste žánrov nenaplnil podľa mňa očakávania ani jednej cieľovej skupiny.

Napriek tomu si Železné srdce zaslúži pozornosť. Pre Ayera bolo nakrútenie problematiky osobnou záležitosťou: „Obaja moji starí rodičia slúžili v druhej svetovej vojne. Jeden bojoval v Pacifiku a druhý v Európe. Počúval som od detstva príbehy, tie však neboli o úspechu a záchrane sveta. Rozprávali o osobných a emocionálnych stratách. Bolesť je tieň, ktorý straší moju rodinu,“ vyjadril sa pre portál Collider.

Tých, čo druhej svetovej vojne čelili tvárou v tvár, je čoraz menej a dve-tri nasledujúce generácie ju môžu vnímať iba sprostredkovane najčastejšie cez dejepis, televízne dokumenty, alebo hollywoodske veľkofilmy. Železné srdce slúži ako pripomenutie toho, prečo vznikla Organizácia spojených národov, alebo prečo sa tak obávame zostrenia konfliktu na Ukrajine – v obale, ktorý zaujme a pobaví. Horor pre všetkých, ktorí si dnes priebeh vojny ani nedokážu predstaviť.

Žiadne veselé pocity a myšlienky si z kina neodnesiete, skôr znechutenie, aké bolo zachytené v knihách Remarqua. Samozrejme, z hľadiska komerčnej zábavy bola autenticita potlačená v prospech drsnej štýlovosti upotených G.I.-Joe-ov s hipsterskými účesmi. Najväčšou chybou filmu však je, že prináša len akýsi mash-up z príbehov, polievku inšpirácií, ktorým sa to už podarilo lepšie. A nepripomína len Nehanebných bastardov – ak by ste posadili 300 Sparťanov posadili do tankov, zrejme by nacistov zabíjali s rovnakým odhodlaním.

Fury (UK/Čína/USA, 2014, 134 min.)
Réžia: David Ayer. Scenár: David Ayer. Hrajú: Brad Pitt, Shia LaBeouf, Logan Lerman

2014-11-1515.11.2014 | Marek Hudec