FILMY ROKA PODĽA REDAKCIE |
FILMY ROKA PODĽA REDAKCIE |
Osem redaktorov portálu Kinema.sk sa pozrelo na kino-rok 2015. Vzájomne o svojich tipoch na najzaujímavejšie filmové zážitky tohto roka nevedeli a ich výber je autentický. Predstavujeme vám tak zoznam filmov, ktoré považujeme za tie najlepšie, nakrútenéné v období rokov 2014/2015.
MICHAL KOREC
The Big Short / Stávka na neistotu
Absolútny víťaz roka, pretože v ňom sedí všetko. Zachytáva aktuálne (či nedávne dianie), má perfektné herecké výkony i casting, napriek žánru je napínavejší ako ktorýkoľvek triler. Špičkový strih, dobre zvolená hudba, guľometné dialógy i nečakaný prechod režiséra komédií na vážnejší počin. Tri štvrtiny divákov budú bojovať s neznámymi termínmi, ale toto sa skutočne deje na pozadí bežných životov. Film, ktorý vás presvedčí, že o súčasnom finančnom systéme neviete nič, ale predsa doň prispievate a budete sa báť zobrať najbližší úver či hypotéku.
Me, Earl and the Dying Girl
Keď sa snúbi forma, obsah, strih, kamera, réžia, noví herci a na pohľad známa téma. Film, ktorý vás chlácholí, sugestívne hádže do veselých i smutných scén a neodíde zadarmo.
Kingsman: The Secret Service / Kingsman: Tajná služba
Rok, v ktorom súperili štyri špionážne/agentské filmy a paródie im neraz dávali na frak, vyhráva Matthew Vaughn, ktorého Kingsman je lepšou bondovkou ako Spectre a dokáže v jednom filme mať seriózny i sarkastický podtón. Body navyše za absolútny casting: Firth nemusí byť Bondom, SLJ je najlepší záporák roka, Taron Egerton veľký objav a Sofia Boutella nevídaná bojovníčka.
Inside Out / V hlave
Film s najlepším scenárom roka. Pixar sa opäť raz vzdialil všetkým ostatným štúdiám a vydal animák dospelejší ako celá doterajšia produkcia. V kategórií dospievajúcich filmov nový favorit.
Paper Towns / Papierové mestá
Keď máte 17 a život pred sebou, potrebujete dostať jednu po hube, získať sebadôveru, prvý raz sa zamilovať a zažiť aspoň jednu veľkú cestu (najlepšie nie na festival). Žáner adolescentných filmov je tu desaťročia, ale cez Papierové mestá vďaka kvalitnej predlohe a dobrým hercom získali žiarivý prírastok.
Mad Max: Fury Road / Mad Max: Zbesilá cesta
70-ročný George Miller presvedčil, že ukážky klamali a jeho dvojhodinová jazda je tou najlepšou akčnou prehliadkou od čias Matrix Reloaded. Neexistuje lepšia pozvánka do veľkého kina s IMAX či Dolby Atmos a adrenalínová akcia ako Mad Max. Tlmený dej, vhodne zvolení herci a jeden z najlepších soundtrackov.
Bridge of Spies / Most špiónov
Na pohľad klasický Spielberg, ale v skutočnosti dva výborné filmy v jednom. Napínavý zážitok, ktorý ukáže roztrieskaný Berlín v roku 1961 a stále pripomína, že od druhej svetovej vojny ubehli len dve generácie...
Room / Izba
Dráma, v ktorej viete, čo sa bude diať a predsa ju chcete vidieť na vlastnej koži. Tri akty (izba, útek, vonkajší svet) a dve osoby bojujúce vnútri, s prechodom i tam vonku. Excelentný výber rozprávača a dva nezabudnuteľné herecké výkony roka.
Straight Outta Compton
F. Gary Gray naplnil presne to, čo som od tohto filmu čakal. Že si spomenie na napínavú drámu Vyjednávač a použije všetky elementy v nemenej napínavom (a 147-minútovom filme) o tom, ako vznikla, stúpla i padala NWA, vládla policajná brutalita v Comptone a že všetky tieto udalosti sú od nás iba necelú generáciu vzdialené. Vynikajúci kus filmárčiny, nových hercov a pohľadu na hip hop.
Anomalisa
Animáky nie sú iba pre deti! A Anomalisa nie je ani obyčajný animák, ale citlivý kus drámy, kde sa spája viac filmov v jednom a herecké výkony po dlhom období formujú dva vynikajúco zvolené hlasy. Ak je šanca dávať nominácie iba za hlasy, Anomalisa by mala dostať dve a stať sa precedensom.
MARCEL ŠEDO
Umimachi Diary / Naša malá sestra
Môj zoznam najobľúbenejších filmov otvára snímka japonského režiséra Hirokazua Koreedu Moja malá sestra, ktorú som mal možnosť vidieť na filmovej prehliadke Be2Can. Pri predchádzajúcich filmoch tohto režiséra som mal vždy istý problém s prehnanou sentimentalitou, ale tu sa mu konečne podarilo vyhnúť sa väčšine vypätých situácií a vytvoriť neuveriteľné autentický a pritom dojímavý a hrejivý film. To prirodzene vyplýva z japonskej naratívnej tradície, ktorá si vždy držala skôr distingvovaný odstup, avšak spojený s istou sentimentálnou nostalgiou (mono no aware). Na rozdiel od tvorcov ako Miike či Sono je teda Koreeda pomerne konzervatívny a zapája do rozprávania klasické estetické kategórie ako striedanie ročných období a s tým súvisiaci kolobeh života a smrti, sabi alebo aj spomínané mono no aware. Samotná príroda tu pritom hrá pomerne dôležitú symbolickú úlohu, keďže nenápadne komentuje dej, ako napríklad v jednej z najkrajších scén kinematografie, kde vidíme rodiacu sa lásku mladej dvojice symbolizovanú jazdou na bicykli po ceste obkolesenej kvitnúcimi sakurami. Samotné sestry pôsobia, aj napriek odlišnosti charakterov mimoriadne ľudsky a plasticky a vďaka minimálnej konfliktnosti príbehu som sa cítil ako vítaný pozorovateľ u mimoriadne príjemnej japonskej rodiny. Snímka tak nadväzuje na to najlepšie, čo zdobilo japonskú kinematografiu v minulosti.
Saul fia / Saulov syn
Saulov syn je ďalší film, ktorý som mal možnosť vidieť na prehliadke Be2Can. Tak ultimátna a pritom formálne maximálne atmosférická a trefná obžaloba holokaustu nikdy v dejinách nevznikla a domnievam sa, že po tomto je akýkoľvek film na túto tému absolútne zbytočný. Koncentračný tábor je vo filme zobrazený ako továreň na smrť, kde je človek degradovaný na kus mäsa. Kamera je naviazaná takmer výlučne na hlavnú postavu a väčšina hrôz sa odohráva mimo záber, častokrát vo forme zvukovej stopy, poprípade len v rozostrenom druhom pláne. Neustále príchody vlaku s obeťami, opakujúca sa práca spočívajúca v odpratávaní mŕtvych tiel a čistení plynových komôr, smrť číhajúca za každým rohom, v každom ruchu či zábere, to všetko vytvára z filmu obraz toho najhoršieho pekla, aké si človek dokáže predstaviť.
The Lobster / Homár
Poznáte tú situáciu, keď ste slobodný a idete si posedieť s čerstvo zobratým párikom, ktorý vám neustále dáva najavo to, aké je úžasné niekoho mať? Alebo máte naopak kamaráta, ktorý zatrpkol a hovorí, že láska neexistuje a druhé pohlavie je bez výnimky debilné? Pokiaľ áno, tak aj pre vás je určený najnovší Lanthimosov film Homár, ktorý je svojráznou alegóriou na medziľudské vzťahy. Film uvedený na Cinematiku, zahalený do hávu dystopickej sci-fi zobrazuje spoločnosť, v ktorej musí každý s niekým chodiť, inak bude deportovaný do hotela, kde si musí do 45 dní niekoho nájsť. Námet pochádza z hlavy snáď najoriginálnejšieho režiséra súčasnosti, ktorí so symbolickými posunmi, čiernym a sarkastickým humorom a sofistikovane zaobalenou kritikou spoločnosti pracuje rád a často. V tejto zosmiešňuje spoločnosť, ktorá trpí stratou intimity, pokryteckým zdaním civilizovanosti, pričom prim v nej stále hrá úspešnosť „lovenia“ či tvorenia show a staraním sa do života druhých ľudí.
Liza, a rókatündér / Liza, líščia víla
Návštevníci Artfilmfestu i LFŠ mohli vidieť jednu z najinteligentnejších komédií poslednej dekády. Čierny, absurdný humor, množstvo transtextuálnych odkazov, kreatívna práca so žánrami, vysoká miera sebareflexivity i mierne kritický spoločenský podtón vyplynuli do výnimočného filmového zážitku. Prirovnávanie k Amélii z Montmartru, myslím si, nie je namieste, keďže namiesto všadeprítomnej milosti a jemnej absurdity vidíme mimoriadne čiernohumornú snímku, ktorú rozhodne nemožno nazvať midcultom.
Inside Out / V hlave
Priznám sa, že nie som veľký fanúšik animovaných filmov od štúdií Pixar či Disney. Moju pozornosť to vždy viac ťahalo smerom do Ázie a do Európy, kde posledné dekády vždy vznikali vyspelejšie a formálne inovatívnejšie snímky. Výnimkou je práve snímka V hlave, ktorú považujem za zatiaľ najlepší animovaný film tohto roka. Unikátny vhľad do hlavy mladého dieťaťa totižto znamená, že som mal možnosť vidieť azda prvýkrát v dejinách hollywoodskeho animovaného filmu psychologicky prepracovanú postavu. Dejovosť animovaných hollywoodskych filmov tomu vždy stála v ceste, lenže tentokrát sa všetky konflikty odohrávajú v hlave dieťaťa poznačeného fóbiami a traumami, čím tvorcovia nechali vyniknúť psychiku svojich postáv. Zároveň ide o jeden z mála filmov, pri ktorých by som si prial čo najskôr pokračovanie.
Macbeth
Kurzelov MacBeth je spomedzi všetkých adaptácií tejto Shakespearovej hry tou najlepšou, akú som videl a to som skutočne veľký fanúšik Kurosawovho Krvavého trónu. Za veľmi podnetné považujem jednak poukázanie na mýtotvorný charakter rozprávania príbehov, zachovanie originálnych (akurát mierne pozmenených) Shakespearovských veršov, famózne herecké kreácie Fassbendera a Cotillard, ale aj mimoriadne temnú atmosféru snímky, ktorá svojou depresívnosťou hravo prekoná aj klasickú Wellesovu adaptáciu.
Koza
Koza by určite neobstála v konfrontácii s ďalšími výraznými snímkami tohto roka, ako Steve Jobs či Amy, avšak do výberu som sa film rozhodol zaradiť z toho dôvodu, že na Slovensku už dlho nevzniklo nič také podnetné. Predovšetkým sa mi páčili implicitné presahy, ktoré si trefne uťahovali zo slovenského spôsobu podnikania, amatérizmu a nesvetovosti. Ďalej je potrebné pochváliť využívanie žánru športového filmu, ktorý filmu dodal potrebný dramatický oblúk. Ten vo filmoch slovenskej sociálnej drámy obvykle chýba. A v neposlednom rade musím pochváliť aj zvolený chladný dokumentárny štýl, ktorý výborne spoluvytváral prostredie a prekvapivo sa hodil aj do boxerských scén. Jedna z najlepších slovenských snímok za posledné roky.
Star Wars: The Force Awakens / Star Wars: Sila sa prebúdza
Nie som až taký veľký fanúšik starších dielov Star Wars. Čo sa však najnovšej časti týka, musím rozhodne vyzdvihnúť drzé „zdospeláčtenie“ staršej trilógie, lepšie vedenie hercov (preč je podpriemerný Hamill i Christensen), spôsob štylizácie bojových scén, ktoré sú omnoho vťahujúcejšie (namiesto veľkých celkov, viac celkov či polocelkov a dynamickejší strih), ale aj mierne feministický podtón (to som vysvetľoval v recenzii). Star Wars: Sila sa prebúdza je výborným reštartom najslávnejšej ságy, ktorý zároveň ponúka interpretačnú a príbehovú otvorenosť, čo doteraz nebývalo až takým zvykom. Abrams navyše dokázal eliminovať aj prehnaný pátos a infantilnosť starších častí.
Nie yin niang / Assassin
Na filmovej prehliadke Be2Can som mal možnosť vidieť aj najnovší film Chou Siao-siena, tchajwanského nasledovníka Yasujira Ozua, ktorého experimentovanie so štýlom sa premietlo aj do inovatívneho príspevku do žánru wuxia s názvom Assassin. Vo svojej práci so štýlom pritom ide ešte za Ozua, keďže absolútne vynecháva ustanovujúce zábery a ešte viac tak mätie predstavy divákov o priestore. Náročnosť snímky ešte posilňujú pomerne zložité politické i príbuzenské vzťahy. Z tohto dôvodu si snímka vyžaduje viacnásobné prostredie. Pestrosť a bohatosť mizanscény, inovatívne zábery, ale aj zaujímavo riešené súboje však na druhé i tretie pozretie rozhodne vyzývajú.
Mad Max: Fury road / Mad Max: Zbesilá cesta
Mad Max je ďalší z mimoriadne bohatej nádielky výnimočných hollywoodskych filmov za rok 2015. Staromilské ľpenie na nakrúcaní bez digitálnych trikov, nesmierne originálne kostýmy a rekvizity budujúce sebestačný fiktívny svet, ale aj ďalší film oslavujúci ženskú harmóniu tvoria z Mad Maxa nesmierne nápaditý a v súčasnom Hollywoode netradičný film. Maskulinita, pach motorov a neuveriteľne fyzická akcia ma prikovali do sedadla a uchvacovali svojou dynamikou a brutalitou. Netradičný zážitok.
MICHAL ŠMAJDA
Mommy / Mami!
Osobná katarzia roka. Aj na opakované vzhliadnutie. Sebavedomá a zrelá maniera, ktorú žeriem. „Videoklipná“ štylizácia verzus maximálne civilné herecké výkony. Nálož emócií, aká sa niekedy nevidí za celú oscarovú sezónu. Ak by som nakrúcal filmy, chcel by som to robiť ako Xavier Dolan.
Durak / Hlupák
Strhujúci nočný „výlet“, ktorý spúšťa fatálna prasklina nielen v rozpadávajúcom sa obytnom paneláku, ale v celej ruskej spoločnosti. Menej symbolické, no o to adresnejšie a bolestnejšie než Leviathan (2014).
The Lobster / Homár
Yorgos Lanthimos nakrútil svoj zatiaľ najväčší film (čo sa týka zvučného hereckého obsadenia, rozpočtu a pod.). Nie je tu tak šokujúci ako pri Psom zube (2009) či znepokojivý ako pri Alpách (2011), ale je bravúrne nápaditý, zábavný a chladný zároveň, keď kritizuje spoločnosť súdiacu, že byť „single“ = zlyhanie.
Youth / Mladosť
„Malá Veľká nádhera“ alebo: Sorrentino opäť servíruje pastvu pre oči aj uši (tento raz aj pre bežnejšieho diváka). Síce sa neprekonáva, ale je príbehovejší a čo sa týka pomeru obsahu a formy vyváženejší než jeho spomínaný, Oscarom ocenený masterpiece z 2013.
Whiplash
Bezchybná indie záležitosť. Po skončení som chcel okamžite tu a teraz repete!
Mad Max: Fury Road / Mad Max: Zbesilá cesta
Chcem – nechcem... bez Mad Maxa tohtoročná TOP-ka jednoducho nemôže byť. Je to povinná (zbesilá) jazda. Takmer non-stop akcia v pohybe, ktorá naozaj fascinuje aj na opakované pozretia. Blokbaster roka, na ktorý budeme ešte dlho spomínať.
Victoria
Tenká je hranica medzi flirtom a láskou, párty a zločinom, hlbokou nocou a svitaním. Aj keď ma Victoria až tak emocionálna nestrhla, nevedel som od nej odlepiť oči. 140-minútová jazda nočným Berlínom (na jeden jediný záber!) je každopádne filmovou udalosťou!
A Girl Walks Home Alone at Night / Sama nocou tmou
Chuťovka. Pre mňa najzaujímavejšia hra s gýčom od čias Drive. A ten skvostný soundtrack! Western s hororom už dlho tak dobre nefungoval...
Anomalisa
Maximálne milé a ľudské! Rutina na pracovnej ceste a kríza stredného veku podľa Charlieho Kaufmana.
Inherent Vice / Skrytá vada
Anderson nám naložil. Toto dá na prvýkrát málokto. Detektívka oháknutá do noirovo-psychedelického kabátu, odkazujúca na Hawksa (Hlboký spánok), Altmana (Dlhé lúčenie) či Coenovcov (Big Lebowski). Viac v mojej recenzii.
PS: Nevidel som Saulovho syna, Most špiónov a Amy, ktoré mohli zamiešať kartami v mojom rebríku.
HANA LIPPOVÁ
Birdman
Tragikomicky úprimná, brilantne neurotická a komorne surrealistická dráma o jednom starnúcom chlapovi a jeho egu pod režisérskou taktovkou Alejandra Gonzáleza Iñárritua mne osobne sadla na 100-percent a už teraz sa teším, ako si ju niekedy v blízkej dobe zopakujem. Extra body za skvelého Michaela Keatona.
Whiplash
Ak mal uplynulý filmový rok v rukáve ukryté nejaké tajné eso, bol ním určite práve tento film. Pôvodne krátkometrážna záležitosť o nádejnom bubeníkovi a jeho diabolskom učiteľovi strhne dych berúcou energiou a skvelými hereckými výkonmi. Pojem „hudobný film“ sa definitívne vymanil zo škatuľky teatrálnych muzikálov.
Spectre
Bondovky Sama Mendesa divákov vedia stopercentne nadchnúť aj neskonale rozčúliť. Podľa mňa jedno úzko súvisí s druhým. Všetok ten marketingový humbug a k tomu 300-miliónový rozpočet skrátka vzbudzujú pocit, že divák smerujúci na nového Bonda vlastne ani nevstupuje do kinosály, ale akéhosi „chrámu božieho“, kde sa predsa majú diať ozajstné zázraky. V Spectre sa síce zázraky nedejú, no mne ten znovuobjavený nadhľad, humor či priam nádych paródie pasuje.
Taxi Teherán
Zakázaný iránsky režisér bojkotuje systém tým, že pracujúc ako taxikár nahráva epizódne výjavy zo svojho života na šikovne umiestnenú bezpečnostnú kameru v aute. Hoci je to už samo o sebe hodné záujmu a obdivu, skutočné majstrovstvo Džafara Panahího spočíva v tom, že tento „trucpodnik“ na plátne aj skutočne funguje a dáva zmysel...
Mommy / Mami!
Kanadský režisérsky „zázrak“ menom Xavier Dolan nakrútil film o láske medzi dvoma nebezpečne neštandardnými ľuďmi – zúfalou matkou so zlomeným srdcom a jej neskrotným dospievajúcim synom. Na snímke Mami! mi prekážalo, či skôr chýbalo všeličo – napríklad obsažnejší dej, vďaka ktorému by nepôsobila len ako nekonečná reklama na negatívne emócie. S odstupom času však musím uznať, že poctivo stvárnená emócia môže prežiť aj ten najdômyselnejší príbeh.
Slow West
Western nikdy nepatril k mojim najobľúbenejším žánrom. Prašné prérie a drsné tváre dopoly zakryté klobúkmi na mňa skrátka pôsobia príliš monotónne. Táto vtipná hra na Divoký Západ s Michaelom Fassbenderom v úlohe cynického lovca odmien ma však naozaj bavila. Skvelé konverzácie, uletené situačné zápletky, veľkolepá prestrelka na záver. Nič, čo by zásadne zmenilo môj život, ale rozhodne som sa príjemne zabavila.
The Little Prince / Malý princ
Nad slávnou knihou Antoina De Saint-Exupéryho sa vznáša čarovný závoj snovej abstrakcie, dojímavého jemnocitu a dobrodružstva. Je skvelé, že sa toto čaro nestratilo ani v jeho animovanej verzii, ktorá dospelého diváka poteší hádam aj viac, než toho detského.
Relatos salvajes / Divoké historky
Argentínska poviedková zábava pre tých, čo majú radi poriadne čierny a zlomyseľný humor. Ako to už pri poviedkových filmoch býva, niektoré z jeho častí sa vydaria viac, iné menej. Na tie najlepšie okamihy Divokých historiek však živo spomínam dodnes. Napríklad vždy, keď ma niekto s veľkou slávou na ceste predbehne v novom luxusnom voze...
It Follows / Neutečieš
Hororový žáner patrí, žiaľ, k najväčším obetiam stereotypov, klišé a vykrádania. O to výraznejšie však zaboduje ten, kto sa týmto nešvárom vzoprie a stvorí horor, ktorý za to naozaj stojí. Film Neutečieš síce nemá šancu dosiahnuť komerčný úspech a la Blair Witch či Kruh a o pár rokov si naň zrejme spomenie už len málokto. Spoza jeho dômyselnej atmosféry a netuctových hrdinov však na mňa dýchol us poctivej lásky k žánru a to je vysoko nákazlivá záležitosť...
The Gift / Darček
Nie je to žiaden zlomový okamih v dejinách kinematografie. Len svedomitý komorný triler, ktorý dokáže aj toho najotrlejšieho diváka poriadne vyzvŕtať v klamlivých rozuzleniach, dvojtvárnych postavách a nejednoznačnom finále. Verím, že na rozdiel od mnohých blockbusterov bude Darček výborne fungovať hoci aj za päť rokov pustený len tak doma z DVD-čka...
BARBORA BAČÍKOVÁ
Macbeth
Kto hľadá dokonalosť na filmovom plátne, Macbeth mu ju naservíruje.
Youth / Mladosť
Sorrentino vrátil talianskej kinematografii lesk starých čias. Precíznosť, krása, vrcholová estetika, súlad všetkých filmových vyjadrovacích prostriedkov. Kto hľadá veľkú nádheru, nájde ju aj v Mladosti.
Durak / Hlupák
Keby bol každý taký hlupák ako hlavný hrdina ruskej snímky, svet by bol rajskou záhradou. Film z rovnakej kategórie ako Zvjagincevov Leviatan, no účinkom ešte o level silnejší.
Victoria
Na to, aby bol film pútavý a napínavý, nepotrebuje kvantum strihov. Niekedy dokonca nepotrebuje ani jeden. Aj 140-minútový záber môže byť strhujúci a o to autentickejší. Pyrrhovo víťazstvo dievčiny menom Victoria sprostredkuje naozaj intenzívny a nefalšovaný zážitok.
Saul fia / Saulov syn
Beštiálny mikrokozmos koncentračného tábora. Memento, ktoré je stále živé a, zlo, ktoré je stále živené. Nájsť štipku ľudskosti v odľudštenom prostredí a v otupenosti obetí nie je ľahké, ale ani nemožné.
Taxi Teherán
Kde je vôľa, tam je cesta. Džafar Panahí sa nedal zastaviť zákazom a pozýva nás do svojho taxíka, aby nás presvedčil, že aj v neslobodnom Iráne sa dá nájsť vnútorná sloboda. Nastúpte, zvezie vás jeden z najpokornejších svetových režisérov a odovzdá vám silný odkaz.
Le tout nouveau testament / Zbrusu nový zákon
Originálnu a naozaj vtipnú komédiu nestvorili za veľkou mlákou, ale priamo v Bruseli. Priamo tam, kde žije náš stvoriteľ. Búranie predsudkov, náboženských tabu a srdečný a zároveň provokatívny humor – aj taká môže byť belgická komédia.
Sicario
Akčné, mrazivé a strhujúce. Nájomný zabijak s charizmou Benicia Del Tora nás vezme na temnú jazdu naprieč svetom zločinu i podvratného zákona.
Inherent Vice / Skrytá vada
Opojná vôňa dekadentných hippie čias pod invenčnou taktovkou Paula Thomasa Andersona. Z bludiska príbehu vás bezpečne vyvedie vyhúlená intuícia Joaquina Phoenixa.
Inside Out / V hlave
Animáčik, ktorý nezostane len v hlave, ale aj v srdci. Nápaditý a dojímavý príbeh vyvolá celú búrku emócií nielen u hlavnej hrdinky, ale aj u diváka. Priestor zostane najmä pre radosť za to, že sú tu stále rozprávky, ktoré majú čo povedať.
LUKÁŠ SLOVÁK
Durak / Hlupák
Ďalší argument k neotrasitelnej sile súčasnej ruskej kinematografie. Trhlina na dome po čase vyšumí z hlavy a do popredia sa dostáva štúdia prehnitých vzťahov v natrhnutej spoločnosti a škrečkovania úradníkov. Festivalový klinec do hlavy, ktorý drsnú realitu dokresľuje autentickým vizuálom.
Mad Max: Fury Road / Mad Max: Zbesilá cesta
Priamočiary, divoký a aj zábavný blockubster roka. Opätovné projekcie vravia, že Toma Hardyho je tam dosť a vedúca pozícia Furiosy je korením filmu. Zahrabať sa na dlhé mesiace do púšte s výrobou praktických efektov bol pre Millera win-win.
Love / Láska
Prekvapivo veľa obsahu. Nájde sa každý, kto niečo prežil. Láska je skvelá...ale aj sviňa. Našiel som sa. Proteíny.
Steve Jobs
Pri Zuckerbergovej ceste za úspechom sme silno cítili režiséra Finchera. Tu je počuť scenáristu Aarona Sorkina ako ešte nikdy predtým. Konverzačná kandencia v minimalistickom prevedení a zopár aktoch. Herecky famózne, filmársky jeden z najzaujímavejších hollywoodskych filmov nielen tohto roka.
Anime nere / Čierne duše
Kalábrijská ťažoba. Problematické postavy, počierne charaktery a autentická mentalita. A aj tak je tam prítomná morálka. Tož takýto mafiánsky film nesmierne obohacuje žáner.
Room / Izba
Citlivý a nenápadný kandidát na Oscary. Pocity podobné ako pri Whiplash, aj keď sú oba z iného suda. Jeden z najsilnejších adaptovaných scenárov za posledné roky, ktorý postavy žmýka na maximum a zároveň je k nim láskavý.
Le tout nouveau testament / Zbrusu nový zákon
Nielen komediálny, ale najmä kreatívny výplach mozgu. Postaviť mrzutého Boha, obývajúceho brusselský dvojizbák, proti svojej dcére? Skrátka komédia roka!
Victoria
Obsahový obyčaj, z ktorého vďaka malému rozpočtu vznikla oveľa zaujímavejšia vizuálna snímka. 140 minút sa pri absencii strihu zdá ako pol dňa. Ale najzásadnejšie je zachytenie momentu tu a teraz, nech je akokoľvek obsahovo obyčajný. Ale veď tak to bolo predsa aj pri Boyhoode – film život a tomu sa dá ťažko protirečiť.
Ted 2 / Macík 2
Viac vtipné ako prvý diel. Omnoho viac nekorektné ako prvý diel (stand-up) a s parádnymi odkazmi (Jurský park). Seth MacFarlane taktiež odpálkoval niektoré neduhy (napríklad Milu Kunis), čo filmu pridalo body.
Bridge of Spies / Most špiónov
Spielberg aj Hanks v parádnej forme. Aj téma Studenej vojny ponúkala režisérovi miesta pre nenásytný sentiment. Okrem plotovej scény som však veľa toho nenašiel, čo je skvelé. Príbehy o ľudskosti, akým je tento sú v dnešnej neistej dobe veľmi potrebné.
EVA VŽENTEKOVÁ (zameranie najmä na domácu kinematografiu)
Koza
Pozoruhodne úsporná práca s dejom, gradáciou a najsilnejším metaforickým rámcom výpovede.
Eva Nová
Cenný viacgeneračný záber a v rámci domacej kinematografie najdôkladnejšie premyslený príbeh a postavy.
Čakáreň
Schopnosť presvietiť všednosť lúčom nezáväznej jedinečnosti.
Stanko
Najautentickejší hrdina a podobne ako v Koze dynamické a sugestívne využitie lokácií.
Čistič
Schopnosť osvojovania si príťažlivých žánrových postupov.
Anton Srholec
Rozmernejší portrét "človeka" obývajúceho dejiny.
Victoria
Šarmantná úvaha o genéze zločine a jeho následkoch.
Irrational Man / Iracionálny muž
Stále neuveriteľne osviežujúci Woody Allen.
Taxi Teherán
Film, ktorý ma podnetným a inovatívnym spôsobom dostal do úplne iného spoločenského priestoru.
Aferim!
Mimoriadny film, žiaľ, dosť na periférii súčasného domáceho záujmu.
JÁN PEKARIK
Mommy / Mami!
Emocionálna bomba, Dolanov najvyspelejší film a brilantné využitie pomeru strán obrazu 1:1 + top soundtrack.
Love / Láska
Jedno z najlepších znázornení vývoja partnerského vzťahu, ktoré si ide po sínusoide ako aj skvelé zachytenie deštrukčnej sily lásky + ďalší zárez v podobe skvelej kompilácie skladieb.
Victoria
Film, odohrávajúci sa v reálnom čase, nakrútený na jeden dlhý neprerušovaný záber, kde sa v rámci tohto jediného záberu vystrieda paleta štýlov a nálad, klobúk dole pred kameramanom.
Durak / Hlupák
skvelé zobrazenie rozvrstvenia sociálnych vrstiev v Rusku na príbehu jedného hrdinu, ktorý čelí silnej morálnej konfrontácií.
The Duke of Burgundy / Motýle
Artová verzia „šedej“, zacyklenosť vo vzťahu a postmoderné odkazovanie vo formálnej rovine.
Simindis kundzuli / Kukuričný ostrov
Meditácia nad kolobehom života v podaní postáv, ktoré si musia pomôcť samy.
Leijonasydän / Levie srdce
Sa pozerá na rasovú neznášanlivosť bez klasického hollywoodskeho ozdravovania, holt severská tvorba.
Shaun the Sheep Movie / Ovečka Shaun
Jeden z posledných animákov, ktorý vtipne a rozumne ukazuje typické ľudské vlastnosti na šibalsky naanimovaných zvieratkách.
Anomalisa
Animák, ktorý presne zobrazuje ľudské vlastnosti a rozjíma nad životom a čo by sa možno dalo kedysi vykonať inak...
Blind / Slepá
Hra s naráciou a profilovaním charakterov, ktorá sa vydarila.
PETER KONEČNÝ