A.I. |
A.I. |
"David is 11 years old. He weighs 60 pounds. He is 4 feet, 6 inches tall. He has brown hair. His love is real. But he is not." Reč je o chlapcovi-robotovi a o najnovšom filme Stevena Spielberga (E.T., Blízke Stretnutia Tretieho Druhu) - Artificial Intelligence (Umelá Inteligencia). Tento film vznikol už roku 1972 v briliantnom mozgu už medzičasom zosnulého Stanleyho Kubricka (2001: Vesmírna Oddysea). Lenže v tom čase Kubrickovi chýbali finančné ako aj technické možnosti na uskutočnenie svojho diela, a tak jednoducho napísal scenár, ktorý až do svojej smrti minulý rok prepracovával. Ešte za svojho života plánoval réžiou poveriť, alebo aspoň na réžii spolupracovať, so Spielbergom, a preto niet divu, že tento jeho dielo po Kubrickovej smrti dokončil (už od roku 1998 obidvaja spolu hľadali termín na začiatok nakrúcania).
Dej sa odohráva v polovici 21. storočia, kde na Zemi panuje poväčšine bezdetnosť. Aby sa ľudstvo ubránilo stúpajúcej hladine mora, ktorá je spôsobená roztopením pólov, boli vynájdení androidi, počítače a roboti, ktoré si uvedomujú svoju existenciu. Profesor Hobby (William Hurt) chce pomocou týchto androidov splniť sen mnohým bezdetným párom, keď vytvorí Davida (Haley Joel Osmont) - 8-ročné dieťa, ktoré bude po aktivovaní kódu nekonečne a nezastaviteľne milovať toho, kto ten kód vysloví ...
Nachádzame sa v rodine Swiftonových, ktorý majú veľmi tažko chorého 8-ročného syna Martina. Martin je v kóme a nádej, že sa preberie, je malá. Preto sa jeho rodičia Monica a Henry rozhodnú kúpiť Davida a neskôr ho aj "aktivovať". David sa preberie a ... miluje. Miluje svoju matku celou svojou umelou dušou. Takisto verí, že je jedinečný. Všetko sa však rapídne zmení, keď sa Martin prebudí z kómy a vyjde najavo, že David, keďže je robot, je iný, a nemôže naďalej žiť v rodine. A preto sa Monica rozhodne Davida vysadiť v lese, lebo inak by ho ľudia od profesora Hobbyho vzali a demontovali ...
Takto sa začína Davidova dobrodružná cesta cez svet budúcnosti, ukazujúc celú paletu ľudských emócií, pričom krásne "emócie" vyjadrujú po väčšine roboti ... Cestou stretne David robota "Giggolo Joe" (Jude Law), ktorý uteká pre políciou, keďže bol namieste činu vraždy, a ten sa mu rozhodne pomôcť. David totiž hľadá dobrú vílu, známu z rozprávky o Pinnochiovi, ktorá mu má podobne ako Pinnochiovi splniť jedno želanie - chce byť ľudský, aby sa mohol vrátiť k jedinej bytosti, ktorú miluje, ku svojej "matke" ...
Réžia ... hmmm, nemyslím, že som tento rok videl film s lepšou. Proste takto to má vyzerať keď dajú svoje hlavy dokopy dvaja z najlepších režisérov Hollywoodu dnešných čias. Aj keď väčšiu časť réžie mal Spielberg, je v nej predsa cítiť Kubrickov vplyv a hlavne námet. A myslím, že nemusím nikomu vysvetlovať, že Spielberg svoje remeslo ovláda.
Medzi vrcholy filmu treba zaradiť herecké výkony. A v tomto ohľade patrí všetka úcta Haleymu Joelovi Osmontovi (Šiesty zmysel, Pošli ďalej). Osmont bol už nominovaný na Oscara(r) raz, za svoju roľu v Šiestom zmysle a teraz bude podľa môjho názoru nominovaný ešte raz a má veľmi reálne šance ho aj dostať. To, čo má divák česť vidieť na plátne v jeho podaní je úžasné - nielenže nemrká (ako robot nemôže a bol extra "trénovaný"), ale zo začiatku sa pohybuje ako robot úplne verne a jeho city prenikajú aj cez túto fasádu ... Veľkým prekvapením bol aj Jude Law (Gattaca, Talentovaný pán Ripley) ako Giggolo Joe. Ako robot pre lásku, bez citov, bol perfektným opakom malému Davidovi.