ODKAZ VO FĽAŠI

ODKAZ VO FĽAŠI

8.0

S menom nórskeho režiséra Hansa Pettera Molanda sme sa mali možnosť naposledy stretnúť pred dvoma rokmi. V komédii Boj snežného pluhu s mafiou hviezdil jeho „správny chlap“ z roku 2010 - Stellan Skarsgård. S jeho aktuálnym Odkazom vo fľaši prichádza na scénu drsná atmosféra náboženského fanatizmu a sériového vraždenia.

Kriminalisti Carl (Nikolaj Lie Kaas) a Assad (Fares Fares) dostanú prípad záhadného odkazu vo fľaši, ktorý putoval Severným morom dlhých osem rokov. Začínajú vyšetrovať neľahké osudy silno veriacich rodín a ich nezvestných potomkov. Upriamujú sa na nábožensky zneužitú rodinu Eliasa (Jakob Ulrik Lohmann), kde do ich pokojného farmárskeho života zasahuje neľútostný sériový vrah Johannes.

V Molandovej snímke nakrútenej podľa knihy Jussi Adler-Olsena dostáva priestor ponurá atmosféra viery presahujúcej základné princípy rodiny. Vyšetrovatelia majú naozaj ťažké poslanie vybojovať v srdciach rodičov správny odhad následkov kriminálneho zločinu, ktorý prerazí ich pohľad zastretý službou Bohu. Do stiesňujúceho príbehu detských obetí ale vnášajú Carl s Assadom iskrivé momenty čierneho humoru, vyplývajúceho z mrzutej Carlovej povahy a Assadovho láskavého nadhľadu. Assadovi navyše dobre nahrávajú výrazné arabské črty a v jeho komunikácii s nevercom Carlom dochádza k milým, no bystrým, dialógovým potýčkam.

Odkaz vo fľaši Odkaz vo fľaši

Tempo Odkazu vo fľaši kvalitne šľape v intenciách postupného odhaľovania vrahovej minulosti a presahovaním jej dôsledkov do súčasných činov. Zároveň dostáva divák vhľad do partnerského vzťahu vyšetrovateľskej dvojice veľmi jadrnou i elegantnou rétorikou oboch mužov zákona. Film rozohráva smutnú hru náboženskej zaslepenosti v konfrontácii s racionálnou mysľou či už zdravej participácie viery na bežnom živote (Assad), alebo s ateistickým ponímaním existencie, no v súlade so základnou ľudskosťou (Carl).

V prípade Johannesovho (Pål Sverre Hagen) osobnostného profilu sa však autori dopúšťajú prílišnej plochosti jeho postavy. Záblesky minulosti síce odkazujú na katastrofálne rodinné podmienky, predsa len sa zloba priamočiaro dosť tupo odráža na jeho konaní. Je tu istá miera pomstychtivosti, veľmi povrchne sú však podsunuté pohnútky z chovania jeho matky, aby sa divákovi utvoril celistvejší obraz o vrahovom rodinnom zázemí. Prevládajú brutálne skutky, no chýba širší psychologický kontext. Zásadný moment v Johannesovom detstve prevracia naruby jeho životné poslanie, ktorým sa stáva prerod z doteraz veriaceho chlapca na pomstychtivého diablovho služobníka.

Odkaz vo fľaši Odkaz vo fľaši

Naopak, v príbehu excelujú hlavné postavy vyšetrovateľov a ich sekundujúcich spolupracovníkov. Dokážeme sa vnoriť do zápalistého boja s časom a ceníme si hutnú atmosféru pátrania po unesených deťoch. Odkaz vo fľaši občas trocha riedko dávkuje stimulujúce momenty v napredovaní deja, no keď sa dostavia, film predostiera kvalitné napätie a prepracované psychologické scény. Koprodukčná snímka solídne reprezentuje škandinávsku literatúru prenesenú na plátno v atmosféricky dusivom ovzduší páchania zločinu v mene služby samotnému diablovi.

Flaskepost fra P (Dánsko, 2016, 112 min.)
Réžia: Hans Petter Moland. Scenár: Nikolaj Arcel. Hrajú: Fares Fares, Nikolaj Lie Kaas, Søren Pilmark, Johanne Louise Schmidt

autor Zuzana Ondrišová 26.5.2016