47 METROV

47 METROV

6.0

Viete si predstaviť dĺžku či hĺbku 47 metrov? Pri šprinte na klasickú stovku sa vám na nej láme beh a ste približne v polovici. Pri pohľade výškovú budovu ide o 15 až 17 poschodí. V mori je 47 metrov iný záber – ste už za hranicou bežného tlaku atmosféry, je tam poriadna tma, v horšom prípade ešte stále nemusíte byť na dne. A teraz si predstavte, že ste zavretí v klietke a okolo vás plávajú žraloky.

Dve sestry na dovolenke v Mexiku spočiatku riešili relax tradične – bazéniny, drinky, pohodička. No keď sa prevalí tajomstvo, že staršia Lisa prišla o frajera, mladšia Kate ju začne povzbudzovať, aby sa pustili do niečoho adrenalínového. Nechať sa zavrieť do železnej klietky, spustiť päť metrov pod morskú hladinu a odfotiť sa s pár žralokmi sa zdá byť dostatočne bláznivý nápad.

Obe sa naň chvíľu odhodlávajú a napokon sa vrhnú do nej. Akurát sa pri vynáraní utrhne mechanizmus so žeriavom, celá klietka sa rúti nadol a zastaví sa na hranici 47 metrov. Žraloky plávajú stále okolo, zaseknuté časti im nedovoľujú vyvliecť sa von, kyslík v bombe sa rýchlo míňa a stratili aj komunikačné spojenie s loďou. Kate a Lisa sa teraz pokúsia prežiť, no je to takmer nemožná úloha...

Zdá sa, že žraločích trilerov nám celkom pribúda a hoci nie sú až také zábavné ako bláznivé remaky Pirane, stále sa snažia divákom dokázať, že majú čo ukázať, môcť ich napínať a zaslúžia si peniažky za vstupné. Vlaňajší Smrtiaci príliv mal podobne dobrý nápad: slečna vs. žralok v plytkej vode, kde sa zrazu dvihla hladina, no ako ten triler dobre začal, tak postupne skĺzol k príliš akčnému riešeniu. Ale 47 metrov je očividne kúsok natočený za pár šupiek, ktorý nechce ani tak okato šokovať ako priniesť dramatické momenty z námetu, jednotlivých situácií a boj s prírodnými podmienkami.

47 metrov 47 metrov

Skromnú formu drží celý čas. Vystačí si s niekoľkými hercami a do hlbín potrebuje iba dve herečky, ktoré s maskami na čele solídne bojujú s neľahkým údelom. Scenáristi pripravili náročné situácie na zvládanie ako v správnom survival horore – tam je niečo zaseknuté, potom niečo dochádza, neskôr treba riešiť komunikáciu či presun k inej časti. Tie epizódy nezaberajú veľa času, sú dobre poskladané, prerušované prirodzenými šokovými momentmi – niekedy sa niečo podarí, takže malé víťazstvo treba oceniť, inokedy príde nová komplikácia a boj s ďalším elementom.

Väčšinu času pritom tvoria nástrahy prírody a fyziky, až potom sa dostanú k cvakaniu zubov morskí kamaráti, aj to skôr v očakávaných výpadoch. Keď nie sú sestry chránené klietkou alebo jaskyňou, to sa už rúti na slečinku či diváka ozubená papuľa alebo sa trošku naháňame v poriadnej hlbočine. Preto sa fanúšikovia žralokov môžu tešiť na vybrané scény a na svoje si príde divák milujúci Escape Room či podobné klaustrofobické chuťovky. Stále platí, že postupnosť situácií dáva zmysel – len žraloky sa tu premávajú skôr na zavolanie, no tvorcovia to s nimi neprehnali, ani im nedali ultrasilné schopnosti.

47 metrov 47 metrov

Minimalistická produkcia (pár posmievačov tvrdí, že taký triler sa dá natočiť za pár týždňov v bazéne) však na veľkom plátne dokáže solídne vyznieť. V momente, keď si nasadíme masku na hlavu (a pár scén zažijeme pekne z pohľadu prvej osoby), začíname sami strácať dych alebo nám fyzicky bude ťažko. Dole čaká relatívna tma, takmer nič nie je vidieť, baterky či svetlice sa dlho nevyužijú a okolité bublinky i surround zvuk skutočne navodzujú nepríjemný pocit.

Keď strávime takmer hodinu vo vode, v relatívne monotónnom prostredí, kde sa nedá orientovať, nie je vylúčené, že nás pekne rozbolí hlava. Čo je jeden z dôvodov, prečo ísť na tento film do kina, z malej produkcie sa kľuje veľká atmosféra.

47 metrov maximálne vyťaží zo svojho nápadu a ešte potrebuje aj pár zdržiavajúcich dialógov sestier v nečakaných chvíľach. No inak je prísne nekomfortný, neraz sú scény naťahované a nie je vám úplne najlepšie a aj záver je napokon solídne postavený. Niektoré situácie poznáte, iné vás prekvapia. Na hodinku a pol to stačí. Letný triler ako má byť, hoci okrem námetu veľa originality v sebe neskrýva.

47 Meters Down (UK/USA/Dominikánska republika, 2017, 89 min.)
Réžia: Johannes Roberts. Scenár: Johannes Roberts, Ernest Riera. Hrajú: Mandy Moore, Claire Holt, Matthew Modine

autor Michal Korec 8.7.2017