Kino recenzia > Insidious: Kapitola 3
Synonymes
Gisaengchung
Yumorist
Systemsprenger

INSIDIOUS: KAPITOLA 3

Veľký prívrženec Wanovho umenia a zároveň predkladateľ scenárov k jeho najslávnejším kúskom. Leighovi Whannellovi nestačilo byť len hereckou figúrkou megaúspešného začiatku SAW ságy, poctivo sa...

Veľký prívrženec Wanovho umenia a zároveň predkladateľ scenárov k jeho najslávnejším kúskom. Leighovi Whannellovi nestačilo byť len hereckou figúrkou megaúspešného začiatku SAW ságy, poctivo sa hostil všetkých Insidious a písal im na telo hrôzostrašné astrálne cesty do tzv. „diaľav“. Ten posledný prequelovský si neochvejne zastrešil vlastnými režijnými krídlami a mená ako James Wan vzlietli vysoko do producentského neba, kde, samozrejme, nemôže chýbať slávny Blumhouse a v tej tvorivejšej línii i excentrický Bishara so svojou hudbou a záľubou exkluzívne participovať na výzore duchárskych neblahých entít.

Takže do kín dorazila Insidious: Kapitola 3 a všetci sme zvedaví, ako to Elise (Lin Shaye) bez Wana zvládne. Pretože ide o prequel a Joshov syn ešte o ničom netuší, musíme vysledovať, kde sa celá reťaz začala a prečo je Elise v astrálnom cestovaní ako doma. Do ústredia vstupuje mladučká Quinn Brenner (Stefanie Scott) a chce sa spojiť so svojou mŕtvou mamou. Deväťdesiate roky učebnicovo zastupuje módny outfit i kultúrne milieu znázornené knihou Mechanický pomaranč či plagátom ešte mladej rebelantskej PJ Harvey v Quinninom príbytku.

Samozrejme, výlety do temného neznáma mŕtvych entít prinášajú na tento svet nechcených démonov a burcujú neúplnú rodinu Brennerovcov strašidelnými prejavmi. Otec Sean (Dermot Mulroney) predstavuje tú nechápavú a striktne pragmatickú stránku duchárskeho problému, spolu so synom len tak opodiaľ obletujú okolo vegetariánskej tínedžerky a jej nočných mor. Postupné prenikanie do Elisinho súkromia načrtáva jej budúce profesionálne zameranie, hoci paradoxne jej predstaviteľka Lin Shaye (nedá sa nespomenúť podarenú snímku Smrť prichádza v bielom/Dead End) vyzerá vekovo už viac než úctyhodne.

Z pôvodných Insidious sa síce vytratili obľúbení obetaví Lambertovci a namiesto Byrne a Wilsona sa tu promenádujú pomerne neznáme mená, i tak strašidelný príbeh prebieha v klasickom „rodinnom“ prostredí, no s neúnosne zdĺhavým úvodom. Aby sa spustila parádnejšia premávka ľakačiek, nestačia ani Elisine zásahy do démonického ovzdušia mladej Brennerky, diváci uvítajú až návrat dvojice skúmajúcej paranormálne javy Specsa a Tuckera, aby trocha rozhýbali žánrové stojaté vody a vdýchli strašeniu trocha humoru.

Insidious: Kapitola 3 uchopuje materiál z predchádzajúcich častí celkom logicky, aby prebehlo potrebné intro. Bohužiaľ, obaja predchodcovia disponovali prepracovanejšou citovou súdržnosťou zainteresovaných, diváci Lambertovcom verili a oni vhodne napĺňali dávny vzorec rodiny z hororu, ktorá sa silou lásky borí so záhrobím. Naopak, pán Brenner je uponáhľaný živiteľ dvoch detí, na nič z rodiny nemá poriadne čas a aj so synom len schematicky vypĺňajú svoje miesto v rodine. Chápavá Elise Rainer až pateticky vyznieva so svojou múdrou ľudskosťou a Specs s Tuckerom násilne vtipkujú, pričom naozaj humorne zaberú iba v odkazoch na svoju „budúcnosť“, čiže na svoje úlohy v predchádzajúcich Insidious.

Insidious: Chapter 3 (USA, 2015, 97 min.)
Réžia: Leigh Whannell. Scenár: Leigh Whannell, Leigh Whannell. Hrajú: Dermot Mulroney, Stefanie Scott, Angus Sampson

2015-06-044.6.2015 | Zuzana Ondrišová