MNÍŠKA

MNÍŠKA

5.0

Pred troma rokmi britský režisér Corin Hardy hviezdil s The Hallow. V perfektne gradovanej atmosfére sme sa brodili parazitickým írskym lesom a držali palce sympatickej rodinke zanieteného biológa. Aktuálne sa Hardy necháva zvalcovať taktiež sympatickou mašinériou s názvom V zajatí démonov. Warrenovci sú, takpovediac, ešte v plienkach a Hardy nasadá na wanovský megaúspešný vlak začiatkom 50-tych rokov minulého storočia. Vtedy sa totižto prvýkrát dostal svet do stretu so zákerným démonom menom Valak v hrozivom šate rádovej sestry...

Scenárista oboch Annabell Gary Dauberman zasadil príbeh Mníšky do strašidelného rumunského opátstva. Za režijnej Hardyho pomoci sa mu podarilo vykresať dokonalú zakonzervovanú atmosféru umodlených mníšok a belgický kameraman Maxime Alexandre nás bravúrne vláči monumentálnymi hradbami a krížmi prešpikovaným okolím kláštora.

Na začiatku viac vyšetrovacej akcie než zdatne sa rozvíjajúceho príbehu stojí podivná samovražda jednej z tamojších sestier. Príčiny nielen tohto jednorazového úmrtia, ale aj dlhodobého oparu strachu vznášajúceho sa nad kláštorom, prichádza rozlúsknuť skúsený exorcista Burke za asistencie mladej kňažskej novicky – sestry Irene. Duchovno ladenú dvojicu „humorne“ odzbrojuje miestny junák Frenchie svojím akože vtipkovaním a zľahka bezbožným flirtovaním s Irene.

V producentskej rodine Jamesa Wana sa zrodilo tematicky odlišné hororové dielko, ktoré nečerpá z rodinnej súdržnosti a hrejivého objatia Eda a Lorraine Warrenovcov. Naopak, Mníška vrhá diváka do chladných a ponurých kláštorných chodieb. Citové väzby, tak typické pre Wanov rukopis, sa v Hardyho prevedení premieňajú na suchý boj so strachom. Sestry i návšteva v opátstve odolávajú kreatúrnej mníške s démonickým vzhľadom (Bonnie Aarons).

Mníška Mníška

Samotný element démona vo filme slúži výhradne ľakacím scénam, bližšie okolnosti jeho prítomnosti sa divák nedozvie. Len kdesi v podzemí opátstva sídli od dávnych čias hnusobné zlo, ktoré vyslalo svojho zástupcu. Zvyšok príbehovosti film zapudil a pracuje s čisto účelovo nastoľovanými strašidelnými situáciami, aby lacno naplnil svoju žánrovú podstatu.

Herecky takisto nejde o výnimočné počiny, ústredná Taissa Farmiga hrá Irene s patričnou novickou naivitou a učesane tlmí hroziaci strachový zmätok. Demián Bichir ako otec Burke nedostal žiadnu prevratnú rolu, pretože jeho postava exorcistu len schematicky dopĺňa základný charakterový trojuholník o potrebu posvätene vyštvať nekalé zlo z opátstva. Veľmi nešťastne jej k tomu dopomáha jedna konkrétna exorcistická skúsenosť z minulosti, ktorá sporadicky načrtávaná počas deja napokon len hlúpo visí nad jeho súčasným uvažovaním. Belgičan Jonas Bloquet využíva jašivý Frenchieho kukuč pre odľahčenie desivej ťažoby strachu, no príliš vyvoláva dojem, že je do rovnice postáv takisto len účelovo zasadený.

Mníška Mníška

Mníške nechýbajú dunivý zvukový sprievod, náhle ohlušujúce momenty či krvavé démonické zuby, no žánrovo zdatný divák poľahky číta dejovú vatu a zvukový stres už viac-menej očakáva. Atmosféra jednoznačne prevláda nad príbehom, čo určite nestačí na komplexnejší dojem z filmu. Musíme sa povzniesť nad nedostatok príbehovej tvárnosti, stále sa moceme v hmle, tme, tápavých dialógoch a pohľad na nebotyčnú kláštornú pevnosť v nás má zanechať pocit ohromenia a pokory. Mníška určite nechytí za srdce hororového gurmána, na bežnú pukancovú projekciu vám snáď postačí.

The Nun (USA, 2018, 96 min.)
Réžia: Corin Hardy. Scenár: Gary Dauberman, James Wan, Gary Dauberman. Hrajú: Demián Bichir, Taissa Farmiga, Jonas Bloquet ...

autor Zuzana Ondrišová 9.9.2018