Sector.sk
Kinema.sk
Onlinehry.sk
Plnehry.sk
Funny.sk
Pikosky.sk
Rozpravky.sk
Prihlásiť sa
RSS
DVD > Scorseseho Taxikár na 2 DVD
Mowgli
Breaking In
RBG
BlacKkKlansman

SCORSESEHO TAXIKÁR NA 2 DVD

V poradí druhý spoločný projekt režiséra Scorseseho a Roberta De Nira prichádza na DVD po prvý raz s českým dabingom. Sprievodcu ...
V poradí druhý spoločný projekt režiséra Scorseseho a Roberta De Nira prichádza na DVD po prvý raz s českým dabingom. Sprievodcu ...

V poradí druhý spoločný projekt režiséra Scorseseho a Roberta De Nira prichádza na DVD po prvý raz s českým dabingom. Sprievodcu špinavými newyorskými ulicami vám robí taxikár Travis Bickle.

FILM:

Ostrieľaný tandem Scorsese – De Niro odštartoval svoju dlhoročnú spoluprácu gangsterským filmom Špinavé ulice a úspešne pokračoval Taxikárom, ktorý uzrel svetlo sveta o tri roky neskôr v roku 1976. Vznikol tak ich prvý spoločný kultový počin. Ten bol len na začiatku ich hviezdnej kooperácie. V priebehu rokov ho totiž nasledovala nádielka troch ďalších klenotov zlatého fondu svetovej kinematografie (Zúriaci býk, Mafiáni, Kasíno).

Ústrednou postavou príbehu je vojnový veterán Travis Bickle, poznačený posttraumatickým syndrómom z Vietnamu. Sužujúca samota, nespavosť a naštrbená psychika stoja za jeho neschopnosťou sa plnohodnotne zaradiť do spoločnosti. Najmä kvôli tejto frustrácií prijíma prácu nočného taxikára, nakoľko ho nočné návštevy pornokina už omrzeli. Na svojich nočných výjazdoch stretáva samú spodinu nočných ulíc New Yorku. Tento každodenný znechucujúci pohľad ho odhodláva k myšlienke, ktorá v ňom drieme už dlhší čas. Kým vo Vietname, kde bojoval za svoju krajinu, bol nápomocný, vo veľkomeste sa cíti nepotrebný. Dúfa, že jedného dňa príde dážď, ktorý „zmyje všetku špinu z ulíc“. Avšak ak nepríde, hodlá spravodlivosť zobrať do vlastných rúk...  

Taxikár v sebe kĺbi Scorseseho tradičné témy: odvrátená strana ľudskej povahy, New York, problematický hrdina s takmer neuskutočniteľnými snami. Travis je v svojej podstate dobrý človek. Má dobré úmysly, avšak samotársky život a trauma z vojny mu pokrivujú pohľad na svet, ktorý si až príliš berie k srdcu. De Niro si za svoju kreáciu vyslúžil toho času druhú nomináciu na Oscara, avšak prvú za výkon v hlavnej úlohe. Jeho postava prechádza prerodom z tichého utiahnutého taxikára na psychopatického rebela - hrdinu.

I napriek značnej rozporuplnosti divák Travisovi fandí. Jeho správanie vymykajúce sa zdravému rozumu, ospravedlňujú naivné humanistické ciele: zbaviť mesto kriminality. Divák sa vďaka vnútorným monológom stáva jeho jediným skutočným poslucháčom. Cez drsnú kamennú tvár nahliada do jeho rozkladajúcej sa psychiky. 

Veľký podiel na jeho neskoršom konaní má iba dvanásťročná prostitútka Iris, ktorú stvárnila štrnásťročná, dnes už dvojoscarová Jodie Foster. Jej prelomová postava utiekla ako z domu, tak zo školy, a žije pod záštitou pasáka Sporta (Harvey Keitel). Prebúdza v ňom otcovskú lásku. Naopak, lásku k žene v ňom naplno vzbudzuje Betsy (Cybill Shepherd). Spočiatku platonická láska, neskôr žena jeho snov pracuje ako úradníčka v predvolebnej kampani senátora Palantina. Zdá sa ale, že je pre neho nedosiahnuteľná.

Ťažko vyzdvihnúť ten – ktorý atribút filmu nad ostatné. Všetky sú vzácne vyrovnané a kvalitné. Na autentickej atmosfére zadymeného nočného New Yorku pridáva kamera Michaela Chapmana a na Oscara nominovaná hudba Bernarda Herrmanna, pozostávajúca z melancholických jazzových tónov a mrazivých melódií. Scenár písaný na základe vlastných depresívnych stavov, fascinujúci a zžitý De Niro, na povrch sa derúci talent Jodie Foster, a to všetko pod režisérskou taktovkou mladého Martina Scorseseho. Hodnotenie filmu zakončím jednou z najslávnejších replík. Len podotknem, že ide rýdzo o hercovu improvizáciu.    

„You talking to me? You talking to me? You talking to me? Well, then who the hell else are you talking to? You talking to me? Well, I´m the only one here. Who the fuck do you think you´re talking to?"

DVD:

V samotnom úvode po zasunutí disku č.1 vašu pozornosť nebude odvádzať žiadna reklamná agitka, iba titulkový oznam, týkajúci sa originálneho scenára, ktorý je jedným z bonusov. Hlavná ponuka je majoritne dynamická a ozvučená. Zvyšné subponuky sú už riešené staticky a bez zvukového pozadia.

Obraz je prepísaný do širokouhlého formátu 1,85:1 a miestami badať, že sa jedná o film spred vyše tridsiatich rokov. Až na pár pasáži, celkom podarená digitalizácia. Veľká výhrada smeruje k chybnému obalu. Ten tvrdí, že disk okrem originálu obsahuje šesťkanálovú českú a poľskú zvukovú mutáciu. Omyl, disk obsahuje DD 5.1 anglický originál, dvojkanálovú češtinu, maďarčinu a poľštinu. Tá sa už klasicky zaobišla s voice-overom. Český dabing dopadol, povedzme si úprimne, otrasne. Gro mojej výčitky tvoria nevhodný výber dabujúcich hercov a viaceré nepresnosti, kaziace zážitok. V tomto prípade odporúčam sledovať v kvalitnom originále. Do plejády titulkov sa podarilo prepasírovať až šestnásť verzií. Nechýba česká a anglická.          

V sekcii „Special Features“ nájdete dva audiokomentáre v plnej dĺžke trvania filmu. Prvý má pod palcom profesor Robert Kolker, druhému kraľuje autor filmu Paul Schrader, ktorého scenár presakuje autobiografickými prvkami a pocitmi. Na akúkoľvek titulkovú lokalizáciu môžete zabudnúť.

Ako tretí v poradí si môžete prelistovať pôvodný scenár. Pri jeho čítaní môžete skočiť do konkrétnej kapitoly, ktorú práve čítate. Poslednou zástavkou tejto sekcie sú nadbytočné trailery. Ich sekciu totiž tiež nájdete v hlavnom menu. Ide o trailery na filmy Blízke stretnutie tretieho druhu, Kat, Spider-Man 3 a Ghost Rider.

Bonusovému disku (disk č. 2) kraľuje niečo cez 166-minútová sekcia „Featurettes“, pozostávajúca z haldy zväčša úplne nových dokumentov. Zlou správou je, že kompletná bonusová nádielka nedisponuje českými titulkami. K dispozícií je sedem verzií svetových jazykov. Sekciu otvára segment „Martin Scorsese on Taxi Driver“ (16:52), kde vám svoje pocity, dojmy a zážitky z nakrúcania s odstupom troch desaťročí prezradí výlučne sám Scorsese.

V takmer 10-minútovej „Producing Taxi Driver“ sa k vám prihovára producent Michael Phillips. Hovorí o tom, ako ho až Scorseseho prelomový počin Špinavé ulice presvedčil o jeho kvalitách a zveril mu post režiséra. Dozviete sa tiež, ktorý Scorseseho kolega bol v hre o stoličku režiséra. O nejaké to slovo sa prihlási aj scenárista Paul Schrader, ten sa však naplno vyrozpráva v dokumente „God´s Lonely Man“ (21:40). Pridá sa k nemu i vyššie spomínaný profesor a autor knihy Cinema of Loneliness.   

Položka „Influence and Appreciaton: Martin Scorsese Tribute“ (18:30) predstavuje viac-menej chválospevy na adresu režiséra. Nie že by neboli oprávnené, ale dvadsať minút počúvať dookola to isté bolo na mňa už priveľa. Pred kamerou uvidíte Olivera Stonea, Roberta De Nira, M. Phillipsa či P. Schradera.

Vyše 22-minútová položka „Taxi Driver Stories“ je príjemným exkurzom do sveta newyorských taxikárov. Budete počuť ľudí, ktorí v 70. a 80.rokoch minulého storočia pôsobili ako taxikári. Dávam do pozornosti, ide o skutočne kuriózne historky z prvej ruky.  

„Making Taxi Driver“ je klasický film o filme (zmes rozhovorov a finálnych scén z filmu) v obstojnom trvaní necelých 71 minút. Na rozdiel od zvyšných materiálov je z roku 1999. To mu však na výpovednej hodnote neuberá. K slovu sa okrem spomínaných osobností dostane konečne aj Jodie Foster. 

Režisérovmu rodisku je venovaný bonus „Travis´New York“ (6:15). Slovo si ukradne bývalý starosta New Yorku, Ed Koch. Na tomto poste úradoval v rokoch 1978 – 1989. Nostalgicky spomína na motívy z filmu akými sú pornokiná, kriminálne oblasti, prostitúcia a taxikárske spoločnosti. Čo - to sa o zmenách, ktorými „Veľké jablko“ prešlo, dozviete z úst kameramana M. Chapmana.

„Travis´ New York Location“ ponúka deväť lokalít s príslušným znázornením na mape. Po vstupe do každej z nich máte možnosť na rozdelenej obrazovke súčasne vidieť dané prostredie v dobe natáčania (1975) a v súčasnosti (2006). Koniec sekcie „Featuretess“.

„Intro to Storyboards by Martin Scorsese“ (4:32) sprostredkúva Scorseseho úvodné slovo, mapujúce jeho vzťah k storyboardom a ich kresleniu. Nasleduje položka „Storyboard to Film Comparison“ (8:20), dávajúca do kontrastu nákres situácie s príslušnou pasážou z filmu. 

Bodku za celým prídavným materiálom dáva položka „Galleries“ (9:24). Obsahuje štyri segmenty, ktoré je možné prehrať naraz. Posvietite si na noty B. Herrmanna, či vzhliadnete propagačné plagáty a fotky z nakrúcania. 

ZÁVER:

Taxikár je film určený výlučne pre úzku skupinu divákov. Jedná sa o značne násilné, pochmúrne, ponuré a depresívne dielo, v ktorom sotva nájdete emócie. Žánrovo osciluje na rozhraní neo-noiru a psychologickej drámy. Nie je to príbeh len o nočných uliciach New Yorku, nebezpečnej práci taxikárov a povojnových psychických následkoch. Schraderov scenár a Scorseseho réžia v prvom rade vykresľujú jednotlivca, vpadajúceho z jednej vojny do druhej. Do vojny psychickej, v ktorej čelí samote a spoločnosti, do ktorej sa nedokáže späť začleniť... Špeciálnu dvojdiskovú verziu delí od plného hodnotenia chýbajúca šesťkanálová česká stopa a česká titulková lokalizácia pri bonusovom materiály. Pre anglicky zdatných zberateľov jasná kúpa. 

FILM: 9/10
DVD: 8/10

2008-01-3030.1.2008 | Michal Šmajda




login facebok
Fotogaléria k článku


Kinema na Facebooku
Kinema na Facebooku
Prichádza do kín
Prichádza do kín
Anketa
Anketa
Vaše názory
Vaše názory
Filip Scherhaufer | Solo: A Star Wars Story
Alden nepochybne najlepšia časť filmu, pre mňa ale v druhej polke film neustále skákal medzi všetkými možnými vecami a n... >
Filip Scherhaufer | Star Wars: Poslední Jediovia
Snoke možno má zaujímavý príbeh, no je absolútne irelevantný v tejto trilógii. Jeho zabitie bola najlepšia vec akú mohli... >
Až si dobre pozrieš ten film a zamýslíš sa nad odkazom tohto filmu zistíš že to má daleko od klasickeho amerického gíča ... >
Pár dní dozadu vyšla informácia, že film stál viac ako 250 miliónov dolárov, čo z neho robí najdrahší SW film. Ani sa to... >