PSIA DUŠA 2

PSIA DUŠA 2

5.0

Na jednotku Psej duše nájdete mnohé názory. Niektorí sa nechali rozcítiť výborným nápadom, že psíkova duša sa prevteľuje do iného tela, je povznášaná nad kvality ľudí, ktorí väčšinou chradli alebo boli priamo životnými troskami. Iní, skôr cynickejší diváci rýchlo pochopili pointu a film u nich toľko nerezonoval, lebo sa rýchlo ukázalo, že bude hrať najmä na city, pekných havkáčov, lúčenie s nimi a opätovné zvítanie.

Samotná myšlienka prevteľovania jednej duše do rôznych tiel je výborná. Len je potrebné napasovať ju aj na dobrý zvyšok scenára, aby sa sledovanie rýchlo nezunovalo. Lebo prvotný trik spoznáte ľahko, hoci je pomerne náročný na vstrebanie: hlavná postava je neviditeľná duša neustále meniaca plemená. Je ťažké si zapamätať konkrétnu podobu, keď tvorcovia ju niekoľko ráz za film zmenia. Síce sa na plagáte či v istých častiach filmu ukazuje jedna víťazná, ikonická forma, ale inak sa treba pripraviť na neustále zmeny.

Psia duša 2 si ponechala koncept a voľne s ním pracuje ďalej. Má úplne rovnaký princíp, dokonca ostáva aj v rovnakej rodine, akurát pridáva nové postavy. Pôvodný majiteľ Ethan (DennisQuaid) už nemá toľko radosti v živote, pretože sa od neho odsťahuje vnučka s mamou, a tak aspoň poprosí svojho štvornohého kamoša, aby na ňu dával pozor. To je opäť docielené osvedčeným prevteľovaním, tak sa malá CJ dostane ku psíkovi a ten sa stáva jej väčšou životnou oporou ako napríklad jej mama, ktorá preferuje fľaše vína na vyrovnanie sa s nevábnou situáciou po viacerých tragédiách.

Dvojka si totiž povedala, že skúsi osloviť detské i dospelé publikum inak – každému servíruje trošku inú líniu. Deti by sa mali stotožniť s malou a neskôr dospievajúcou CJ, čo zažíva trable v škole, neskôr sa vydá na menšiu hudobnú dráhu, zažije kamarátstva i prvé rande. Pokrývaný rozsah potrebuje angažovať dve herečky, sú celkom sympatické, no deti si aj tak oveľa rýchlejšie získa fenka Molly. Nábeh na hudbu nie je príliš využitý, ale veľa nového nenájdeme ani v jej výchove, na škole či vzťahoch. Je to absolútna klasika, kde celé kúzlo prináša milé psíča.

Psia duša 2 Psia duša 2

Fakt je, že medzi dospelými sa sympatické postavy i momenty hľadajú oveľa ťažšie. Mama CJ je totálna troska, výborne zahraná, ale s nulovou mierou empatie pre dospelých, ktorí sa musia stotožniť s ideou, že v tejto rodine ťahá výchovu či skôr rolu mentora štvornohý kamoš a nie rodič. Najlepšie tak obstoja starí rodičia – vždy, keď je Dennis Quaid na scéne, ožijú nádeje na lepšie herecké výkony i celkové momenty.

Psia duša 2 má totiž jasne nalinkované postavy, ale oproti minulému filmu predsa len oťažela. Milých momentov či menších vtipov sa dočkáme zriedkavejšie a zrazu tu na malých divákov popri chlpáčoch vyskakujú náročné témy ako smrť otca, vyrastanie ako polosirota či závažné ochorenie. Žiadna švanda a najmä oproti minulému filmu je všetko civilnejšie, žiadny hrdinský charakter, ale všetko v dusnejšej dráme. Je možné, že niektorí dospelí diváci si prídu na svoje a paradoxne aj tí cynici.

Psia duša 2 Psia duša 2

Takmer 110 minút je riadna dĺžka, ktorú menší diváci budú zvládať ťažšie. Bude potrebné mať vedľa nich trpezlivých rodičov, ktorí im občas vysvetlia čo a prečo sa stalo v živote s komplikovanými situáciami. Lebo nie každý z nich má doma havkáča, aby mu pomohol cez náročné obdobie ako CJ. Samozrejme, tie scény so psíkmi sú zručne natočené, výborne pôsobia a na monológy si snáď zvyknete.

Napriek tomu cítiť menší zosun kvality. Starých známych ostalo len pár, nové postavy sú šablónovité a najmä prvotný nápad sa už ošúchal, takže pozeráme iba reprízu. Ale Dennis Quiad ako dedo s vnučkou majú pár silných momentov. Návštevou kina nič nepokazíte, ale nové nápady nečakajte.

A Dog's Journey (Čína / India / Hong Kong / USA, 2019, 109 min.)
Réžia: Gail Mancuso. Scenár: W. Bruce Cameron, Maya Forbes, Cathryn Michon, Wallace Wolodarsky. Hrajú: Josh Gad, Dennis Quaid, Kathryn Prescott ...

autor Michal Korec 11.6.2019