HYSTÉRIA

HYSTÉRIA

7.0

Američanka Tanya Wexler (1970) má zatiaľ na konte tri celovečerné filmy, ktoré nakrútila s úctyhodným niekoľkoročným odstupom. Po neznámejších Finding North (1998) a Ball in the House (2001) sa jej posledná snímka Hystéria dostáva aj do našich kín. Na mušku si zobrala pikantné počiatky pri vynájdení vibrátora vo viktoriánskom období prudérnej Británie.

Koprodukčná britsko-francúzsko-nemecko-luxemburská Hystéria srší anglickým humorom, pekne situačne vrstveným a skvelo taktne pointovaným. Mladý lekár Mortimer Gradville (Hugh Dancy) hľadá profesionálne zadosťučinenie a chytá sa do siete pokrokových liečebných techník doktora Roberta Dalrympla (Jonathan Pryce). Ten paušálne nazýva problémy bohatých žien „hystériou“ a odbremeňuje ich od zlých myšlienok svojráznou masážou vagíny. Chmáry nad zazobanými hlavami žien síce na čas pominú, no vzniká u nich úsmevná závislosť od procedúry a v čakárni sa hromadia davy „hysterických“ dám.

Hystéria Hystéria

Liečba bohatých prináša Mortimerovi spoločenské uznanie, najmä keď mu starý Dalrymple ponúkne za ženu svoju dcéru Emily (Felicity Jones). Jemné vzdelané žieňa sa poslušne s Mortimerom zbližuje, nanajvýš počestne a spoločensky prijateľne. Hladinu rozvíri Dalrymplova druhá dcéra Charlotte (Maggie Gyllenhaal). Prevádzkuje domov pre chudobných, je príliš pokroková, feministická a neberie si servítku pred ústa. V prudérnej Dalrymplovej domácnosti dokonca zamestnáva bývalú prostitútku Molly (Sheridan Smith). Je na uhladenom a submisívnom Mortimerovi, či prevezme dráždivý servis po starnúcom Robertovi, alebo sa vráti k „normálnej“ lekárskej praxi...

Scenáristicky (Jonah Lisa Dyer, Stephen Dyer, Howard Gensler) i režijne veľmi podarená komédia čerpá zo skutočných okolností pri vynájdení vibrátora. Chúlostivej témy sa tvorcovia zhostili nanajvýš taktne aj výrečne. Úderné herectvo všetkých zúčastnených lemuje britkú satirickú dejovú líniu s presne načasovanými dialógmi vo vznešenom rétorickom duchu konca 19. storočia. Wexler si stráži formálnu stránku deja a ani raz sa téma sexuálneho uspokojovania nezošmykne do plytkého vtipkovania či posmeškov na tému danej aktivity. Všetky postavy konajú s najväčšou vážnosťou v morálne priškrtených dobových intenciách. Gyllenhaal svojou Charlotte, samozrejme, rozmetáva skostnatenú morálku a útočí na pomazané medicínske hlavy. Funguje ale ako správna rozbuška a klincuje spoločensky absurdné situácie.

Hystéria Hystéria

Dejom sa zľahka prepletá Mortimerov bohatý a inovatívny priateľ Lord Edmund St. - John Smythe (Rupert Everett) a spolu s Mortimerom vyriešia problém masážami preťaženej ruky. Jeho vstupy sú zakaždým osviežením pre publikum, Everettov Smythe laškovne korení dej a nenápadne podsúva možné východisko. Filmová hudba sa linie krásne v úzadí a tíško podtrhuje atmosféru doby.

Výrazne, a pritom nanajvýš komorne, necháva Tanya Wexler vykúpať sa dôstojné kapacity i urodzené panstvo v spoločensky ubíjajúcom období kráľovnej Viktórie a zároveň ponecháva v Hystérii ten bičujúci absurdizmus v konflikte vyšších tried a biednej spodiny. Vykresáva malý dôstojný feministický manifest, kde sa liečbou vie stať aj sexuálna hračka, keď unudené paničky sa zrazu vymykajú diagnóze širokospektrálnej hystérie. Milý príbeh o milej hračke v milom anglickom filme.

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU

Hysteria (USA / UK / Fran. / Nem. / Luxem., 2011, 100 min.)
Réžia: Tanya Wexler. Námet: Jonah Lisa Dyer, Stephen Dyer, Howard Gensler. Scenár: Jonah Lisa Dyer, Stephen Dyer. Kamera: Sean Bobbitt. Strih: Jon Gregory. Hudba: Christian Henson. Hrajú: Maggie Gyllenhaal, Hugh Dancy, Jonathan Pryce, Felicity Jones, Rupert Everett, Ashley Jensen

autor Zuzana Ondrišová 19.4.2012
7.0
-