JIGSAW

JIGSAW

6.0

Saw (alebo ako ju viacerí familiárne voláme „Pílka“) máme zafixovanú ako jednu z hororových sérií minulej dekády, ktorá prichádzala so železnou pravidelnosťou a doručila nové spôsoby mučenia a nitiek rozbitého príbehu. Prvý diel bol novátorský počin, dvojka sa snažila nadviazať, no od trojky ďalej sa už iba recyklovalo a najmä hralo na efekt. Práca s odkazmi, reštarty, všetko, čo by pomohlo. Distribútor si dal sedem rokov pauzu a teraz prináša počin Jigsaw, ktorý chce spojiť viaceré snahy do jedného filmu.

Všetko začína naháňačkou po chlapovi, ktorý drží v ruke spúšť a vreští na všetkých, že buď si to odnesie on alebo iní. Keď dôjde k streľbe, zakričí, že hry sa práve začali. A na odľahlom mieste sa zobudí päť ľudí priviazaných reťazami k bizarnému mechanizmu a s plechovým kýblom na hlave. Záhadný, no povedomý hlas im hovorí, že majú obetovať trošku krvi, inak sa im nepodarí prežiť. A štartuje zvrátená hra plná krutosti, spovedí a snahe prežiť mučenie i prekonať zdanlivo neľudské úlohy. Obete sa začnú objavovať na rôznych miestach a detektív Halloran i patológ Nelson začínajú skladať mozaiku vrážd, no najmä im nejde do hlavy či skutočne Jigsaw žije a po 10 rokoch začal novú smrtonosnú sériu?

Bratia Spierigovci si povedali, že dajú divákom novú Pílku, no sami vedia, že sme takmer všetko videli, takže dumali ako zobrať niečo existujúce, vyčerpané a zároveň tomu dať nový punc kvality? Navyše za posledné roky sa horory vplyvom Jasona Bluma i jeho produkcie dostali inde. Ťažko dokážu šokovať na prvý pokus ako kedysi James Wan: nestačí začať krvavé hry, charizmatický hlas a čakať na pointu.

Jigsaw začína dravou akčnou scénou, no netreba sa báť, že by film zmenil žáner. Počas jeho 91 minút (opäť raz sparťanská dĺžka, nie naťahovaná vata) sa sústredíme na dve línie: vnútri a vonku. Niekde sa odohráva nový boj o prežitie, prelieva krv, odsekávajú končatiny a pichajú vražedné injekcie a kvintet postáv sa pokúša naplniť požiadavky tvorcu hry. Je to klasické Saw ako ho poznáme, pričom hrdinovia sú zväčša priviazaní k reťazi, ktorá sa ich snaží mordovať ľubovoľným smerom.

Jigsaw Jigsaw

Pohodené nahrávky sú však zaujímavé tým, že z nich znie (akoby) skutočný hlas Jigsawa. Mordovačky sú relatívne pútavé, no hľadanie prepojení na minulosť najlepšie osvetlia fajnové flashbacky: trvajú málo a sú úderné. Vysvetlia viac ako vzájomné dialógy postáv, ktoré po sebe iba vreštia a ich reči sú prerušené agresívnym zvukom mechanizmov. Jigsaw je hlučný film, z ktorého vás po ťažkom dni rozbolí hlava, žiadna oddychovka.

Vonkajšia línia má detektíva, patológa a sexi červenovlásku na stope obetí. Väčšinou iba zbierajú a pitvú čo im vrah podhodí. Diváka prahnúcom po troške vnútorností prekvapí prepolená hlava, nejaké črievko a veľa krvi, no inak z obetí veľa neuvidí. Línia tam vonku podhadzuje falošné stopy i možné scenáre, je celkom možné, že si ju viacerí spoja skôr s priemerným dielom Kostí či NCIS. Najmä v druhej polovici sa už začína toľko špekulovať, že si nemôžete byť istí ani jedným z trojice. Aj oni majú minulosť, ktorá sa postupne odkrýva – a je pekne zasvinená, takže by sa mohli sami kajať v nejakej vražednej hračke.

Jigsaw Jigsaw

Posledných 20 minút je venovaných finále i veľkej pointe, pri ktorej sa niektorým divákom zastaví dych, iní budú znechutení a podaktorí úpenlivo premýšľať, čo sa vlastne stalo a čo videli. Nejednotný názor na pointu láme bodové hodnotenie či celkový názor mnohých. Fakt je, že ten nápad postaví časť filmu naruby a je to taká šokujúca pointa, pri ktorej si klepete na čelo. No nie je márne postavená – musíte sa sústrediť na detaily, postavy, čo ste videli a eventuálne mrknúť film ešte raz, aby ste si ho naplno užili (čo je zrejme zámer autorov). Osobne sa prikláňam skôr na pozitívnu stranu a zrejme tak urobia viacerí fanúšikovia série – ale nie všetci. Ortodoxná časť bude protestovať a zhodí film na úroveň priemeru.

V celkovom hodnotení ide však rozhodne o odrazenie od mizernej kvality štvorkysedmičky. Možno prospela pauza, a Pílka ešte dokáže v rámci možností zaujať. Otázne, či nielen na týždeň okolo Halloweenu 2017.

Jigsaw (USA, 2017, 91 min.)
Réžia: Michael Spierig, Peter Spierig. Scenár: Pete Goldfinger, Josh Stolberg. Hrajú: Matt Passmore, Tobin Bell, Callum Keith Rennie...

autor Michal Korec 30.10.2017