Kino recenzia > Charlie Mortdecai
Les Misérables
Childs Play
A Rainy Day in New York
Jeanne

CHARLIE MORTDECAI

V americkej akčnej komédii Charlie Mortdecai sa opätovne stretli dve zvučné mená – jedno zo scenáristického sveta, druhé z hereckého. Po spolupráci na Tajomnom okne si režisér a scenárista...

V americkej akčnej komédii Charlie Mortdecai sa opätovne stretli dve zvučné mená – jedno zo scenáristického sveta, druhé z hereckého. Po spolupráci na Tajomnom okne si režisér a scenárista David Koepp (Premium Rush, Anjeli a démoni) a herec Johnny Depp strihli bláznivý príbeh podvodníckeho obchodníka s umením s nesmierne nápaditým vizuálnym potenciálom a jednoznačnou stávkou na blazeovanosť Deppovho komediálneho kumštu.

Charlie Mortdecai (Depp) svojím archaickým vzhľadom pôsobí ako prototyp distingvovaného, vzdelaného, no nebezpečným svetom krvilačného obchodu nasiaknutého kultúrneho znalca. Venuje sa predovšetkým podnikaniu s výtvarnými artefaktmi minulosti. Vzhľadom na nebezpečný daňový dlh sa púšťa na tenký gangsterský ľad v honbe za Goyovým obrazom ukrývajúcim tajné nacistické účty s úžasným bohatstvom.

V obrazovo dynamickej snímke s rýdzo londýnskou atmosférou sme svedkami čudesných obchodných praktík, precíznej kostýmovej práce, takisto ale aj premárnenej šance spracovať po obsahovej stránke z knižnej predlohy Kyrila Bonfiglioliho Don’t Point That Thing at Me obstojný scenár s pútavým dejom (stojí za ním Eric Aronson, ktorý sa prvý a jediný raz zatiaľ podieľal na scenári romantického prepadáku On the Line v roku 2001(!)).

Namiesto toho sa dočkáme lingvistických piruetiek ohľadom Charlieho závislosti na dokonalých fúzoch, prehnanej Deppovej mimiky a oku lahodiaceho doplnku v podobe Johanny Mortdecai (Gwyneth Paltrow). Vzťahové peripetie sa snaží rozvibrovať agent MI5 Martland (Ewan McGregor) a sieť zazobaných zberateľov umenia herecky obohacujú napríklad Jeff Goldblum či Ulrich Thomsen.

Koepp sa bezhlavo zameral na Deppa a stroskotal v príbehovej nude a neefektívne vysoko nastavenom vizuáli. Nadbytočne burlesknou rétorikou nedokáže vykryť scenáristickú hluchotu, ani trápnu anti-akčnú Charlieho motoriku. Vlečie nás mestami, aby predostrel údernú celosvetovú eminentnosť záujmu o výtvarné dielo a pošpinil „nekultúrnosť“ zahraničia voči preferovanej britskej intelektuálnosti.

Paul Bettany zachraňuje podobne ako v Transcendencii Deppov zadok a jeho Jock trocha dobovo sprítomňuje drsnú realitu podsvetia, zatiaľ čo Charlie Mortdecai iba dezorientovane hopká ako starosvetský inťošský zajko. Režisér násilne vtláča do príbehu spomínaný vzťahový rozmer, podobne ako sa snaží okoreniť Jockovu postavu nadštandardným sexuálnym apetítom.

Všetko sa odohráva v ekvilibristicky povznášajúcom duchu, akoby práve štýl mal zatieniť to strašné príbehové prázdno, v ktorom aj Deppove herecké kvality miznú v kŕčovitej grotesknosti a mylne vedú divákove kroky do kina len preto, že tam hrá jeho obľúbený herec.

Mortdecai (USA, 2015, 107 min.)
Réžia: David Koepp. Scenár: Eric Aronson, novela - Kyril Bonfiglioli. Hrajú: Johnny Depp, Gwyneth Paltrow, Ewan McGregor, Paul Bettany, Olivia Munn

2015-01-3030.1.2015 | Zuzana Ondrišová