ZBRUSU NOVÝ ZÁKON

ZBRUSU NOVÝ ZÁKON

8.0

Prečo chlieb s maslom padá na zem tou nesprávnou stranou? Prečo sa vždy postavíme v obchode do radu, ktorý sa hýbe pomalšie ako tie ostatné? Prečo má človek sklony k nevere? Najnovšia snímka belgického režiséra Jaca van Dormaela (Ôsmy deň, Pán Nikto) prináša zásadnú odpoveď. Všetko to majú na svedomí zákony schválnosti zlomyseľného Boha, ktorý sa vehementne snaží ľuďom znepríjemňovať život.

Boh nie je spravodlivý. Je to škodoradostný a záškodnícky chrapúň, ktorého najväčšou zábavou a zároveň náplňou práce je „spestrovať“ osudy človeka katastrofami, tragédiami a spôsobovať mu len žiaľ a utrpenie. Nie sú to však len ľudia, ktorí v jeho područí trpia. Jeho žena a dcéra takisto s nevôľou znášajú jeho autokratickú tyraniu. Manželka rezignovala a ustúpila s výrazom prostoduchej gazdinej, no dcéra Ea v sebe ukrýva tú správnu dávku vzdoru a fungovanie celého sveta obráti hore nohami.

Jedna kacírska myšlienka za druhou by mohli naznačiť, že pôjde o prudko kontroverzný film. Pravdou však je, že sa divákovi ponúka originálna snímka prirovnávaná k Amélii z Montmartru. Hravosť, bizarnosť, láskavý humor a bezhraničná nápaditosť robia z filmu Zbrusu Nový zákon nedostatkový tovar, ktorý sa zo záplavy tuctových hollywoodskych komédií vynára ako rajský ostrov. Neuráža, nevysmieva sa ani nekritizuje. Svojím surrealistickým nazeraním a hravým vykresľovaním príčin a následkov predstavuje skôr neškodnú rozprávku pre dospelých, kde je všetko možné. Dokonca aj to, že ikona francúzskeho filmu sa romanticky zamiluje do gorily.

Zbrusu nový zákon Zbrusu nový zákon

Tak ako si Catherine Deneuve vystrelila sama zo seba, režisér a scenárista van Dormael si strieľa z našich stereotypných predstáv. Patologický zabijak či sexuálny maniak môžu byť len nešťastníci túžiaci po láske a režisér im dáva šancu ako každému bez rozdielu. Autorský tvorca nakrútil celkom nevinnú komédiu o láske v rôznych podobách, pričom sa mu podarilo vyhnúť cynizmu a gýču. Hoci sa často pohybuje na hrane s vyumelkovanosťou, nenechá sa strhnúť vábením lacných efektov a všetko vybalansuje. Zostáva nad vecou a s dôvtipom tvorí až do záverečných titulkov a aj po nich.

Čarovná idealizácia lásky dojíma a zabáva bez prvoplánovej manipulácie. Veľkou devízou príbehu je aj moment, keď deus ex machina prichádza vo forme toho najnepravdepodobnejšieho variantu, ktorý pobavenému divákovi podsunie vydarenú pointu. Dysfunkčná božia rodinka, rúhačské aktivity rebelantskej dcéry či 18 apoštolov na Poslednej večeri Leonarda da Vinci predstavujú len zlomok vybrúsených nápadov v zbrusu invenčnej snímke so starostlivo zvolenými božskými tónmi klasickej hudby a s výborne zvoleným hereckým obsadením.

Zbrusu nový zákon Zbrusu nový zákon

Divácky atraktívna novodobá Božská komédia z Belgicka sa zaslúžene stala národným nominantom na cudzojazyčného Oscara. Režisér a scenárista Jaco van Dormael vystúpil po snovej a časovej hádanke o alternatívnych existenciách s názvom Pán Nikto ešte vyššie a diváka zaujíma, čím ho odzbrojí nabudúce. Je tu veľká šanca, že sa po reštarte autorovej bohatej fantázie uloží do pamäti diváka rovnako ako nový „prepis“ Biblie.

Le tout nouveau testament (Belgicko / Francúzsko / Luxembursko, 2015, far., 113 min)
Réžia: Jaco Van Dormael. Hrajú: Pili Groyne, Benoît Poelvoorde, Catherine Deneuve

autor Barbora Bačíková 16.11.2015