NEBEZPEČNÁ ZNÁMOSŤ

NEBEZPEČNÁ ZNÁMOSŤ

2.0

Milujem trailery. Obdivujem schopnosť pracovať s krátkymi zábermi a vytvárať tak osobitý príbeh. Schopnosť vytvoriť z komédie - horor, z hororu komédiu či zo zlého filmu - film dobrý a opačne. Podobne, ako už písal náš Jacek, skoro vždy podľahnem tomuto jednoduchému kúzlu filmovej reklamy. Rád sa nechávam uniesť tajomstvom nového príbehu, aj keď často foršpan samotný je to najlepšie z celého filmu. Čo ale vyslovene neznášam je, keď trailer prezradí viac ako má. Nehrá sa so žánrom a len chronologicky podsúva niekoľko sekundové fragmenty z prezentovanej snímky. Presne to sa podarilo autorom traileru práve recenzovaného tínedžerského thrilleru. Ak patríte k tým „šťastlivcom", ktorí ho videli, vedzte, že ste vlastne videli celý film. Nečakajte preto žiadne prekvapenie, dejovú rafinovanosť či prekvapivú pointu - a najhoršie je, že to platí, aj pokiaľ ste trailer nevideli.

Nebezpečná známosť  Nebezpečná známosť  Nebezpečná známosť

Čľup a sme v bazéne. Vedľa nás si „krauluje" fešák Ben (Jesse Bradford), ktorý by si rád doplával až po štipendium na Stanfordskej univerzite. V mladosti síce preskákal pár problémov so zákonom, ale dnes je z neho príkladný študent posledného ročníka High School s výborným prospechom a zamilovanou priateľkou Amy (Shiri Appleby) po svojom boku. Všetko by tak bolo super, keby sa obľúbené študentské skrinky na nekonečných chodbách školy, tak často nekazili a nedali sa otvoriť. S jednou takou má problém aj nová študentka Madison (Erika Christensen) a na pomoc si zavolá náhodne prechádzajúceho Bena. Keďže ide o muža činu, nielen že jej pomôže ale aj prezradí, aký je frajer na plávanie. Madison sa zamiluje na prvý pohľad a je len otázkou času, kedy spolu skončia v školskom bazéne. Ben sa zo začiatku síce „štorcoval", ale ako rozmnožovacím inštinktom správne nabitý mladík, to dlho nevydržal a Madison podľahol. Frajerka, nefrajerka, sex je náš. Dokonca ho pri samotnej kopulácii donútila vysloviť to čarovné „Milujem ťa". Tu ale už všetka sranda skončila (podobne ako pri výsledkoch IQ testu národa) a pre Bena začínajú krušné chvíle. Madison tak trošku nechápe, že išlo len o jednu noc a svoju korisť chce mať len pre seba a to za každú cenu.

Nebezpečná známosť (nešťastný preklad evokujúci známe Nebezpečné známosti) je akousi tínedžerskou verziou známeho Lyneovho thrilleru Osudová príťažlivosť (1987) s Michaelom Douglasom a Glenn Closeovou. Nie že by išlo o nejaké vrcholné dielo, ale Nebezpečná známosť je oproti nemu len pásovým odpadom, a to nie len oproti nemu. Režisér John Polson (známy skôr ako herec napr. jedna z hlavných úloh v M:I 2) rezignoval na akúkoľvek nápaditosť a podujal sa len na remeselne spracovanie predvídateľného, nudného a zúfalo klišovitého scenára. Hlavné postavy sú plochejšie než papier a dialógy vzbudzujú nechcený úsmev. Divákovi tak ostáva iba nechápavo krútiť hlavou a pri poslednej 20 minútovke, preplnenej vrcholným žánrovým klišé a niekoľkými neuveriteľnými činmi (otvorenie pút pomocou sponky a pod.) len naliehavo hľadať zelené svetlo s nápisom EXIT.

84 minút nie je veľa, ale Swimfan si nezaslúži ani minútu vášho drahého času. Nepresvedčia vás o tom ani nové, vychádzajúce herecké hviezdičky Jesse Bradford (Bravo Girls!, Clockstoppers) a Erika Christensen (Traffic), ktorých kreácie sú rovnako remeselné a kurzovo naučené (američania majú kurzy snáď na všetko), ako celková forma filmu. Ak som vás stále neodradil, a nezhnusil sa vám ani vyslovene béčkovo-vídeový look filmového plagátu či tematická vyprahlosť námetu, bude sa vám Nebezpečná známosť možno dokonca aj páčiť. Poznám ľudí, ktorým sa páčil Tomb Raider 2, takže už viem, že možné je skutočne všetko.

Swimfan (USA, 2002, 84 min.)
Réžia: John Polson. Scenár: Charles F. Bohl, Phillip Schneider. Kamera: Giles Nuttgens. Hudba: John Debney, Louis Febre. Hrajú: Jesse Bradford, Erika Christensen, Dan Hedaya, Shiri Appleby, Kate Burton, Clayne Crawfor, Jason Ritter, Kia Goodwin.

autor Peter Konečný 3.11.2003
2.0
7.0