Kino recenzia > Baby šéf
Valerian and the City of a Thousand Planets
Wish Upon
Fear the Walking Dead
Out

BABY ŠÉF

Štúdio Dreamworks Animation malo vlani celkom slušný rok, keď im úradovala na jar akčná Kung Fu Panda 3 a na jeseň došli mnohými milovaní Trollovia. Tento rok majú pripravené tiež dva animáky, bez...

Štúdio Dreamworks Animation malo vlani celkom slušný rok, keď im úradovala na jar akčná Kung Fu Panda 3 a na jeseň došli mnohými milovaní Trollovia. Tento rok majú pripravené tiež dva animáky, bez pokračovaní a úplne nové témy. Čo je pomerne ťažké na vstrebávanie divákmi, ktorí za posledných 10 rokov už videli strašne veľa áčkových, béčkových, afrických či austrálskych kúskov. No DreamWorks neradno podceniť. Už keď si myslíte, že Madagascar ide dolu vodou, príde najlepší diel. Keď si myslíte, že prvému vycvičeniu Draka sa nedá kvalitatívne priblížiť, zistíte opak. A Baby Šéf sa celkom vydaril...

Tá prvá ukážka nesľubovala nič extra. Malý chlapec žije s rodičmi, kým sa v jeho živote neobjaví mladší braček. Je mu venovaná celá pozornosť na jeho úkor a rozhodne sa proti nemu postaviť. Zistí, že drobec nosí oblek, má peniaze, dokáže rozprávať. Odkiaľ prišiel? Čo chce? Prečo si vybral práve túto rodinu?

Samotný film prezradí od úvodných minút prekvapivo viac – ide k veci, do sveta vzniku bábätiek, kde sa paralelne dozvedáme, ako a kam zapasuje práve špunt v saku. Je za tým premakaný systém a skutočne sedí aj to, že sa do tejto domácnosti nedostane náhodou – rodičia totiž pracujú v istej oblasti, ktorá má výrazný dopad na to, že rodičia na svete majú čoraz menej bábätiek a svoje sympatie smerujú inam. Tú situáciu treba vyriešiť a drobec má na spôsob ako na to.

Ani po prvej ukážke a náznaku deja stále nedokážete identifikovať, o čo má v tomto filme ísť. Šikovne zostrihaný trailer nám našťastie ukázal iba civilné scény zo začiatku a film si veľa schováva na postupné odkrývanie, čo je jedna z najlepších vlastností nových sérií či animákov. Spoznávať hrdinov, ich svet, jeho pravidlá a hrdinov. V tomto smere je potrebné získať sympatie divákov pre obe postavy, lebo najmä prvá tretina ráta s ich hašterením sa ako pri súrodencoch – môžete držať palce staršiemu bratovi (zrejme ak ste sami prvorodení) alebo mladšiemu ňuňušovi, ktorý sa zmení na manažérske eso, čo musí konať.

Na ploche hodinky a pol sa napokon darí naplno rozvíjať tri zaujímavé svety i témy. Súrodenecká láska je prvou z nich, čo je jasne odčítateľné z ukážok i jednotlivých scén. Na nej je výborne vykreslený nový mód života Tima, ktorý sa zrazu musí deliť o čas, pozornosť a lásku rodičov s novým členom famílie. Srší z neho prirodzený smútok, clivosť po lepších časoch minulých a túžba po návrate sólo módu, ktorý sa však už nedá replikovať pri rastúcej domácnosti. Tim núka nevídané emócie a podozrivé monológy zo začiatku dokonca núkajú šancu vtisnúť filmu ešte ďalšiu myšlienku a hlbší presah.

Navyše postava Tima je okorenená v prospech divákov ďalšou líniou – jeho bujné fantastické predstavy sú priamo využité pre bohaté animačné vložky. Keď si sám predstavuje ako sa niekde plazí, je z neho akčný ninja. Keď má strach, scéna sa zmení akoby na horor. Keď potrebuje nabrať odvahu, je súčasťou pirátskej posádky. V tomto smere má DreamWorks skvelý cit pre vycibrenú animáciu a mix s civilnou.

Druhou témou je parádna zápletka delenia lásky vo svete medzi deti, maznáčikov a iné aktivity. Alegória súčasnej doby, kde mnohí ľudia nechcú mať deti (alebo menej ako kedysi), lebo... a Baby šéf dáva do hláv divákom kacírsku myšlienku, že im viac imponujú havkáči alebo iné zvieratká na úkor ďalších detí.

Napokon je tu niečo pre dospelých: manažérsky svet, makačka v korporácií a nekonečné ciele stať sa lepším bossom s rohovou kanceláriou. Zosobňuje ju postava Baby šéfa, jeho zrod, jeho rýchly vývoj či súčasná ambícia. A pre nás je to reflexia toho, ako rýchlo zabúdame na detstvo či ako ho nevieme miešať s jednotlivými fázami nových detí.

Celá postava Baby šéfa maximálne funguje, hoci na jeho obľúbenie treba trochu času. Je vybavený výborným dabingom Maroša Kramára – áno, nahradil pôvodného Dana Dangla z prvej ukážky a nie je to úplne na škodu, lebo v neskorších fázach núka dobrý repertoár fráz. Iste, Alec Baldwin v origináli maximálne ťaží zo súčasnej popularity v Saturday Night Live, no Kramár ho solídne zastúpil a to pri kľúčovej postave pridáva ďalší bod k dobru.

Baby šéf je nečakaný zásah do čierneho. Dobré postavy, silné témy, aj premakaná animácia. Nepotrebuje chytľavé pesničky či milučké stvorenia na prvú. Toto DreamWorks vyšlo a je to animák pre celú rodinu.

The Boss Baby (USA, 2017, 97 min.)
Réžia: Hendel Butoy, Tom McGrath. Scenár: Michael McCullers, Marla Frazee

2017-04-2323.4.2017 | Michal Korec