LEGO PRÍBEH 2

LEGO PRÍBEH 2

7.0

Keď prišiel prvý LEGO príbeh pred piatimi rokmi, mnohí boli unesení, ako dvojica chlapíkov Lord-Miller dokázala priniesť niečo odlišné, nespútané, originálne a dejom i postavami nabité. Ultimátna paródia na filmy z produkcie Warner Bros. sa dala len ťažko urobiť lepšie (hoci malé neduhy by sa pri nej našli) a Warneri si povedali, že pre svoje animované štúdio našli zlatú baňu. Nasledovali ďalšie filmy ako LEGO Batman alebo LEGO Ninjago, no s každým ďalším sa už zosúvala aj latka kvality.

Preto je celkom otázne ako vzhliadať na nový diel. Lord-Miller napísali scenár a produkovali novinku, takže sa dajú očakávať opäť veľké veci a dúfať, že zníženie kvality sa nedotkne aj ich. Lenže LEGO Príbeh 2 je už dvojka, nemá čaro originálu a spočiatku sa úporne snaží o nové veci, ale v prvej tretine sú aj dosť krkolomné. Chýba rozbeh z jednotky, absentuje ponorenie sa do špecifického univerza. Prišli sme na reprízu, a tak chvíľu trvá, kým si nájdeme silné chvíľky na rehotanie. Ale prídu – hoci ich už nebude asi toľko čo na prvý šup.

Dej sa totiž presúva o päť rokov neskôr po jednotke a nastáva v ňom stret dvoch svetov. Emmet, Lucy a partia narazia na nebezpečné farebné postavičky z planéty Duplo, ktoré tu chcú všetko ničiť a oni nemajú prakticky žiadnu šancu. Prežívajú v apokalyptickej vízii sveta Bricksburg (podobnosť s Mad Maxom nie je náhodná) a je iba otázka času, kedy nastane Armamagedon. Objavujú sa tu bizarní nepriatelia (farebná postavička stále mení tvar) a aj spojenci ako ostrieľaný Rex, cvičiteľ raptorov.

Zápletka sa postupne zamotáva a je nečakané vidieť ako si šetrí viaceré dejové zlomy na neskorší čas. Kvôli tomu je rozbeh pomalší, ale ku koncu pridá dej na obrátkach a začne núkať také otočky, že menší diváci z neho budú asi paf (a tatkovia i mamy budú musieť vysvetľovať, ak to celé sami pochopili). Rozhodne sa nedá uprieť LEGO príbehu 2, že by nebol zas originálny alebo nechcel divákovi ponúknuť niečo nové, aj v kontexte parodickej zápletky, ale predkladaný spôsob má isté vady. Najmä nevyrovnanosť a občas guľometné vysvetľovanie môžu divákov prekážať.

Lego príbeh 2 Lego príbeh 2

Samozrejme, forma ostáva rovnako šialená ako pri jednotke. Bleskový strih, hudobné sekvencie, zbesilá akcia a iné atribúty sa nezmenili. Počet postáv je stále nadpriemerne vysoký na pomery bežného filmu (očakáva sa vaša znalosť, aby ste pochopili aj najmenšie vtipy pri Wonder Woman i Aquamanovi). Azda tu nie je taký mix ako v jednotke, kde sa miešalo strašne veľa filmov, ale aj tu sa objavuje Gandalf, Prezident Biznis a najnovšie bude všetkých (a najmä starších chlapov) baviť LEGO Bruce Willis! Okolo neho sa točí pár veľmi vydarených vtipov, hoci má iba epizódnu roličku. Dokonca aj samotný Rex s raptormi je narážkou na druhú rolu Chrisa Pratta, ktorý dabuje Emmetta v origináli – Owena z Jurského sveta. Podobných spojení tu nájdete strašne veľa.

Slovenský dabing pod vedením Strapa sa ich snaží zachytiť čo najviac a celkom im to ide. Niekedy si pomôžu lokálnou narážkou (na Riša Müllera), inokedy sa snažia prekladať čo sa dá. Klasicky, originál je iný zážitok, ale táto dabovaná verzia nie je márna a talent sa rozhodne nezaprie. Po nedávnom Spider-Manovi Multiverse ide o ďalší výborný počin lokálnej dabingovej produkcie pri veľmi náročných projektoch.

Lego príbeh 2 Lego príbeh 2

LEGO príbeh nesmie nemať ani chytľavé pesničky. Hit z jednotky je prespievaný do vtipnej depresívnej verzie a pribudlo aj pár ďalších songov. No ak chcete favorita, možno si ho získate v podobe Batmanovho rapu pred veľmi nečakanou udalosťou filmu. Miš-maš svetov je posilnený ešte o ďalšie nuansy: chlapské a dievčenské hranie má iné pravidlá, ktoré je pretavené do jednotlivých lokalít, postáv, aj ich motivácií. Preto znejú odlišné melódie a teoreticky, by mohol byť druhý LEGO príbeh viac prístupný aj dievčatám.

Dobre, oproti pôvodným obavám, že do LEGO príbehu sa už nedá nič originálne vložiť a nedokáže pozdvihnúť latku vyššie, dopadol film so cťou a môže to byť hit na jarné prázdniny. Je to bláznivý animák, ktorý sa síce dá kritizovať, že čo tým deťom chce povedať a ako – ale vyčkajte, ten presah do reálneho sveta je tu citeľný.

The Lego Movie 2: The Second Part (Nemecko/Nórsko/Austrália/USA, 2019, 106 min.)
Réžia: Mike Mitchell. Scenár: Phil Lord, Christopher Miller, Matthew Fogel. Hrajú v slovenskom znení: Veronika Strapková, Alena Pajtinková, Dušan Cinkota, Boris Bauer, Daniel Fisher, Ján Strapec – STRAPO, Zuzana Porubjaková, Milo Kráľ, Andrea Somorovská, Bibiana Ondrejková, Boris Bauer

autor Michal Korec 8.2.2019
7.0
6.5