Od trojky každý čakal úžasný príbeh so skvelými efektmi. Chudák režisér, čo mohol robiť, mal scenár aký mal, a musel podľa neho natočiť "svoj" film. Čo na tom, že Votrelec3 mal rozpočet 60 miliónov (dovtedy najvyšší rozpočet nie len pre debutanta ale i pre ságu), keď pôsobí dojmom, že ho vytunelovali? Efekty v ňom nejaké sú, David Fincher však netočil veľké akčné sci-fi, ale depresívnu komornú psychologickú drámu (ktorú navyše pôvodne chcel natočiť čierno-bielo!), na čom mala zásluhu aj Weaverová, ktorá u Votrelcov nebola spokojná s všade prítomnými zbraňami a tak v trojke hrdinovia nemajú ani poondený plameňomet.
Coloradčan Fincher debutoval týmto filmom v tridsiatke. Vyrastal na ulici s Georgeom Lucasom, skamarátili sa, poprosil ho o flek, Lucas vyhovel a chalanovi dohodil kšeft vo svojej továrni na kúzla, kde sa podieľal na technickej stránke Hviezdnych vojen alebo Indiana Jonesa a Chrámu skazy. Pokračoval točením reklám a klipov (v klipe Paule Abdulovej objavil Elijaha Wooda). Nebol to žiadny hlupák - so starším Dominicom Senom založil spoločnosť Propaganda, špecializujúcu sa na vyhľadávanie talentovaných mladých filmárov, ktorí točia reklamy a klipy a keď sa osvedčia, šéfstvo im dovolí pre radosť si natočiť nejaký temný a cool celovečerák.
Weaverová bola toho času kritikou rešpektovaná a divákmi obľúbená herečka, ale (alebo práve preto) nechcelo sa jej do aleluja opakovať najslávnejšiu úlohu a trvalo rok a pol, kým ju producenti zlomili. Súhlasila až keď spoznala Finchera a keď dostala možnosť byť ko-producentkou, ale určite s tým nemal čo robiť na tú dobu rekordný päť miliónový honorár. Nie len ako ko-producentka, ale aj ako človek neodmysliteľne spätý so ságou, navyše populárna herečka (Podnikavé dievča, Gorily v hmle) mohla do scenára nielen rozprávať, ale producentom neostávalo nič iné, než sa jej pripomienkami vážne zaoberať (aj keď občas prestrelila i ona; napríklad za opätovné vyholenie hlavy pre dotáčky žiadala 40 tisíc navyše, ale neuspela a vlasy jej iba zamaskovali - zadarmo). Konečne si vynútila, aby sme ju vnímali aj ako sexuálnu bytosť. Dodnes sa načisto nevie, aký bol jej vzťah s režisérom. Pozitívne správy hovoria, že si padli do oka už na prvej schôdzke a že ako jedna z mála stála za jeho víziou aj keď boli všetci ostatní proti, iné správy zase hovoria, že pozíciu koproducentky zneužívala, neustále zasahovala do scenára a niektoré správy dokonca hovoria o tom, že Fincher v jednej chvíli stopol natáčanie a povedal, že ak sa okamžite neoholí, dáva padáka, na čo jej neostávalo iné, než poslúchnuť a štúdiu než všetko dovtedy natočené pretočiť.
Na prvý pohľad nikde nebol problém. Votrelec aj Votrelci zarobili pekné peniaze a stali sa kultom. Trojka bola očakávaná a všetci mali ísť na istotu. Rozpočet obrovský, netvor sa mal prvý krát v histórii objaviť vytvorený komplet v počítači, zmluvu podpísal i Lance Henriksen. Producentom Hillovi (Červené horko), Gilerovi (šéf výroby Poviedok z hrobky) a plus Gordon Carroll, sa darí zlanáriť H. R. Gigera, aby vypomohol mladým trikárom Alecovi Gillisovi a Tomovi Woodruffovi juniorovi. Kamere vládne zručný Jordán Cronenweth, šéfom výpravy je Norman Reynolds (Chrám skazy, Oscar za Epizódu IV ), k votrelčej téme sa vracia strihač jednotky Rawlings a štúdio Fox vysiela upútavky v štýle "Votrelci sú tento krát na Zemi, kde každý počuje váš krik".
Problémy, problémy, ach tie problémy... Kameraman kvôli zdravotným problémom odstúpil a nahradil ho Alex Thompson. Giger sa odmietal pohnúť zo svojej švajčiarskej vily a návrhy posielal faxom, na čo sa mu ale všetci zúčastnení s prepáčením vybodli a hoci ho (zrejme z právneho hľadiska) nechali v titulkoch, s filmom nemá nič spoločné (samozrejme už navždy ostane "otcom" votrelcovho vzhľadu...). Šanca, že by projekt režíroval Ridley Scott, odchádza do vákua. Renny Harlin (Väznica, Nočná mora na Elm Street 4) s Hillom rok pracuje na scenári a napokon znechutene odchádza. Chcel sa "vrátiť na začiatok", zamyslieť sa, kto vlastne votrelec je, aké sú jeho myšlienkové pochody a či vôbec nejaké má - štúdio ale chcelo temné chodby, krik, krv a kyselinu. Všade vládol taký zmätok, že v podstate nikto nevedel, o čom film bude. Scenár zabil dva roky a osem scenáristov. Raz sa Ripleyová dostala na Zem, potom na planétu s mníchmi, v ďalšom sa príbeh odohrával na Sulacu, kam Kráľovná prepašovala dospelý exemplár beštie a preživší s ním museli bojovať. Bola i možnosť, že sa natočí prequel Votrelcov, ktorý ukáže celý priebeh vojny o Hadley´s Hope. Už koncom roku 1988 sa objavili správy, že priekopník cyberpunku William Gibson píše scenár (v skutočnosti ho aj písal, napokon bola jeho práca úplne vyhodená) a objavili sa názvy a obsahy štvorky, päťky a šestky. Film mal však stanovený šibeničný termín premiéry (22. 5. 1992) a muselo sa proste začať. S námetom (po tom, čo zlyhaj autor Stopára s Rutgerom Hauerom Eric Red, aj David Twohy, neskorší "otec" Riddicka) prišiel Vincent Ward, ktorého prácu doviedli do konca producenti, ktorým nezostávalo nič iné, než sa riadiť heslom, že ak chceš niečo mať, musíš si to urobiť sám, a na pomoc si prizvali skúseného Larryho Fergusona, ktorý však nemal so žánrom skúsenosti (Policajt v Beverly Hills 2, Hon na ponorku). Nervózni producenti dali rozkaz postaviť kláštor, ale potom sa rozhodli, že trojka má byť o väzňoch a tak architektom nezostávalo nič iné, než to, čo už bolo postavené, nechať tak a zvyšok dotvoriť s imidžom väznice. Neuvidíme ani jednu celu, iba jedáleň či nemocnicu a potom už len šachty a chodby, takže je otázne, kam by sa vlastne tých v úvode spomenutých 5000 väzňov podelo.
Ripleyová sa dostáva na zaostalú planétu Fiuri 161 (aka: Fiorina). Kedysi tu Weyland-Yutani tavila v mega peciach železo. Presnejšie povedané, väzni tu pre ňu tavili železo. Po zavretí prevádzky tu na vlastnú žiadosť zostalo 25 sexuálnych deviantov. Len občas sem priletí loď so zásobami. Vo väznici, pod ktorou sa ťahajú kilometre podzemných chodieb a pobyt mimo ktorej je nemožný, panuje post-apokalyptický kresťanský fundamentalizmus, ktorý má pod palcom "kňaz" Dillon, ktorého spoluväzni rešpektujú a vedenie vie, že si dokáže s ovečkami urobiť poriadok. Vedenie tvorí prísny správca Andrews a jeho zástupca Aaron prezývaný "85" (Ralph Brown). Jediným normálnym človekom je lekár Clemens, ktorý je síce tiež väzňom a ktorý tiež vraždil, ale takpovediac "omylom" a na rozdiel od ostatných to ľutuje, diania vo väznici sa nezúčastňuje, trpí démonmi osamote.
Na toto bezútešné miesto núdzovo stroskotá záchranný modul mariňáckej lode Sulaco. Na palube vypukol požiar, počítač preživších ľudí (plus rozkúskovaného robota) presunul do modulu a vystrelil k najbližšiemu obývanému miestu. Šialené núdzové pristátie prežije iba Ripleyová. Hicks (Biehn za fotku z úvodu vraj dostal toľko, čo mu nedali za celých Votrelcov) a Newt sú na mieste mŕtvi a torzo Bishopa natoľko zdecimované, že je najlepšie ukončiť jeho existenciu. Nikto z väzňov, ktorí tu žijú v celibáte (čo iné im ostáva), nie je návštevou nadšený, lebo "žena narúša ich jednotu a duchovnú morálku". Správca rozhodne, že najrozumnejšie bude, keď Ripleyová na loď, ktorá ju odvezie preč, počká v úzadí. "Kedy to bude?" "Sem sa nikto neponáhľa." Ukáže sa, že vyholiť si chlpy (kvôli všiam) bude najmenší problém. Ellen tuší, že požiar spôsobil votrelec. Ako sa neskôr ukáže, hostiteľom sa stal pes Spyke (pôvodne išlo o vola - scenár hovoril čosi o miestnych jatkách, ktoré medzi rečou spomenie aj správca). Neosvetlený labyrint chodieb, žiadne zbrane ani budúcnosť. Väzni Ripleyovú obvinia, že im priniesla nešťastie, zároveň vedia, že je jediná, kto im môže pomôcť.
Trikár Tom Woodruff Jr. je dodnes známy ako ten, kto väčšinou je v kostýme netvora. Na konte má zábavný horor s Kevinom Baconom Chvenie a niečo robil aj na Terminátorovi. Alec Gillis, s ktorým tvorí od určitého času v podstate siamčatá, má teda od určitého času na konte tie isté filmy (na Votrelcoch a podieľal ako "koordinátor votrelčích pohybov" - viem si to živo predstaviť). Vzhľad netvora sa snažili pojať inak a odôvodnili to tým, že tvor na seba preberá vlastnosti hostiteľa. Ťažko povedať, koľko psov na svete vie behať po strope, ale okej, pohoda.
Väčšinu hercov tvorili Briti a výnimkou nebol ani Charles Dance s povesťou rešpektovaného herca. Jeho prítomnosť v tak nepravdepodobnom projekte, ako je sci-fi horor, sa ukázala byť pre film jedným z mála jednoznačných kladov. Melancholicky sa hriechom minulosti kajajúcim Dr. Clemensom dal hrdinke nový rozmer. Konečne ju vnímame ako ženu (ktorá neverí na lásku ale na rešpekt medzi ženou a mužom). Jedným z mála ďalších kladných hereckých prínosov sa ukázal byť masívny černošský herec a Charles S. Dutton do roly kňaza, ktorý od určitého okamihu stvorí s Ripleyovou nepravdepodobnú, ale prekvapivo funkčnú dvojicu.
"Tretia Ripleyová" je človek príliš unavený a skúsený na to, aby ho niečo vystrašilo. Poučená predchádzajúcimi skúsenosťami vie, čo má čakať od votrelca, Spoločnosti a seba. Nesmúti za stratou "náhradnej rodiny" Hicksa a Newt, je realistka, lekára vecne prehovorí k pitve dievčatka. Nemá prečo žiť, za mŕtvu sa však ešte nepovažuje - dačo v nej ešte dožíva. A chvíľku to vyzerá, že doktor je pre ňu stvorený.
Elliot Goldenthal sa bránil charakteristike svojej hudby ako temnej, ale vedel, že s verejnou mienkou nič nenarobí. Jeho dovtedajším najväčším úspechom bol Cintorín domácich zvieratiek Mary Lambertovej, v porovnaní s inými celkom slušný pokus sfilmovať nesfilmovateľnú Kingovu knižku. Počas natáčania trojky sa stáva šokujúca vec - režisér a skladateľ sa navzájom nechcú zabiť. Naopak, Fincher od začiatku vedel, koho chce, aby preňho z reťaze odtrhol sto členný orchester. Goldenthal si to zase ani na chvíľu neprestal vážiť a hoci soundrack nedosiahol kvalít prvých dvoch, podobne ako film, aj on si našiel zanietených fanúšikov, ktorí sa davom snažia dokázať, že to "naozaj nie je až také zlé". Vysvetlenie bezproblémového vzťahu medzi vizuálnym Fincherom a akustickým Goldenthalom môžeme hľadať v tom, že obaja boli toho času mladí muži, ktorí už čo-to urobili, ale určite nemali masy fanúšikov a koniec koncov ani dôveru producentov, nikto ich príliš nemal rád, chýbali im skúsenosti zo života aj z branže. Síce sa datuje, že trojka mala byť bez hudby, ale to si na poslednú chvíľu vymyslelo štúdio (všimnite si, že ohľadom problémov trojky sa stále spomína štúdio a nie konkrétne mená) a napokon z toho vzišlo. V nasledujúcich rokoch mal Elliot na starosti hudbu k filmom všetkých žánrov: Interview s upírom, Batmanovi navždy, Horúčava s Pacinom a DeNirom. Prekvapenie sa dostavilo v roku 2002, kedy získal Oscara za krásnu hudbu k Fride, natočenej jeho manželkou.
Fincherov druhý film bol Se7en (kde dal Duttonovi symbolickú roličku "policajta"). Temný serial killer mal premiéru s konkurenčnými Vraždami podľa predlohy s Weaverovou. Bájka hovorí že producentov vyzvala, aby film stiahli, lebo nemajú šancu vyhrať, oni sa ale len usmiali predstave Brada Pitta s fúzmi. Sedmička len v USA išla cez rovnú stovku. O takých filmoch sa hovorí, že ich režiséri sú za vodou. Nasledovali pochmúrne kusy Hra, Klub bitkárov a Úkryt, jeden z najhitchcockovejších filmov z hitchcockovských napodobenín. Jeho Propaganda dala Hollywoodu nový dych - mladí, agresívni režiséri klipov a reklám debutovali rad za radom predraženými ale cool vyzerajúcimi vtákovinami (Michael Bay, Simon West, Antonie Fuqua).
Najslabším článkom scenára, ktorý sám o sebe nie je žiadne veľdielo, je, že neobsahuje dobre (alebo aspoň nejako) napísané vedľajšie postavy a stáva sa z nich "navlas" podobná mozaika vyholených hláv, zachmúrených tvárí a špinavých handier (Paul McGann, Pete Postlethwaite, Holt McCallahy, Danny Morse). Dokonca ani Henriksen nepodáva herecký výkon. Aký zaujímavý rozmer by film dostal, keby Newt a Hicks prežili! Takto nám ostáva premýšľať len nad logickými dierami. Kam sa podeli niektorí väzni (napríklad ten, ktorý je pripútaný k posteli v nemocnici)? Ako sa mohlo do záchranného modulu dostať vajce (aj keby kráľovná neprišla o vak na Acherone)? Prečo pes porodil skôr ako Ripleyová? Je Bishop v závere android?
Je smutnou pravdou je, že za neutešeným výzorom filmu stoja producenti, ktorí doplatili na to, čo urobili už dva razy - vsadili na excentrického, mladého, drsnejšie založeného mladého muža, ktorý dovtedy nemal skúsenosti s celovečerákmi, experta na technickú stránku filmárčiny, ktorý sa nekamaráti s umením a chce diváka iba pobaviť. Fincher mal víziu, ktorá s avšak nepáčila štúdiu. Že na to doplatila jeho pokladnica nevadí. Prekáža, že to mohlo zruinovať Fincherovu kariéru skôr, než sa rozbehla. Na to bol ale našťastie príliš tvrdohlavý. Rozčuľuje, že na to doplatili fanúšikovia. Sám Cameron neváha film osočovať pri každej príležitosti a u premiéry T3 prehlásil, že sa nebojí toho, čo mu s ním tvorcovia urobia, lebo nič nemôže byť také hrozné, ako to, čo mu urobili s Votrelcom3.
Producenti trojky asi cítili vinu za to, ako sa k Fincherovi správali a chceli si ho udobriť, keďže časom sa stal slávny, a tak bez jeho účasti film vydali na DVD bohatší o takmer 30 minút (aj keď David vraj išiel cez skromnučké tri hodinky). Táto verzia je údajne blízka jeho vízii, vzhľadom k tomu, že sa tvári, že film preňho neexistuje, sa pravdu tak skoro nedozvieme.
Fanúšikovia ságy už celé roky diskutujú o tom, v čom je najväčší problém trojky, ale okrem viac či menej (väčšinou viac) zúfalých teórií je najbližšie k pravde tá najtriviálnejšia - že prvé dve časti sú proste príliš dokonalé na to, aby sa mohlo hocičo rovnocenne postaviť po ich bok a nevyzerať ako chudobný rodinný príbuzný. Jedno plus tu však je, a v súvislosti so všetkým zlým, čo sa spomína o tomto filme, pôsobí neuveriteľne. Votrelec3 bol nominovaný na Oscara za najlepšie triky.
2