MONGOL - DŽINGISCHÁN |
MONGOL - DŽINGISCHÁN |
V roku 1162 sa v odľahlých mongolských stepiach narodil istý Temudžin. Jeho otec bol chánom jedného z mnohých kmeňov a Temudžin si už ako 9 ročný vyberá za nevestu dievča menom Börte a to aj napriek tomu, že pochádzala z chudobného kmeňa. Pôvodne mal syn chána uzavrieť zväzok s jednou z dievčat zo znepriateleného kmeňa a tak spečatiť mier. Temudžinov otec je čoskoro zákerne otrávený a zomiera. Podľa tradície je jeho nástupcom Temudžin, no napokon skončí uväznený čakajúc na smrť. Temudžin tak prisahá pomstu a po dlhých rokoch ťažkostí a útrap, svojim zmyslom pre spravodlivosť a čestnosť dokáže zjednotiť početné vojsko prívržencov, aby ako najväčší z Mongolov neskôr vstúpil do histórie ako Džingischán – vládca sveta.
V roku 2005 Sergej Bodrov s Ivanom Passerom spoločne režírovali film Nomád, ktorý napriek svojim nie príliš dobrým kvalitám obnášal mytologické prvky (proroctvo, pomsta a vznikajúca legenda). Nehovoriac o tom, že hlavná postava je potomkom samotného Džingischána. Film Mongol je pokračovaním tejto tendencie, no na rozdiel od filmu Nomád je vidieť posun k lepšiemu. Bodrov zobrazuje len istú časť života Džingischána, od jeho detstva až po zrodenie legendy a ponúka tak príbeh jeho všeobecne menej známej mladosti. Bodrov sa primárne nezameriava na zobrazenie bojov medzi mongolskými kmeňmi, ale vykresľuje skôr rodinné vzťahy medzi Temudžinom a jeho ženou Börte, ale tiež ponúka akýsi zidealizovaný obraz nomádskeho života, aj keď tradične typické pastierstvo tu vôbec nie je prítomné. Až v závere sme svedkami veľkolepej, no zato krátkej bojovej scény.
![]() |
![]() |
![]() |
Bodrov nenávideného krutého dobyvateľa zobrazil ako čestného a spravodlivého hrdinu, ktorý bojuje proti bezpráviu, teda obraz Džingischánovej mladosti je príliš zidealizovaný. Aj keď je značná časť filmu podaná v mytologickej rovine. Bodrov dokázal tento potenciál využiť aj bez zbytočných trikových sekvencií. Vzniká tak zvláštny hybrid. Na jednej strane Bodrov zachováva historicky uveriteľné prostredie (kostýmy, výber lokácií), no príbeh o historickej postave sa viac podobá na legendu ako na rekonštrukciu doby života mladého Džingischána. Teda o historickej vernosti sa v žiadnom prípade hovoriť nedá. Predsa len Temudžin respektíve Džingischán, je nielen v Mongolsku vnímaný ako legendárna postava a tak táto poloha môže byť celkom legitímna.
Ďalším mínusom je lineárna štruktúra príbehu, ktorá neponúka žiadne napätie a ani len náznak dejových zvratov. Temudžin je totiž predurčený vyhrať za akýchkoľvek okolností, pretože všetky proroctvá sa zákonite musia naplniť. Tiež na vykreslenie charakterov jednotlivých postáv akoby nebol priestor a dialógy pozostávajú zväčša z banálnych a predvídateľných slovných prejavov. Čo je škoda, pretože herec Tadanobu Asano, ktorý stvárnil Temudžina môže ponúknuť oveľa viac. Nemožno však tvrdiť, že ide o vyslovene nudný film. Plusom je práca s kamerou. Dlhé a pomalé jazdy a v spojení s krásnou krajinnou scenériou nielen mongolskej stepi, vytvárajú veľkolepú atmosféru a upútajú svojou vizuálnou rozmanitosťou aj vďaka použitiu farebných filtrov, ktoré obraz ladia do odtieňov kovovej modrej. Za povšimnutie stojí aj skvelá hudba fínskeho skladateľa Tuomasa Kantelinena.
![]() |
![]() |
![]() |
Už dlhšiu dobu možno vnímať istú snahu ruských filmov tvorcov s „vyšším“ rozpočtom (pri filme Mongol dosiahol 10 miliónov amerických dolárov) priblížiť sa k hollywoodskej produkcii. Bodrovovi sa to nie celkom podarilo a je otázne, či išlo o zámer alebo neschopnosť. Ak by jeho ambiciózny plán nakrútiť ešte ďalšie dve pokračovania naozaj vyšiel, bude podstatné, ako sa postava Temudžina bude vyvíjať a či jeho zidealizovaný obraz naďalej pretrvá. Napriek tomu, že snímka Mongol formálnymi prvkami nič nové neprináša, je zaujímavé sledovať, ako sa európsky režisér dokáže priblížiť tematicky, štýlom a preferovaním minimalistického hereckého prejavu (ale na druhej strane aj explicitne zobrazovanému násiliu) filmovým charakteristikám známych najmä z produkcie východoázijských filmových tvorcov. Aj keď Mongol ako pomôcka pre vyučovanie dejepisu rozhodne neposlúži.
Mongol (Nemecko, Kazachstan, Rusko, Mongolsko, 2007, 120 min.)
Réžia: Sergej Bodrov. Scenár: Arif Alijev, Sergej Bodrov. Kamera: Rogier Stoffers, Sergej Trofimov. Hudba: Tuomas Kantelinen. Hrajú: Aliya, Tegen Ao, Tadanobu Asano, Ying Bai, Khulan Chuluun.
![]() | 3.10.2008 23:14
mam len jednu otazku-preco vsade vyvysuju milenecke vztahy ci dzingischana a naopak bathorycky?podla mna je to len strata casu,malo to byt okrajovo.film bol velmi zaujimavy,skoda ze sa skoncil v etape kde to bolo najviac poucne sa dozvediet ako sa to vsetko vyvyjalo.podla mna by mal spravit este jeden diel,ale nie tak zidealizovany a lubostny,ale fakticky ako to len mozu dokazovat dejiny.
|
![]() | 12.7.2008 17:04
tento kazachstansky film ma potesil skoda ze sa nedrzal historickych faktov tak ako to je v pripade madarsko-anglickeho velkofilmu od Jakubiska Bathory
|
![]() | 2.6.2008 19:49
Dez: ufff, riadne si nalozil.
inak ja Bodrova vnimam ako europskeho bez ohladu ci sa narodil na vychode ruska alebo akej narodnosti ma manzelku. a zabudol si na nemecke prachy. ale to je vec nazoru. este zacituj nejake negativa tejto recenzie. rad si ich precitam. :) |
![]() | 2.6.2008 19:21
´obraz Džingischánovej mladosti je príliš zidealizovaný.´ v podstate sa nedochovalo vela informacii o D. mladosti. takze je prilis otazne, co je PRILIS zidealizovane.
|
![]() | 2.6.2008 19:17
´je zaujímavé sledovať, ako sa európsky režisér´ - reziser sa narodil na dalekom vychode, sice v rusku, ale co by kamenom dohodil do ciny, japonska, korey a mongolska. je zenaty s americnakou a vlastni par pozemkov v us. neviem aku ma narodnost. ale od europy je to, zda sa, dost pekny kusok. :) film je tiez, btw, koprodukcia. okrme rusov, kazachstan, mongolsko, cina....
|
|