Kino recenzia > Probudím se včera
Synonymes
Gisaengchung
Yumorist
Systemsprenger

PROBUDÍM SE VČERA

Chodiť na české komédie do kín - to je zväčša zárukou príjemného oddychu, predovšetkým pre väčšinového diváka, ktorý chce vypnúť a zrelaxovať. Snowbordistická, rafťácka a ...

Chodiť na české komédie do kín - to je zväčša zárukou príjemného oddychu, predovšetkým pre väčšinového diváka, ktorý chce vypnúť a zrelaxovať. Snowbordistická, rafťáckapodvraťácka obec nám k tomu vyvrhla aj správneho hrdinu modernej podoby tohto žánru – Jiřího Mádla (o.i. Gympl, Děti noci). S režisérom Miloslavom Šmídmajerom spolupracoval ako hlavná herecká persóna už na Pekle s princeznou (2009). Veľká sláva to nebola, no Mádlov herecký potenciál nezostal nepovšimnutý ani pri najnovšom Šmídmajerovom počine Probudím se včera.

No aká len môže byť zápletka, aby si aj Filip Blažek zahral, no gro patrilo Mádlovi? Je evidentné, že predmetní páni budú tou istou osobou, kde staršiu verziu v čase posunie spoločnosť Skytime (riadi ju Nárožný), aby -násťročný Petr (Mádl) mohol nadviazať vzťah so svojou tajnou láskou na strednej škole Eliškou (Eva Josefíková). Má na to len jeden mesiac. Presun v čase ho vrhá do obdobia pol roka pred Nežnou revolúciou. A tu Šmídmajer roztrhol vrece s rozkošnými úskaliami, aké musí mladý Petr prekonávať – móda, myslenie, školské povinnosti, absencia moderných technológií a internetovej socializácie. Jediným jasným cieľom pre neho je zbaliť Elišku, ktorá sa mu po strednej vytratila zo života, no zrazu mu ako 40-ročnému dospelákovi intenzívne chýba. Mádlovi sekundujú pomocné herecké megahviezdy – „pedagógovia“ Táborský, Adamovská, Preiss, Šteindler a ďalší.

Šmídmajer podľa scenára Lumíra Holčáka (Mádl na ňom spolupracoval) zameriava príbeh len na Petra – Mádla a prekvapivo, to stačí; Mádl je dostatočne kreatívny v správnom frázovaní, podarený v pohybových sekvenciách i výzorovo zodpovedá Petrovmu nenápadnému životu, hoci po okúsení skúseností z budúcnosti začína  „rozkošne“ vytŕčať rožky. Na samotnú ideovú stabilitu filmu to nestačí. Spraviť narýchlo zbehnutie po časovej osi a spoliehať sa na výpočet úsmevných momentov, scenáristicky podpriemerných a okukaných, na to sám Mádl naozaj nemá. Snaží sa, no opäť raz sa škatuľkuje – je to ten klasický milý rebel naivne prahnúci po čistej láske. Pri Šmídmajerovi zažil Peklo s princeznou (Voříškovou), zažíva ho i teraz s Eliškou.

Divákova tvár sa mnohokrát usmeje, no sú to len prchavé momenty. Miloslav Šmídmajer zostáva verný teenagerskému humoru, ale ani tento sci-fi pokus mu aj s predchádzajúcu rozprávkou zatiaľ nevychádza. Počkáme, čím nás „prekvapí“ nabudúce. A poprosíme nenechať sa tlačiť sponzormi, lebo toľko orbitiek a lobkowitza nechutne otravuje.

Probudím se včera (Česká republika, 2011, 120 min.)
Réžia: Miloslav Šmídmajer. Námet: Lumír Holčák. Kamera: Martin Duba. Strih: Adam Dvořák . Hudba: Zdeněk Merta. Hrajú: Jiří Mádl, Eva Josefíková, Filip Blažek, Viktor Preiss, Miroslav Táborský, Nela Boudová, Petr Nárožný, Zlata Adamovská

2012-03-1515.3.2012 | Zuzana Ondrišová

Komédia/Sci-fi
120 min