Kino recenzia > Pina 3D
Mary Poppins Returns
Zimna wojna
The Girl in the Spiders Web
Robin Hood

PINA 3D

Pina nie je hraný film, ale nie je vlastne ani tradičný dokument. Je to báseň v obrazoch, výbuch vášní, farieb, tvarov i živlov. Pina je najneobyčajnejší filmový zážitok ...

Štvrtý deň tohtoročného berlínskeho filmového festivalu patril 3D. V hlavnej prehliadke sa stretli tri netradičné filmy so stereoskopickým, priestorovým obrazom. Svojrázne rozprávkové pásmo Michela Ocelota Les contes de la nuit, dokument Wernera Herzoga Cave of Forgotten Dreams o pravekých maľbách v juhofrancúzskej jaskyni Chauvet a Pina Wima Wendersa. Tri rôzne témy, tri rôzne žánre, tri rôzne prístupy k 3D. Tým, čo najviac oslovoval nielen zmysly, ale i emócie publika, nesporne bola Wendersova Pina.

Pina nie je hraný film, ale nie je vlastne ani tradičný dokument. Je to báseň v obrazoch, výbuch vášní, farieb, tvarov i živlov. Pina je najneobyčajnejší filmový zážitok, aký nám naše kiná ponúkajú. Stošesťminútový film s citátom v podtitule Tancuj, tancuj, lebo inak sme stratení, niesol v origináli dedikáciu „Film pre Pinu Bausch od Wima Wendersa“.

Philippina Bauschová (1940 –2009), pôsobiaca pod menom Pina Bausch, bola výraznou osobnosťou nielen nemeckého ale i svetového moderného tanca, choreografkou a divadelnou riaditeľkou. Počas svojej polstoročnej kariéry spolupracovala s najprogresívnejšími choreografmi, tanečníkmi i divadelníkmi po celom svete. Od roku 1972 viedla baletné divadlo vo Wuppertale, ktoré sa neskôr premenovalo na Tanztheater Pina Bausch. Tu vytvorila špičkový medzinárodný súbor a naštudovala s ním viacero prelomových tanečných inscenácií, ktoré zožali mnoho prestížnych ocenení.

Silná osobnosť, výrazný zjav a dokonalé ovládanie tela lákali aj pozornosť filmárov. Roku 1983 Pina Bausch účinkovala vo filme A loď pláva Federica Felliniho a roku 2002 v Hovor s ňou Pedra Almodóvara. O spoločnom filme s Wimom Wendersom snívali dvadsať rokov, ale projekt sa pohol až keď v roku 2007 Wenders spoznal možnosti novej digitálnej záznamovej techniky 3D a pochopil, že tretí rozmer je pre zamýšľaný projekt to najvhodnejšie.

Wenders je priaznivcom nových technológií. V roku 1982 nakrútil kriminálnu drámu Hammet v elektronickom štúdiu F. F. Coppolu a prelomový hudobný dokument Buena Vista Social Club (1999) nakrúcal digitálnymi kamerami s vysokým rozlíšením. Začiatkom leta 2009, keď bolo všetko pripravené na filmovanie v 3D, Pina Bausch 30. júna zomrela. Päť dní po tom, ako jej diagnostikovali rakovinu. Dva dni pred plánovaným začiatkom nakrúcania.

Wenders projekt nezrušil, ale realizoval ako spomienku a či pamätník na počesť choreografky. Zaradil doň 3D scény z predstavení Le sacre du printemps, Kontakthof, Café Müller a Vollmond, ktoré mali divadelné premiéry v rozpätí rokov 1975 až 2008. Niektoré sa odohrávajú priamo na doskách divadla, iné však preniesol do ulíc a okolia Wuppertalu, takže choreografie sa dostali do bizarných vzťahov s prostredím: pouličným ruchom, verejnou plavárňou, lesmi či priemyselnou krajinou. Popretkával ich výpoveďami, vyznaniami a spomienkami členov súboru, spolupracovníkov, ale aj staršími dokumentárnymi zábermi. Tento nápad sa milovníkom a znalcom moderného tanca javí ako sporný, ale na druhej strane približuje Pinu Bausch aj nezainteresovaným laikom – a v neposlednom rade im umožňuje aj oddych medzi náročnými tanečnými pasážami.

Filmár narába s tretím rozmerom citlivo, uvážene, rozširuje plátno akoby dozadu, do hĺbky. Len občas publikum postraší rozprsknutými kvapkami vody. S pokorou a hlbokým plným pochopením slúži nebohej umelkyni, necháva ju komunikovať s divákom prostredníctvom jej myšlienok, nápadov, choreografií, tanečníkov, s jej maskami, účesmi, scénami, kostýmami i rekvizitami.

Vnútorný svet Piny Bausch tak môžu spoznať a precítiť aj tí, čo o nej dosiaľ nemali ani poňatia. No nejde o nejakú obrazovú časovú konzervu. Nie je to vlastne ani film o Pine Bausch. Je to film Piny Bausch. Je to film – Pina Bausch. Ibaže ho nakrútil Wim Wenders.

Text bol prevzatý z portálu filmpress.sk

Pina (Nemecko, 2011, 106 minút)
Scenár a réžia: Wim Wenders. Kamera: Hélène Louvart. Strih: Toni Froschhammer. Hudba: Thom Hanreich. Hrajú: Pina Bausch, Regina Advento, Malou Airaudo, Ruth Amarante, Rainer Behr, Andrey Berezin, Damiano Ottavio Bigi, Bénédicte Billet, Aleš Cucek, Clementine Deluy

2011-09-2626.9.2011 | Miloš Ščepka

Muzikál
100 min