KRAMPUS: CHOĎ DO ČERTA

KRAMPUS: CHOĎ DO ČERTA

7.0

V predvianočnej ponuke filmov nájdeme animáky, komédie o cestovaní i trabloch pri vianočnom stole a občas sa ukáže nečakaný žánrový kúsok. Skvelú Predvianočnú nočnú moru, ktorá spája Halloween a Vianoce netromfne čoskoro žiadny film, ale čo tak vianočný horor? Od čias Tichej noci, vražednej noci (Silent Night, Deadly Night) ubehlo 31 (!) rokov a slasher Čierne Vianoce bude mať o chvíľu tiež takmer dekádu. Krampus prichádza vyplniť pozíciu hororovej komédie, má dobrých hercov a správne mýtického zloducha.

Na štedrovečernú hostinu tejto rodiny sa chystá 12 členov – úžasný počet zároveň skrýva aj priestor na všetko možné, len nie rodinnú pohodu. Rodičia majú bližšie k hádke ako milému dialógu, šomravý strýko nikomu neimponuje a babka s nemeckými koreňmi sleduje z diaľky, čo sa deje. No pod tlakom okolia na Vianoce prestáva veriť aj posledný člen rodiny, malý Max, ktorý namiesto odoslania listu Santovi urobí opak – roztrhá ho na kúsky, čím prebudí ducha zlých Vianoc. Útržky sa určite nestratia, naopak, na mestečko zošlú démona Krampusa a rohatý Mikulášov pomocník teraz prichádza s bandou temných elfov urobiť poriadok, vystrašiť a zaútočiť na koho sa dá. Lebo na Vianoce sa veriť má a ide použiť všetky metódy, aby sa tak stalo. Z malého mestečka navyše niet úniku, lebo sa dorútila snežná fujavica, je odstrihnuté od elektriny a Krampus začína vyčíňať naplno.

Michael Dougherty je zvláštny chlapík, ktorý za 20 rokov urobil dva krátke filmy, jeden hororový kult (Halloweenska noc nielen u nás skončila až na DVD) a občas píše scenár ku komiksovým hitom ako X-Men 2 či Superman sa vracia. Lenže súčasne je to šikovný tvorca, ktorý dokáže zo sviatočných tém vyžmýkať pekné netradičné filmy v žánri hororových komédií, čo je takmer rarita.

Ťažko povedať, či má traumu zo sviatkov alebo si z nich chce poriadne vystreliť a ironizovať, o čom svedčí prvá tretina Krampusa, kde parádne zobrazuje „požehnaný advent“ v priamom prenose: žiadne stretnutia pri venci, ale naháňačky za zľavami, vypätie na cestách či predstavy o nevľúdnej famílii na obzore. Len za túto pasáž si zaslúži Dougherty chválu, lebo za 30 minút pôsobí vernejšie ako nedávny Chaos na Vianoce. Nastavenie situácie, kde musia malému Maxovi rupnúť nervy, nie je samoúčelné, prvý akt filmu vás vhodne navnadí na horor i humor, súčasne vás zoznámi s viac i menej normálnymi postavami.

Krampus: Choď do čerta Krampus: Choď do čerta

Čo sa bude odohrávať ďalšiu hodinu, keď nad mestečkom zavládne snežná búrka a na uliciach tma? Dostaneme sa do izolácie a Dougherty nás môže začať baviť. Ľakačky vás nikdy neženú k infarktu, ale po vzore hororového žánru dokážu výborne gradovať, budovať napätie a bafnúť v správnom čase. Nižšia prístupnosť dáva signál, že netreba očakávať hektolitre krvi či prerezané hrdlá.

Pri atakoch nadprirodzených postavičiek si všimnete solídnu paletu: bizarný klaun s papuľou ako z Predátora, vraždiaci medovníček, temní elfovia a samotný Krampus sú zárukou podivných scén. Schovávanie sa pod autami, prehľadávanie zaprášenej povaly, podozrivé hľadanie stratených darčekov, to sú správne elementy obrátených Vianoc. Výborne sem zapadá aj babička s rakúskymi koreňmi (ideálne ju vybral casting, nakoľko Krista Stadler sa narodila vo Viedni), ktorá načrtne mytológiu vražedného Krampusa.

Priestoru pre zábavu je dosť. Od čierneho humoru v prvej tretine z predvianočnej idylky cez bizarné postavy v rodine, ktoré sypú dobré repliky až po hru s hororovým žánrom. Niekedy pomáhajú tradičné atribúty, z ktorých si Dougherty vystrelí práve v čase, keď vás má vystrašiť (takže robí úplný opak) a hoci nie je Krampus tradičnou paródiou, hororoví fanúšikovia si tu zgustnú na viacerých scénach. No samotný casting sa stará o vtipné scény, lebo každý sem zapadol a v nejednej scéne či rozhovore si uťahuje z diania. Adam Scott je konečne trochu vážny, Toni Collette štandardne stresuje a plešatý David Koechner dostal jednu z najlepších vedľajších úloh svojej kariéry.

Krampus je chuťovka a poteší milovníkov klasických hororových komédií ako Critters a v nákupnom zhone medzi vianočným stromčekom a hračkárstvom je skvelou pauzičkou. Dnes sa už takých filmov veľa netočí, takže ak nechcete čakať ďalších desať rokov na niečo podobné, rýchlo do kina.

Krampus (USA, 2015, 98 min.)
Réžia: Michael Dougherty. Scenár: Todd Casey, Michael Dougherty, Zach Shields. Hrajú: Adam Scott, Toni Collette, David Koechner

autor Michal Korec 14.12.2015