ODSÚDENÍ ZOMRIEŤ: OTVORENÉ MORE 2

ODSÚDENÍ ZOMRIEŤ: OTVORENÉ MORE 2

1.0

Hans Horn a jeho sebavedomá partia si jedného dňa stanovila jasný cieľ – zdolať Mount Everest bez lana, vysielačky, tekutín a najlepšie aj bez oblečenia. Posmelení skutočnosťou, že Chris Kentis s manželkou týmto spôsobom vlažne pokorili „len“ o niečo menší Chopok s filmom Otvorené more (2003), usúdili, že by divákov mohlo zaujímať aj nejaké, navonok totožné, pokračovanie, ktoré si však od svojho predchodcu prepožičalo, okrem názvu, len podklady skutočnej udalosti a hektolitre morskej vody. Kým si však Kentisov projekt našiel akú-takú divácku základňu, musím vás vopred sklamať, v tomto prípade sa nič podobné konať nebude.

Nápad to však nebol až taký márny. Prvotné „šuškanie“ z dielne autorov hovorilo o veľmi ambicióznom námete. Ten mal vyslať šesticu mladých atraktívnych ľudí na dobrodružnú jazdu loďou, a tá sa v jednom okamihu mala náhle zmeniť v peklo. Neškodné kúpanie v opojení radosti razom vyústi v desivé stíchnutie po zistení, že nikto zo zúčastnených pred zoskokom do vody nepomyslel na skutočnosť, že rebrík na spiatočnú cestu ostal zložený na jachte. Šestica sa preto ocitne napospas osudu, zhruba meter od dosiahnutia paluby. Do tohto momentu je skutočne o suchú zábavu postarané (aspoň pre nenáročné publikum), dokonca by som tvorcom odpustil aj niektoré chybičky krásy, tie sa však počas filmu množia, ako na bežiacom páse.

Odsúdení zomrieť: Otvorené more 2 Odsúdení zomrieť: Otvorené more 2 Odsúdení zomrieť: Otvorené more 2

Otvorené more 2 padá v niektorých obzvlášť dôležitých bodoch. Tak napríklad scenár. Ten počas nekonečných 95-tich minút neponúkne vôbec nič. Divák má právo dostať to, za čo si zaplatil, ak sa preto do kina vyberieme na thriller, ten by nemal postrádať istú dávku napätia, strhávanie deja a aspoň čiastočnú logickosť. V tomto prípade plochosť príbehu nemá obdoby. Nik nežiada, aby sa budovali nejaké charakterové vlastnosti postáv, nech sa však akokoľvek snažíte, cestu si k žiadnej postave nenájdete a namiesto toho, aby ste hrdinom fandili, máte chuť ich zabiť ešte skôr, ako to ponúkne scenár. Prekúsnuť nemožno hlavne nelogické správanie zúčastnených. Tí sa správajú presne naopak, ako by to urobili v skutočnosti. ZASPOILERUJME SI TROCHU. Tak napríklad, čo si mám myslieť o tom, keď sa jeden z hrdinov snaží nájsť otvor zo spodku lode? Druhý naopak vykúzli skvelý plán zhotoviť z oblečenia dokonalé lano, prečo je však natoľko neinteligentný, že namiesto toho, aby na šplhanie do lode vyslal 40 kilogramové žieňa, urobí to radšej on sám, a to aj napriek takmer dvojnásobnej váhe. Výsledok by vás preto nemal prekvapiť. A to nezabúdajme, že pár minút pred tým stihol podobným spôsobom odstaviť nafukovacieho delfína, to je hrdina, čo? KONIEC SPOILERU.

Je vám dúfam jasné, že by to nebol správny „béčkový“ projekt, v ktorom by absentovala postava, ktorá sa po vyhrotení situácie dostane do stavu nervového zrútenia. Áno, taká osoba je aj tu, a vďaka nej sa celkový dojem ešte viac približuje k bodu mrazu. Zamrzí aj skutočnosť, že neschopnosť scenáristov sa prejavila až natoľko, že do dejovej zložky nezahrnuli ani štipku tvorivého nápadu, či napätia. SPOILER. Námet si priam pýta krvilačný atak zo strany žralokov, ten však neprichádza ani po litroch krvi jedného z hrdinov. Darmo sa tiež tešíme na katastrofickú búrku, twister, hurikán, cunami, nič čo by stálo za zmienku. KONIEC SPOILERU.

To ako film skončí vás vonkoncom nemusí zaujímať a trápiť. Ja som sa obetoval len kvôli článku, za iných okolností, by som už v prvej polovici opustil sálu, a verím, že ak máte čo i len štipku zdravého úsudku, pridali by ste sa tiež. Film Otvorené more 2 alebo ak chcete Odsúdení zomrieť, je jeden veľký nepodarok. Titul plný afektovaného herectva, bláznivých pseudonápadov, trápnosti a nudy. Ak od filmu očakávate aspoň štipku inteligencie a neznášate pocit rozhorčenia, rozčarovania a podráždenia, nevidím dôvod, prečo by ste mali v tomto prípade ponáhlať do kina, či o pár mesiacov do dvd-požičovní. Na záver sa pýtam sám seba, prečo vlastne vznikajú takéto filmy?!? Odpoveď sa hľadá len veľmi ťažko. Žiaľ.

P.S. Keby ste sa vy a vašich päť známych ocitli v danej situácii, neskúsili by ste najľahšiu členku nejakým spôsobom dostať na palubu? Vytvorením ľudského rebríka, vymrštením...

Open Water 2: Adrift (Nemecko, 2006, 95 min.)
Réžia: Hans Horn. Scenár: Adam Kreutner, David Mitchell. Kamera: Bernhard Jasper. Hudba: Gerd Baumann. Hrajú: Susan May Pratt, Richard Speight Jr., Niklaus Lange, Ali Hillis, Cameron Richardson, Eric Dane, Wolfgang Raach

autor Pavol Tomčík 29.3.2007
1.0
8.4