THE BEACH BUM

THE BEACH BUM

7.0

Harmony Korine patrí do kategórie tvorcov s nelichotivou nálepkou „enfant terrible“. Takmer každá kinematografia má podobne ladeného úchyla, ktorý svojou kontroverziou štve divákov proti sebe. Časť ho zbožňuje, iná ním naopak opovrhuje. Americký film má tohto, ktorému adoráciu vyslovil sám Werner Herzog. Filmový svet začal obohacovať ešte v 90. rokoch, kedy ako neznámy mladík napísal scenár k dnes už kultovej generačnej výpovedi Kids (Larry Clark).

Ako všestranný umelec sa podieľal aj na videoklipoch, výstavách, má fotografické portfólio a motal sa okolo hudby. Všetko v intenciách kontroverzie s prvkami gýču a úchylného surrealizmu. Ale do širšieho povedomia sa dostal práve filmami. Jeho posledný, Spring Breakers s Jamesom Francom, čoby pastierom stratených mladých duší, znamenal väčší prielom, najmä skrz neónové slnko Floridy, vrstevnatú kritiku mládeže a ambivalentnosť scén, kedy chvíľu počúvate Britney Spears, aby ste vzápätí boli svedkami násilia bez precedensu. Sedem rokov ubehlo a Korine je späť. A znova sú v tom drogy, sex a šialené životné rodeo.

Moondog (Matthew McConaughey) je večne opitý, sfetovaný či inak rozptýlený plážový básnik, ktorý vyje na Mesiac. Dosýta užíva teplé kontrasty života na južnej Floride na svojom štýlovom člne s holými babami. Všetko zmení dopravná nehoda, po ktorej by si mal upratať život, inak príde o všetok hmotný majetok. Jedine žeby nie.

The Beach Bum presne vystihuje prvky režisérovej tvorby. Dá sa ho zbožňovať, pretože sa odohráva v atraktívnych lokalitách slnkom zaliatej Floridy, má pútavý vizuál, neskrotnú formu s vycibreným soundtrackom, dotvárajúce divácky úsmev na perách. A potom je tu tá zložitejšia otázka, že o čom to vlastne celé je? No presne, o ničom a zároveň o všetkom. Kde bol Spring Breakers fresh joint pre mladých s presahom a novodobými prvkami road tripu, je The Beach Bum viac trip, ako road.

The Beach Bum The Beach Bum

Zodpovedá tomu nielen štruktúra scén, ale aj ich obsah. Scenár má nedostavané základy a hlavne v strede je iba striedaním nesúvislých scén s rýchlym dejom. Moondog tak polovicu film len pobehuje od jedného známeho k druhému, ako lokálnu celebritu či skôr atrakciu ho totiž poznajú všetci. Obsah dialógov neprináša na prvé počutie nič zaujímavé, ale nedajte sa napáliť prvým plánom. Hĺbka filmu je skrytá práve tam, v dialógoch a Moondogovych poetických pravdách o živote, ale nie až tak extrémne artovo ako v Jarmuschovom Patersonovi.

Tu je to skôr na pol ceste, čiže akási plytká hĺbka filmu, špinavo reflektujúca podstatu bežného života ešte bežnejšieho povaľača. Ku koncu naberá grády a finišuje veľkým štýlom so svojsky korinovským bizárom. Celá tá odľahčená frivolnosť, život bez zábran je prezentovaná na pilieroch nedotknutých komerciou, s jedinou náplňou - užiť si život ako poriadne rodeo. Aj keď sa zdá, že je Moondog v spoločenskom rebríčku nízko, v skutočnosti je vyššie než ktokoľvek obohnaný rutinou dnešných dní. Práve preto vám film dokáže vyčariť úsmev na perách, pohnúť lady a možno dopraviť do žíl túžobný pocit pohody.

McConaughey je na túto úlohu doslova ukutý. Od začiatku mu to nesmierne ide a je aj vidno, ako si nakrúcanie užíval. Celkovo mám pocit, že príprava samotného filmu musela byť jedna veľká párty. V menších, zato zaujímavých úlohách sa objavili Zac Efron, Martin Lawrence a raper Snoop Dogg. Každý s nejakou typickou črtou. Lawrence s papagájom na kokaíne, Snoop Dogg s tajomnou marihuanou a Efron s „panini“ fúzami.

The Beach Bum The Beach Bum

A toto všetko si premietnime do filmu s vysokým tempom, nízkou minutážou, kamerou Benoita Debieho (spomínané Spring Breakers a aj Climax od Gaspara Noého), tonou obnažených tiel a marihuany. Seriózne som sa divil, prečo mi lístok do kina nedali špeciálne zabalený, veď z toho trávového oparu vo filme musel mať veselo aj premietač.

Finálne z toho vychádza poriadne nekonzistentný počin, tak typický na Korineho, takže pri hodnotení pripomína film Neon Demon. Tak svojský a zvláštny, že môže byť považovaný za strašnú hlúposť alebo naopak skvelú oddychovku. Má mnoho pamätných prvkov a scén (plavba na Key West, výlet za delfínmi, párty bezdomovcov), takže časom môže ísť pokojne o vzácny kult. Korine je ako tvorca isto zaujímavý, do vycibrenej šialenosti mu však tentokrát kúsok ešte chýba.

The Beach Bum (Švajčiarsko/UK/Francúzsko/USA, 2019, 95 min.)
Réžia: Harmony Korine. Scenár: Harmony Korine. Hrajú: Matthew McConaughey, Snoop Dogg, Isla Fisher, Stefania LaVie Owen, Zac Efron, Jimmy Buffett ...

autor Lukáš Slovák 5.5.2019