Kino recenzia > Spider-Man: Paralelné svety
Spider-Man: Far From Home
Hotel Mumbai
Beautiful Boy
Green Book

SPIDER-MAN: PARALELNÉ SVETY

Začnime od konca. Toto je najlepší komiksový film roka. Svedčí, že Spider-Man je super a žáner stále dokáže priniesť niečo nevidené. Je to komiks pre súčasnú generáciu odchovanú na ...

Začnime od konca. Toto je najlepší komiksový film roka. Svedčí, že Spider-Man je super a žáner stále dokáže priniesť niečo nevidené. Je to komiks pre súčasnú generáciu odchovanú na smartfónoch, má skvelé tempo, dokáže predostrieť smutnú i veselú náladu, skvelú akciu a záporáka s dobrým cieľom (nie v štýle Teraz vyhubím svet, haha, a pomstím sa hrdinovi!). Západní tvorcovia pochopili to, čo už dávno ovládajú východní: ak chcete pustiť uzdu fantázie naplno, nebabrite sa s hercami pred zeleným plátnom a otvoríte nové dimenzie.

Nový Spider-Man je navyše vzácny svojou pozíciou v univerze, ktorý štartoval za 15 rokov už tri razy a niektorí diváci môžu mať guláš, kto je poriadny Spider-Man alebo stávkovať na Tobeyho, Andrewa či Toma. Pre mnohých bude animovaný Spidey novou výzvou: môžu zabudnúť na všetkých minulých a dostanú poltucet nových. No Spider-Verse rešpektuje, čo sme videli už doteraz: záporákov, niektoré udalosti a ráta so znalosťami minulých filmov. Nie je klasický reštart, ako podtitul napovedá, pracuje s paralelnými svetmi, čím sa scenáristi vyhli časovým líniám i kolíziami s hranými filmami.

Nenechajte sa zmiasť, že Spidey je animovaný, dabovaný = bude automaticky pre deti. Slovenskému divákovi treba plesnúť po čele a primäť ho zabudnúť na archaické názory. Pred nami je skvelý celok, má širokú paletu postáv a začína celkom obyčajne. Tínendžer Miles Morales chodí na novú školu, kde nie je borec ako na minulej a chýba mu pochopenie rodičov i okolia. Útechu občas nájde u strýka Aarona, ktorý ho raz zobral pomaľovať zabudnutú stenu v metre a prejaviť sa umelecky. Rafol ho tu malý pavúčik, vďaka ktorému má Miles nadobudne nadprirodzené schopnosti: lepia sa mu prsty, lezie po stenách a asi to nebude puberta.

Všetko sa mení, keď sa v New Yorku udeje viacero nečakaných udalostí, dorazí odhodlaný Kingpin, pokúša sa o neuveriteľné energetické pokusy, ktoré neústia iba do výpadkov elektriny alebo bizarných udalostí v metropole, ale reálne prepájanie nášho sveta s inými dimenziami. Zastaviť ho nebude ľahké, a Miles objaví neuveriteľnú partiu, ktorá mu dá nielen patričné rady do života.

Miles Morales je skvelo napísaná postava. Vnútri odhodlaný chalan, navonok chce byť frajer, a bojuje s ostychom, aj pozíciou v rodine. Chce sa presadiť, osloviť krásnu babu vo vedľajšej lavici a nebyť terčom posmechu, keď mu tatko poliš cez vysielačku vyzná lásku. Téma rodiny a priateľstva vyčnieva už v civilnej rovine a hoci sa rozbehnú akčné scény, film nezabúda na pol minútky zastaviť.

Spider-Man: Paralelné svety nie je iba obyčajný komiks, kde figuruje hrdina v kostýme a ide dať na frak zloduchovi. Je to pocta zošitom Spider-Mana, ktoré vyšli za dekády vrátane odbočiek, alternatív, reštartov atď. Autori výborne spracovali fenomén alternatívnych svetov a vďaka experimentu sa im darí všetky zhutniť do jedného – vytvoriť prienik zhodou okolností v našom svete, kde sa stalo niečo fatálne. Výborne pôsobí postupný nástup iných Spider-Manov a ich roly. Peter B. Parker je zaujímavá postava staršieho chlapíka, ktorý nám ukazuje čo sa môže stať superhrdinovi po dlhých rokoch a či má potenciál byť mentorom niekomu mladšiemu.

Politicky korektne je využitá aj Spider-Gwen, mrštné dievča s parádnou osobnosťou, ktorá zosobňuje silu superhrdinky s veľkou dávkou šarmu. Spider-Noir dal šancu nielen štýlovej čiernobielej animácii, ale aj Nicolasovi Cageovi v originálnom znení, ktorý pôsobí ako veterán a nezameniteľne komentuje niektoré momenty. Peni Parker pridá nádych animé, čím parádne povýši film na globálnu úroveň v kontexte animácie a Peter Porker/Spider-Ham slúži na čistú zábavu a skvelé gagy. Na každej postave je pútavé sledovať jej intro a zaujatie pozície v top sekvenciách.

Základné elementy prvého filmu sú dodržané: intro, výcvik, boj s menšími nepriateľmi a veľký boss na koniec. Pomedzi to sa infiltrujú ďalšie cenné scény: geniálne prepojenie núka postava Prowlera, čo pochopíte po prvých momentoch – je to hrozivá postava, animáciou i charakteristickým zvukom. Doc Ock v ženskom vydaní v laboratóriu a okolitom lesíku ponúkne brilantne animovanú akciu.

Ruku na srdce, akčné scény sú neuveriteľné, zbesilé a predsa prehľadné, animácia im ponúka tonu možností, kamera skáče po hrdinoch a okolí. A samotné finále vám vyrazí dych a je úplne možné, že množstvo divákov ho bude trošku kritizovať, lebo sa tam toho deje strašne veľa. To hráči videohier a špeciálne Bayonetty sa môže uvelebiť a vychutnať si na veľkom plátne kvantum elementov súčasne.

Paralelné svety sú už komiksom pre dnešnú generáciu s rozbitou pozornosťou od všetkých displejov. Je na míle vzdialený prvému Spider-Manovi či X-Menom. Nielen animácia, ale zhutnené nápady tímu Lord-Miller (LEGO Movie, 21 Jump Street) vám nedajú dýchať. Dokážu sem vložiť úplne všetko – napínavé akčné scény, scenáristické pointy, milé rodinné momenty, chlap(čen)ské chvíle, priestor pre stratu i nádej. Autori prehadzujú výhybku neustále, no celku to neškodí.

Najprv sa rehocete na obúchanom starom Parkerovi a potom zatlačíte slzičku pri citlivej scéne. Dospievanie v modernom svete je málokedy zobrazené takto verne, bez ohľadu na superschopnosti a dilemy s nimi. Navyše, tento Spider-Man nemá ani tradičnú lovestory a predsa výborne rieši vzťahy postáv. 117 minút vám ubehne veľmi rýchlo a oceníte aj výber záporákov, menších i hlavného, lebo je čo riešiť.

Mimoriadne sa vydaril aj slovenský dabing, ktorý si zobrala do parády partička okolo Jakuba Kronera a voľbu hlavného hlasu pre Milesa vyriešili nečakane – Kroner ho dabuje sám a vtisol postave nielen potrebnú hĺbku a rozvahu, ale aj slang a celkový štýl. Prakticky ani jeden hlas vás v priebehu filmu nevyrušuje a to je veľké víťazstvo. Hoci preferujem originál (Nicolas Cage! Jake Johnson! Oscarový Mahershala Ali! Hailee Steinfeld!), nemal som problém vidieť ani dabovanú verziu.

Áno, toto Sony vyšlo a zrejme to bude čierny kôň Vianoc ako vlaňajšie Jumanji 2. Nedajte sa zmiasť, že je to animovaný film, naopak, toto je najlepší Spider-Man od čias Raimiho dvojky. Má všetko, čo komiksový film potrebuje a ešte aj veľa navyše, lebo odkaz Petra Parkera pretaví do novej podoby. Má čo povedať deťom, dospelým, popcornožrútom, ktorí sa budú váľať od smiechu i top fanúšikom Marvelu s poctivou rozlúčkou pre Stevea Ditka i Stana Lee.

Spider-Man: Into the Spider-Verse (USA, 2018, 117 min.)
Réžia: Bob Persichetti, Peter Ramsey. Scenár: Brian Michael Bendis (postavy), Stan Lee (postavy), Phil Lord, Christopher Miller, Rodney Rothman, Alex Hirsch. Hrajú: Shameik Moore, Jake Johnson, Hailee Steinfeld, Liev Schreiber, Mahershala Ali, Brian Tyree Henry

2018-12-1212.12.2018 | Michal Korec

Animovaný/Akcia
117 min