ČIERNY PANTER

ČIERNY PANTER

9.0

Nie je žiadnym tajomstvom, že po 10 rokoch od prvého Iron Mana a 18 rokov od X-Menov začínajú byť už niektorí diváci (vrátane mňa) z filmov Marvela unavení. Často sa objavujú výčitky na adresu zhodnej témy (skupina bojuje proti zlej armáde), seriálovosti (ak ste nevideli štyri predtým, nový nedá zmysel) či generickosti (je to stále to isté). Čierneho pantera ako postavu sme už spoznali pred dvomi rokmi a až teraz dostal svoj vlastný „origin“ film. A prvé ohlasy tentokrát neklamú – je originálny a výborný.

Na mape vyzerá Wakanda ako ďalší štát tretieho sveta, no v skutočnosti oplýva veľkým bohatstvom a technológiami. Skrýva ich pred okolitým svetom, zatiaľ iba pár vecí ubziklo von: pár zbraní z vibránia či ochranca Čierny panter. Teraz má po rokoch dôjsť ku zmene panovníka, čo prebieha stanoveným systémom (Wakanda je zložená z viacerých kmeňov) a syn kráľa sa chce uchádzať o trón. Lenže vonku v našom svete zúri zloba – o vibránium a iné zbrane sa zaujímajú pašeráci, vzácna čepeľ z londýnskeho múzea putuje do iných rúk a krehkej hranici medzi vonkajším svetom a Wakandou hrozí pretrhnutie.

Len 31-ročný Ryan Coogler má za sebou dva filmy: Fruitvale Station a Creed. Oba sú vynikajúce, takže keď ho Disney zverboval na palubu marveloviek, svietila tam iskierka nádeje, že by dokázal vykresať dosť dobrý film v sérii. A Čierny panter slúži ako fajn príklad angažovanosti malých režisérov na hity.

Obrovská devíza spočíva už len v tom, že Čierny panter figuruje v Marvel univerze, no nepotrebujete si pred ním napozerať päť iných filmov. Je to skvelý film fungujúci sám o sebe, aj bez znalosti minulých filmov sa budete vedieť orientovať v deji a len občas sa mihne nejaký flashback, alebo vám niekto uvedie istú spojitosť. S výnimkou jednej vedľajšej postavy tu nebehá desať Avengerov, nemusíte vedieť, či sú teraz udalosti pred druhým či tretím Kapitánom Ameriky atď. Je to veľké víťazstvo a film sa vymanil z okov seriálovosti a môžu naň ísť aj diváci neholdujúci sérii Marvelu, čo pri vysokom hodnotení zaváži.

Ďalším víťazstvom je samotná Wakanda, ktorá nádherne využíva viaceré kontrasty – zaostalý kontinent Afriky vs. moderné technológie, ktoré obyvatelia ťažia z výskumu vibránia. Ako správny origin nám film ponúka sondu do fungovania Wakandy: tradícií, veľkej metropoly i odľahlých častí, kde má každý svoju úlohu a žije v rovnováhe. Sú tu klasické rituály a do toho zrazu obleky ako od Jamesa Bonda. Je to veľká pasia a aj neskoršie námety v deji snažiace sa navodiť morálne otázky sem výborne zapadnú.

Čierny panter Čierny panter

Čierny panter sa viac ako komiksový film neraz snaží pôsobiť ako dráma plná šľachetných dilem, ktoré pripomínajú v lepšom prípade Shakespeara alebo aspoň (z vlastnej dielne) Levieho kráľa. Sú nečakané v tomto univerze, kde sa za hranicami mastia mimozemšťania a superhrdinovia hrubou silou a búrajú mestá. Tu má prednosť česť, dedičské právo a pôsobí to inak. Cítiť to aj v dejovej štruktúre i náznakoch, ktoré sú vložené do diania. A v neposlednom rade vyznie lepšia akcia: máme tu súboj o česť i trón, je tu súboj viacerých klanov, neraz príde inteligentná odbočka a tam vonku... V Kórei sa odohrá azda top naháňačka od čias Matrix Reloaded či Furious 5, dlhé roky som si neužil takto dobrú sekvenciu. Coogler má síce lepší cit pre vygradované emotívne scény, no aj tie akčné dokáže solídne zvládať.

Veľa atribútov skrátka Čierny panter výborne využíva a je dobrý komiksový film. Inšpirácia Afrikou je silná aj v soundtracku, kde sa bubny či iné nástroje parádne vkladajú do motívov i jednotlivých skladieb. Kamera je výborná, Rachel Morrison (aktuálne nominovaná na Oscara za Mudbound) tvorí jeden skvelý záber za druhým.

Čierny panter Čierny panter

Sú tu dvaja vynikajúci herci: Chadwick Boseman ako titulný hrdina hrá spoľahlivo a pre malých chlapcov je tým správnym vzorom. Michael B. Jordan má náročnú úlohu, no keď spoznáte jeho dejové pozadie, pochopíte jeho činy. Duo vedľajších rolí Angela Bassett-Forest Whitaker pridáva seniórnu kvalitu. Akurát Daniel Kaluuya je pomerne nevyužitý a po Uteč hrá skôr nepresvedčivo...

V čase, keď Hollywood volal po väčšej miere filmov od žien či tvorcov inej pleti tu po Wonder Woman prichádza jeden blockbuster, ktorý drží ako remeň a prýšti z neho originalita viacerými smermi. Zručne režírované scény s dobrými postavami do rytmu afrických bubnov. Ak ho uvidíte na obrovskom plátne a najmä IMAX, je to silný komiks posledných rokov. Ostatní presýtení môžu prípadne bod odpočítať.

Black Panther (USA, 2018, 134 min.)
Réžia: Ryan Coogler. Scenár: Ryan Coogler, Joe Robert Cole. Hrajú: Chadwick Boseman, Michael B. Jordan, Lupita Nyong'o, Danai Gurira, Martin Freeman, Daniel Kaluuya

autor Michal Korec 15.2.2018