PSIE VELIČENSTVO

PSIE VELIČENSTVO

5.0

Meno režiséra Ben Stassen vám na prvé počutie zrejme veľa nepovie. Ale ak vymetáte v kinách nielen áčkové animáky, zrejme si rýchlo spomeniete na kúsky Malý Yeti, Robinson Crusoe, Dom kúziel či aj Sammyho dobrodružstvá. Neúnavný Belgičan prekročil tento rok šesťdesiatku a jeho filmy sú stále do istej miery podobné – ťažia z oveľa známejších látok, sú prispôsobené ešte menej náročnému divákovi a okrem pár výnimkou veľa noviniek do žánru neprinesú. Veď aj Sammy vykrádal Nema, kde mohol, Dom kúziel zase Monster House atď. Až nedávny Malý Yeti dokázal, že by sa teoreticky mohol dostať cez priemernú latku, lebo mal dobré postavy, slušné nápady a sčasti vtipnú akciu.

Žiaľ, Psie veličenstvo sa opäť posunulo o bod nadol. Námet nie je márny, rozpráva príbeh Rexa, ktorý je pôvodne miláčik britskej kráľovskej rodiny a užíva si tu veľké vymoženosti. No podľahne čaru psej dámy, zrazu sa dostáva mimo bezpečia paláca a mení sa na túlavého psa v Londýne, čo je miestami životunebezpečná rola. Našťastie tu nájde pár dobrých kamošov, sám sa zmení zo sebca na odvážneho havkáča a možno mu osud dopraje aj vytúženú romancu.

Štruktúra filmu je vopred tušiteľná z dejového rámca a zaváňa dvomi časťami. Menšia, nápaditejšia sa odohrá za bránami paláca i v jeho záhradách, kde Rex neustále vymýšľa, škodoradostne si vychutnáva dobroty či pohodlie, no potom sa dostáva za jeho brány – a tam nastáva očakávaná premena. Rex musí zmeniť svoju povahu a začať sa sám o seba starať, dostane pár príučiek a našťastie stretne pár nových tvárí a ňufákov, čo mu pomôžu – minimálne, aby mu neostalo prázdno v brušku.

No čo ďalej? A tu príde problém, lebo zatiaľ čo scény z paláca sú nápadité a neraz vtipné, tam vonku beží všetko podľa očakávaní. Kamoši, láska a keď sa všetkým zadarí... Na druhej strane, Rex nemení toľko zo svojich povahových čŕt, aby vám film dal uspokojivé lekcie, čím by mohol byť dobrý vzor pre deti – prednosť majú akčné patálie, komediálne momenty, ale akoby sa tvorcovia báli pridať aj isté ponaučenia a nechajú najmladších prežiť skôr iba dobrodružstvo s havkom.

Psie veličenstvo Psie veličenstvo

Ťažko určiť, ktorá časť divákov bude postavená pred väčšiu výzvu – deti už mnohé podobné animáky asi videli a sami budú vedieť odčítať, kam smerujú ďalšie scény. Najlepšiu pasáž si paradoxne užijeme už na začiatku, kedy v rýchlom slede vidíme život psíka a jeho zbližovanie s kráľovnou. Vonkajší svet nie je taký pestrý a napokon sa objavia aj bizarné momenty, ktoré môžu deti mierne vystrašiť – autori to možno mysleli dobre, no intenzita scén je miestami vysoká a malí diváci sa nemusia cítiť pohodlne. Objaví sa tu aj psia láska, no rodí sa pomerne ťažkopádne, a tak najlepšie vyjdú klasické priateľstvá s inými havkáčmi na dobrodružstve presne v čase, keď ich Rex potrebuje...

Pre dospelých sú servírované politicky nekorektné vtipy, kde je zahrnutý americký prezident: pribratý ujko s červenou kravatou, takže je úplne jasné, kam humorné snahy smerujú: vystreliť si z Trumpa kde sa len dá. V prvej polovici sa to narážkami len tak hemží, až začnú byť po čase otravné. Nič viac pre dospelákov Psie veličenstvo neponúka: buď si užijú trumpovskú líniu alebo sa musia ladiť na detskú.

Psie veličenstvo Psie veličenstvo

V konečnom zúčtovaní stráca nový animák aj pri kvalite animácie, pretože dva týždne po Drakovi 3 sa dá len ťažko presadiť – Universal, Dreamworks, Sony (a to už nehovoriac o Disney/Pixar) sú na míle ďaleko a na veľkom plátne to veru cítiť.

Takže klasický európsky priemer. Deti si azda pár dobrých scén nájdu, ale ako celok márna snaha. Je to sčasti škoda, lebo po Malom Yetim žila nádej, že Ben Stassen si latku kvality bude skôr zvyšovať.

The Queen's Corgi (Belgicko, 2019, 92 min.)
Réžia: Vincent Kesteloot, Ben Stassen. Scenár: Rob Sprackling, Johnny Smith. V slovenskom znení: Juraj Hrčka, Roman Ferienčík, Andrea Karnasová, Dušan Cinkota, Matej Landl, Pavol Topoľský, Eva Matejková, Maroš Kramár

autor Michal Korec 10.3.2019
5.0
-