NÁŠ VODCA

NÁŠ VODCA

7.0

Je demokracia samozrejmým atribútom civilizovaných krajín súčasnosti? Skutočne sme sa ocitli na takom stupni etickej vyspelosti, v ktorom už nie sú možné žiadne formy masového fanatizmu a neznášanlivosti? Alebo je to všetko len vratké provizórium pripravené na zrútenie, len čo sa objaví ten správny spúšťač (a história sa znova zopakuje)? To sú otázky, ktoré si v kinách aktuálne kladie nemecký film Náš vodca.

Na miestnej strednej škole sa práve začína týždeň voliteľných kurzov. Znudených adolescentov prenasledujú prízraky nezrozumiteľných politologických termínov. Na kurze Autokracie sa majú dozvedieť, ako je to so samovládou, resp. neobmedzenou vládou jednotlivca alebo skupiny. Potom, čo si pojem objasnia, sa kolektívne zhodnú, že podobné praktiky sú v dnešnej dobe nepredstaviteľné a patria do škatule historických omylov. Pedagóg Wenger sa však rozhodne všeobecné frázy istoty preveriť, prinútiť žiakov skutočne sa nad problémom zamyslieť. Zavedie preto akúsi „hru“ na autoritu. Spočiatku sa jedná len o vyžadovanie disciplíny prostredníctvom elementárnych úkonov. Žiaci sa však prekvapivo rýchlo prispôsobujú a sami s nadšením iniciujú nové pravidlá.

Učiteľa prehlásia svojim vodcom, vytvoria si názov, logo, internetovú stránku, obradný pozdrav. Vzniká tak hnutie Die Welle/ Vlna, ktoré sa za niekoľko dní úplne vymkne spod kontroly pôvodcovi aj zúčastneným. Väčšina žiakov sa s ním okamžite identifikuje, odporcov a pochybovačov čaká postupné vyobcovanie. Po zavedení povinnej uniformy sa svet začína deliť na biele košele a tých ostatných. Zvyšok už poznáme z učebníc: snaha o expanziu/ verbovanie nových členov, vymedzovanie sa voči iným skupinám (potýčky s anarchistami), vo vnútri zrovnoprávnenie a pospolitosť a navonok tí, ktorí nie sú s nami, sú automaticky proti nám.

Náš vodca Náš vodca Náš vodca

Film sa zaoberá problémom ovplyvniteľnosti mladých ľudí a demonštruje aké ľahké je ich pomocou vhodnej stratégie podmaniť a zmanipulovať. Nemajú ideály, sú tvarovaní prázdnymi rodinnými vzťahmi a zdegenerovaní konzumnou morálkou. Nepopísané lavice pripravené na vyrytie ideologického posolstva. Napriek tomu, že sami vymenovali racionálne argumenty proti diktatúre, v skutočnosti sú zraniteľní a ľahko podľahnú ilúzii kolektívnej sily. Hnutie zdanlivo predstavuje pozitívne hodnoty v podobe spoločenstva, do ktorého možno patriť, rovnocenných vzťahov, vzájomného rešpektu, vidiny spoločného cieľa.

Režisérovi Dennisovi Ganselovi sa podarilo zobraziť mechanizmus vzostupu a pádu jednej kolektívnej hystérie. Inšpiráciou mu bola kniha Tedda Strassera, ktorá vznikla na základe skutočného pôsobenia amerického hnutia The Third Wave na konci šesťdesiatych rokov. Gansel sa vydal cestou modelového konštruktu. Jednotlivé postavy zostrojil opierajúc sa o typológiu zvyčajných vyznávačov extrémistických hnutí. Patria sem jedinci s nefunkčným rodinným zázemím hľadajúci oporu a poriadok kolektívu, psychicky nalomené typy s extrémnymi tendenciami, submisívne povahy ľahko podliehajúce autoritám, povaľači otrávení nudou túžiaci po vzrušení atď. Nesmie samozrejme chýbať slobodne mysliaci aktivista ani ľúbostný motív preseknutý ideologickou bariérou. Škoda však, že zostalo len pri podobných schémach a postavy nedozreli do psychologickej hĺbky. Modelovosť a neosobnosť uberá príbehu na autenticite. Do istej miery to vyvažuje presná kresba života a aktuálnych problémov teenagerov podporená cool&trendy rockovým soundtrackom.

Náš vodca Náš vodca Náš vodca

Uskutočnený experiment dokazuje, že k uchopeniu moci masou nie sú potrebné špecifické okolnosti ako bieda alebo sociálna nespravodlivosť. Zaslepiť možno kedykoľvek a kohokoľvek, kto nemá potrebné obranné mechanizmy. Gansel nakrútil film, ktorý je v prvom rade dobrou lekciou z občianskej náuky a iných spoločenských vied. Ak sú teda ešte v prevádzke hromadné stredoškolské výlety do kina, Náš vodca by mal byť povinnosťou. A pre ostatných znepokojivou angažovanou drámou.

Die Welle (SRN, 2008, 107 min.)
Réžia: Réžia: Dennis Gansel. Námet: Todd Strasser – román. Scenár: Dennis Gansel, Peter Thorwarth. Kamera: Torsten Breuer. Strih: Ueli Christen. Hudba: Heiko Maile. Hrajú: Jürgen Vogel, Frederick Lau, Max Riemelt, Jennifer Ulrich, Christiane Paul, Elyas M’Barek, Cristina do Rego

autor Dominika Šimonová 31.10.2008
7.0
8.8