REVIVAL |
REVIVAL |
Štyria šesťdesiatnici sa v novom tisícročí pokúšajú oprášiť svoju kapelu Smoke, revoltujúcu svojou hudbou v 70. rokoch toho minulého. Nemajú už však dostatok dravosti a marketingových znalostí, ako na to. Povstať z popola im pomáha prefíkaný producent nie práve čistými praktikami. Novú letnú komédiu Alice Nellis Revival, zahaľuje opar nostalgie i novodobého hudobného ponímania fanúšikov.
Richard Genzer ako krachujúci manažér Holubec už v úvode filmu rozčerí hladinu nabádaním Milana (Karel Heřmánek) na podivnú stratégiu, ako oprášiť dávnu slávu skupiny. Postupne sa pridávajú i jej ostatní členovia: Václav (Bolek Polívka) trpiaci pri výučbe detí na hudobné nástroje, Karel (Miroslav Krobot) uväznený v éterickej domácnosti s bláznivou ezoteričkou Yvonne (Zuzana Bydžovská) a extrovertný spevák Oťas (Marián Geišberg) s dušou i životom večného rebela.
Film sa prepletá životmi jednotlivých hudobníkov, načrtáva základné informácie o ich sociálnom a rodinnom pozadí, aby ich vzápätí stmelil dohromady a humornou cestou priviedol k vytúženému comebacku. Veľmi príjemným prekvapením je Genzerova filmová dcéra Miriam (Jenovéfa Boková – neopozeraná mladá herečka, ktorá výborne rozohráva dialógy s vyššie spomenutými bardmi českej a slovenskej kinematografie). Ďalšie vedľajšie úlohy takisto vynikajúco stvárnili Lucie Žáčková ako nepomerne mladšia Václavova partnerka a spolumajiteľka ich krachujúceho nahrávacieho štúdia a Vojtěch Dyk ako filmový syn Bolka Polívku Vojta a líder vlastnej kapely (Nightwork). O celkový hudobný vzhľad sa postaral Jan Ponocný alias jeho one-man-band Cirkus Ponorka s anglickým vokálom Johna Reilyho. Sám Ponocný si zahral slepého bubeníka Smoke.
Revival nerieši žiadne závažnejšie otázky okolo súčasnej hudobnej mašinérie, či nefňuká za zašlou slávou a mladosťou členov Smoke. Oddáva sa čistej radosti zo znovuzaradenia kapely medzi hudobnú elitu a vtipne deklaruje nekompatibilitu zmýšľania jej členov s Holubcovou víziou hviezdneho návratu. Základnou črtou Revivalu sú mierne absurdné scény, prekvapivé odhalenia, vtipné bonmoty a predovšetkým herecký koncert Heřmánka, Krobota, Polívku a Geišberga. Václav s Milanom síce troška spomalene a často zbytočne sentimentálne ťahajú rodinné hodnoty a starecké zmýšľanie do novovzniknutého Smoke, no vynikajúci protipól v podaní Karla a Oťasa vyvažuje dynamickú atmosféru uprostred skupiny. Krobot už tradične svojimi zvesenými kútikmi úst a trefnými tichými poznámkami prináša tú správnu vtipnú rovinu príbehu (najmä v konfrontácii s Bydžovskou a Yvonniným smiešnym alternatívnym spôsobom života). A Geišbergovi je Oťas ušitý na mieru v súlade s jeho výzorom rozstrapateného prepitého starého rebela. I keď občas Oťasove hlášky v hlučnom podaní evokujú pocit, že Geišberg má v sebe ukrytého recitátora, a nie nekultúrnu, sprosto nadávajúcu rockerskú bytosť.
Ešte k obávanému product placementu: miera propagácie, čo pije a fajčí Smoke, v čom sa vozí Holubec a kde sa má uskutočniť vrcholný koncert skupiny, našťastie, nebije toľko do očí svojou nástojčivosťou a dá sa na Revival pozerať po tejto stránke pomerne nerušene. Nellis sa podarilo na námet producenta Rudolfa Biermanna nakrútiť skutočne ľahkú a pozerateľnú komédiu. Hoci miestami má divák pocit, že rozvláčnosť niektorých postáv by nemusela byť až tak markantná (Polívka, Heřmánek - ide predsa o herecké esá). Samotná vtipnosť hlášok, na ktorej je postavené gro príbehu, tiež nebezpečne kolíše od tých trápnejších po úderné skvosty. Revival je takým trocha nasilu sa tváriacim ejakulátom bezuzdnej radosti v atraktívnom námete, výnimočných hereckých výkonoch, peknom hudobnom obale a správnej načasovanosti odľahčenej komediálnosti do bezstarostného letného kultúrneho časoprázdna.
Revival (Česko, 2013, 116 min.)
Réžia: Alice Nellis. Hrajú: Bolek Polívka, Miroslav Krobot, Karel Heřmánek, Marián Geišberg, Zuzana Bydžovská, Jenovéfa Boková