M3GAN |
M3GAN |
Novozélandský režisér Gerard Johnston sa vo svojom novom filme pokúša oživiť strach z detských spoločníkov a do mora hororových príbehov prichádza s mimoriadne technicky vyspelým robotickým priateľom M3GAN (skratka pre „Model 3 Generative Android“). Predostiera teda pred nás ďalšiu z vraždiacich hračiek a lá Chucky, no prináša do technologického podžánra čosi nové, čosi s potenciálom zaujať aj predstaviteľov mladšej generácie, ktorým už pôvodná Detská hra (Child's Play, 1988) pravdepodobne nič nehovorí.
V prípade filmu M3GAN máme dočinenia s robotom, ktorý sa vymkol kontrole, respektíve s hračkou, ktorá mala slúžiť svojmu detskému užívateľovi. V procese výroby sa však čosi porušilo v jej obvodoch a odrazu sa začína riadiť vlastnou morálkou odlišnou od zámerov jej programátorky. Hračka M3GAN je v tomto prípade stelesnením ohrozenia z pretechnizovaného sveta a film prostredníctvom nej upozorňuje na hrozby rozmáhajúcej sa umelej inteligencie.
Ak by sme teda chceli porovnávať M3GAN s Chuckym, museli by sme spomenúť remake Detskej hry z roku 2019, kde fantastický motív (a teda, že v hračke prebýva duch nebezpečného vraha) nahrádza technologický aspekt. Zlo páchajúcu bábiku tu uvedie do pohybu procesná chyba, následkom čoho je schopná páchať desivé i vražedné skutky. Presne takou hračkou je aj M3GAN, pôvodne zamýšľaná ako dokonalý detský spoločník, no následkom chyby v programe sa z nej vyvinie skôr nebezpečná vraždiaca zbraň.
Túto neplánovanú „zbraň“ má na svedomí Gemma, ktorá sa po smrti sestry ujíma jej dcéry Cady. Gemma nie je rodinný typ, celý svoj čas venuje práci a deťom príliš nerozumie, a preto nedokáže byť pre traumatizovanú Cady najvhodnejšou priateľkou. Exkluzívna spoločníčka s nesmierne vyvinutou umelou inteligenciou M3GAN vzniká vlastne preto, aby ťarcha výchovy novonadobudnutého člena domácnosti neostávala len na Gemme.
Spočiatku všetko funguje skvelo, Megan (alebo M3GAN) sa zdá byť dokonalým partnerom osamelej Cady a zakrátko sa medzi nimi vyvinie aj silná citová väzba. V tomto vzťahu je však aj čosi nezdravé. Megan, ktorá je svojim spôsobom náhradou za chápajúcu a láskyplnú ľudskú bytosť, nahrádza Cady ostatné živé bytosti a zdá sa, že bez jej prítomnosti viac nedokáže existovať. Z Megan sa zasa stáva Cadin „strážny pes“ pripravený ublížiť komukoľvek, kto jej užívateľke vedome či nevedome ublíži. Jej umelá inteligencia vzápätí začne prejavovať svojvôľu a v Meganin poškodený procesor je pre bezpečnosť Cady ochotný spraviť čokoľvek ...
M3GAN je hororový film s myšlienkou, ktorý nenudí a miestami možno hovoriť aj o jeho hlbšom, emocionálnom rozmere. Zároveň sa dá vnímať aj ako úvaha o odcudzení vo svete technologických vybavení, ktoré prežíva viacero detí 21. storočia s falošnou predstavou o socializácii. Ako je známe, zbaviť sa pocitov osamelosti je možné prostredníctvom technických vymožeností iba zdanlivo.
Vytknúť možno M3GAN miernu nesúrodosť medzi prvou a druhou polovicou príbehu. Zatiaľ čo prvá je ladená v štýle psychologického thrilleru a divák s napätím očakáva, kam sa dej vyvinie, druhá polovica je už priamočiarou hororovou snímkou. V nej si už tvorcovia nenechávajú veľa možností, akým smerom by sa dej mohol vyvinúť, a ten sa tak stáva čitateľným.
Prekvapia nás azda len tanečné pohyby detskej herečky Amie Donald, ktorá sa väčšinou času skrýva za maskou smrtonosnej bábiky Megan. Vďaka nej nie sú pohyby Megan robotické, ale majú patričnú eleganciu. Megan, ako Inteligentný robot 21. storočia, je teda schopná napodobiť okrem ľudského správania aj tanečné pohyby talentovanej detskej tanečníčky. To je, vzhľadom na bábikinu mŕtvolne pôsobiacu tvár, rozkošné i desivé zároveň.
M3GAN (USA / Nový Zéland, 2022, 102 min.)
Réžia: Gerard Johnstone. Scenár: Akela Cooper, James Wan. Hrajú: Allison Williams, Violet McGraw, Ronny Chieng, Amie Donald, Jenna Davis, Brian Jordan Alvarez, Jen Van Epps, Stephane Garneau-Monten, Lori Dungey, Amy Usherwood ...