The Snowman
Alpha
The Shape of Water
The Disaster Artist

OZZY

Nový rok, nový animák. A odlišná produkcia od menšieho štúdia, najprv miesto vzniku a potom tie kvality. Španielsko-kanadský pôvod znie ako kultúrny guláš; na výsledku ťažko badať rozdiely medzi...

Nový rok, nový animák. A odlišná produkcia od menšieho štúdia, najprv miesto vzniku a potom tie kvality. Španielsko-kanadský pôvod znie ako kultúrny guláš; na výsledku ťažko badať rozdiely medzi dvomi náturami a zapadá skôr do typickej škatuľky lacnejšieho béčka, ktoré brázdi kinosály tam, kde distribútor cíti šancu pre dobré načasovanie či vhodnú tému. A chlpáči majú tendenciu zaujať vždy!

Rovnomenný hrdina žil ideálny život – výborná rodina, sympatickí rodičia i deti, nič mu nechýbalo. Lenže família sa má presťahovať na opačný koniec sveta a Ozzy dostal stopku. Nová nádej skrsne po príchode do idylickej Modrej zátoky, má to byť jeden z naj hotelov pre psov. Pod peknou pretvárkou sa skrýva psie väzenie, ktoré dokonca vybraní havkáči aj riadia. Ozzy si rýchlo nájde nových kamošov a tvoria jasný plán – ako odtiaľto ujsť!

Pri lacnejších animákoch sledujeme aj vybraný štýl. Z hlavných línií akčný-komédia si tvorcovia vyberajú a buď idú po dynamickej, kde pútajú nasadením postavičiek alebo volia zábavu, kde sa môžu deti rehotať. (Komerčne zväčša platí, že komediálny animák vyhrá, a bola by škoda nemať aj druhé.) Ozzy je sčasti chameleón, chce naplniť obe kategórie. Je to náročná úloha, mixovať štýly nie je ľahké. Stavíte na iný druh animácie, hrdinov i skladbu – a máte inú misiu.

Nechať akčných hrdinov sekať vtipy, hýbať sa ako v groteske? Humor sa ľahko navodí, ale skúsiť komické postavičky vložiť do napínavej schémy? To je náročnejšie. Ozzy preto v prvej tretine chce byť najmä vtipný a rodinný, až potom zavelí do akcie. Vo väzení naberie tmavšie kontúry v rozprávaní, aj nálade. A pripravuje sa na druhú polovicu, kde by mala nastať poriadna akcia a tematická švanda.

Európske i africké animáky radi parodujú populárne filmy a Ozzy nie je výnimka, viď. podtitul Rýchlo a chlpato. Prirodzene sa natíska otázka, koľko detí má poznať ikonický hit Rýchlo a zbesilo, no starší majú asi Vina Diesela a jeho bandu napozeranú, aj rodičia, má to byť stávka na istotu. Keď si zoradíte očakávané archetypy i dejové momenty, prídu všetky. Náš hrdina je odhodlaný a čo mu chýba, nahradí odvahou. Nájsť si nových kamošov nebude problém, ako sympaťák si bandu postaví – a v nej tí veselí, nervózni i svedomití. Proti nim ostrí dozorcovia i krutý majiteľ miesta.

Tvorcovia pomocou animácie a rás psov jasne nahrávajú štylizácií – dobermani majú nárok byť namosúrení, huňáči dostanú skôr priateľskú náturu a malí robia veľké činy. To sa naplní do bodky, na Ozzyho môžu prísť menší diváci a zväčša im netreba vysvetľovať, čo sa deje.

Na jednej strane je to plus, pokiaľ akceptujete tému, temnejšie stránky (väzenie, občas smutná chvíľa). Na druhej je to občas nuda a všetko ide podľa zabehnutých koľají: idylka-hotel-väzenie-noví kamoši-útek-naháňačky. V celej dĺžke sa nenájde prakticky žiadny moment, ktorý by vás vytiahol zo sedadla a nechal uznanlivo kývať hlavou, že to je dobré alebo to som nečakal. Fungujúca šablóna sa nezaprie. Dve malé pozitíva – trvá to 91 minút a slovenský dabing nie je márny.

Ozzy nám ukazuje pokračujúcu sériu lacnejších animákov so schematickým fungovaním. Staviť na klasiku, sparodovať ju, hodiť pár postavičiek a predvídateľný dej. Niekomu to stačí, v celom žánri to vystačí na priemer. V čase, keď ani veľké štúdia (Trollovia, Spievaj) nevedia vyhnať kvalitu nad štandardnú latku, to budú mať tieto menšie filmy ešte ťažšie.

PS – Milovníci havkáčkov si môžu pripočítať asi pol boda.

Ozzy (Španielsko, 2016, 91 min.)
Réžia: Alberto Rodriquez, Nacho La Casa. Scenár: Juan Ramón Ruiz de Somavía. Hrajú: Guillermo Romero, Dani Rovira, José Mota....