STOVKY BOBROV

STOVKY BOBROV

9.0

Snáď raz za niekoľko rokov sa objaví výnimočná komédia, pri ktorej sa v kine kolektívne nasmejete... a snáď raz za niekoľko desaťročí sa filmovým tvorcom podarí natočiť doslova nabitú žánrovú komédiu, aká dokáže prekvapovať takmer nekonečnou studnicou originálnych nápadov, ktoré ani s plynúcimi minútami neubúdajú, ba ešte v posledných scénach pred vašimi očami gradujú do dosiaľ nepredstaviteľných rozmerov.

Pred troma dekádami sa takto kreatívna záležitosť vydarila Peterovi Jacksonovi v novozélandskej zombie horrorovej paródii Braind Dead (1992), v novom storočí opakovane zabodoval Wes Anderson s dnes už novodobými klasikami ako Grandhotel Budapešť (2014). Aktuálne v štýle obdobne nevyspytateľnej kreativity mieria do vybraných kín Stovky bobrov, štylizovaná dobrodružná komédia mladých nezávislých amerických tvorcov, ktorí svojím druhým celovečerným počinom ukazujú potenciál stať sa majstrami žánrovej komédie a paródie aktuálnej post-covidovej éry – Mike Cheslik a Ryland Brickson Cole Tews.

Prvá celovečerná snímka tejto autorskej dvojice – paródia brakových monster horrorov Príšera z Michiganského jazera (2018) – sa pred pár rokmi objavila v programe pražského Festivalu otrlého diváka, avšak do dnešných dní zostala v česko-slovenskom prostredí známa len v úzkom okruhu nadšencov vyhľadávajúcich autorské žánrové počiny aj mimo ponuky kín a oficiálneho streamu. Tí v recenziách na ČSFD ešte vlani nadšene ocenili aj novinku týchto tvorcov v podobe Stoviek bobrov, ktorá sa s oneskorením dočkala v marci 2024 oficiálnej českej premiéry (opäť na spomínanom festivale). Následne sa „Bobri“ nielenže rozutekali po kinách celej susednej republiky, ale onedlho začnú zasahovať aj na Slovensku!

Ak sa máte chuť zabávať pri filme výrazne odlišnom od takmer čohokoľvek, čo ste doposiaľ videli, môžu byť Stovky bobrov pre vás priam ako stvorené. Sledovať tento film znamená vstúpiť už počas úvodnej piesne do svojrázneho štylizovaného sveta, v ktorom následne bude prebiehať náročná odysea bývalého predavača pálenky, aktuálne zálesáka na mizine, Jeana Kayaka. Aby prežil tuhú zimu v Severnej Amerike na konci 19. storočia, bude sa musieť podrobiť ťažkej a drsnej skúške fyzických síl, trpezlivosti i vynaliezavosti, naučiť sa loviť zver, vyhýbať sa nástrahám a stať sa najúspešnejším zálesákom v okolí. Potom sa môže uchádzať aj o ruku dcéry miestneho trafikanta.

Stovky bobrov

Podobne ako vo svojom nízkorozpočtovom debute, zvolili Cheslik a Cole Tews čiernobiely vizuál a techniky kombinujúce hraný a animovaný film, ktorými pripomenú tvorbu československého majstra Karla Zemana. S výnimkou dvoch piesní, viacerých citosloviec a nepreložiteľnej bobrej reči ide o nemý film, avšak so zvukovou zložkou plnou vtipnými efektmi a bohatým hudobným podkresom. Vďaka absencii dialógov mu môžu porozumieť diváci po celom svete bez ohľadu na jazykovú bariéru, rovnako tak bez prekladu zopár medzititulkov, ktoré predstavujú ďalší prvok odkazujúci na nemú filmovú éru.

Cheslik a Cole Tews totiž nadväzujú na nemé grotesky Charlieho Chaplina a Bustera Keatona a súčasne čerpajú z humoru animovanej tvorby typu Looney Tunes, avšak pretaveného do hranej podoby. Priebeh mnohých sekvencií s prechádzaním stále náročnejšími „levelmi“ do zvoleného cieľa pripomenie dobrodružné arkádové videohry, z ktorých si tvorcovia berú zase prvok objavujúcich sa vizuálnych nápovied.

Stovky bobrov

Menšie zvieratá (napr. ryby) sú stvárnené pomocou bábok, zatiaľ čo tie väčšie vrátane stoviek bobrov stvárňujú ľudia v plyšových kostýmoch evokujúcich komunitu furries. Nakoľko kostýmy pôsobia absurdne, tvorcovia ich dokáže spolu s naivnými trikmi a celkovo obmedzeným rozpočtom premeniť v osobitú devízu a pevnú súčasť svojej hravej poetiky.

108 minút sa môže na žáner nemej komédie zdať ako netradične dlhá a unavujúca stopáž, avšak tempo zostáva až do záveru svieže, gagy precízne načasované, bobria ríša najmä s prechodom do (b)obrej hrádze nápadito stvárnená, akčné vyvrcholenie epické a snáď každá minúta filmu využitá na prekvapivé zvraty, vtipy (mnohokrát ukryté aj v samotnej forme či strihu!) či viaceré parodizujúce prvky z akčných filmov, westernov, animovaných komédií, rozprávok alebo horrorov. Mnohé nápady a motívy, vzhľadom na ich množstvo a často odzbrojujúci vtip, budú navyše čakať na vašu pozornosť aj pri opakovanom sledovaní.

Stovky bobrov

Ryland Brickson Cole Tews (inak tiež spoluscenárista a producent snímky) dokáže svojím hereckým výrazom a komediálnou kreáciou v hlavnej úlohe presne dopĺňať štylizovaný nadhľad filmu s oživením nemej grotesky a úspešne sa v osobitých vedľajších postavách pridávajú aj ďalší herci neznámych tvárí. Snáď jedinú výhradu vnímame v niekoľkých fekálnych vtipov, ktoré sme v kontraste k inteligentne a kreatívne podanej grotesknej zábave vnímali ako mierne rušivé. Pokiaľ vás však „Bobry“ po väčšinu času úspešne zabavia, pravdepodobne im aj podobne drobné výhrady radi odpustíte.

V ére, keď populárnej kinematografii vládnu pravidelne recyklované úspešné franšízy a neustále remaky či sequely iných filmov, a keď mnohé komédie do polovice stopáže prevrátia žáner a pôvodnú atmosféru primárne na drámu, sa takto mimoriadna čistokrvná komédia s pôvodným námetom a vysokou mierou funkčnej kreativity stáva o to vzácnejším titulom.

Ak sa naskytne príležitosť, rozhodne nevynechajte možnosť kolektívneho zážitku v kine, aký sa môže stať nezabudnuteľným – počas pražskej premiéry sa hlavnému hrdinovi v sále pravidelne tlieskalo!

Hundreds of Beavers (USA, 2022, 108 min.)
Réžia: Mike Cheslik. Scénár: Ryland Brickson Cole Tews, Mike Cheslik. Kamera: Quinn Hester. Hudba: Chris Ryan. Hrajú: Ryland Brickson Cole Tews, Olivia Graves, Doug Mancheski, Wes Tank, Luis Rico, Brendan Steere, Mike Cheslik a ďalší.

autor Martin Šmelko 25.9.2024
9.0
STOVKY BOBROV