Kino recenzia > Nikdy nie je neskoro
Synonymes
Gisaengchung
Yumorist
Systemsprenger

NIKDY NIE JE NESKORO

Bývalá blogerka a striptérka s diplomom ohromila v roku 2007 publikum i amerických akademikov svojím scenáristickým debutom Juno: Nezrelá na dieťa. Oscar v jej rukách symbolizuje americký sen a...

Bývalá blogerka a striptérka s diplomom ohromila v roku 2007 publikum i amerických akademikov svojím scenáristickým debutom Juno: Nezrelá na dieťa. Oscar v jej rukách symbolizuje americký sen a talentovanú mladú ženu razom vystrelil medzi hollywoodsku elitu. Ponuky a príležitosti nenechali na seba dlho čakať a ona si môže slobodne plávať v neslobodných okovách americkej produkcie. Diablo Cody sa tentoraz podpísala pod scenár komediálnej drámy Nikdy nie je neskoro v réžii ďalšieho neprehliadnuteľného mena – Jonathana Demma (Mlčanie jahniat, Philadelphia).

Od čias nápaditej a vtipom odzbrojujúcej Juno sa však niečo zmenilo. Hoci sa Diablo Cody vyhýba emocionálnemu nátlaku, len kostrbato sa jej darí vybočiť zo scenáristických vzorcov. Ocitla sa na pol ceste zabehnutých koľají a osvedčených trikov, začína manipulovať divákom, a odrazu hodí výhybku. Na jednej strane sympatický pokus o invenciu, na strane druhej rozpačité a nedotiahnuté zavádzanie. Hollywoodsky manierizmus sa ukazuje v celej svojej kráse, snímke však nemožno uprieť i mnohé kvality.

Režisér si dal záležať na ťažiskovým momentoch príbehu a snaží sa predvádzať vykompenzovanú hru humoru, citu a dojímavosti. Príbeh inšpirovaný životom scenáristkinej svokry, ktorá má šesť vnúčat, hrá v rockovej kapele a po víkendoch koncertuje, nezobrazuje práve ošúchaný osud. Skutočná stará mama rockerka však neopustila svoje deti a manžela ako hlavná postava filmu. A práve tento motív sa stal základným dramatickým podhubím hudobnej dramédie, od ktorého sa odvíja príbeh. Celý čas sa snaží nájsť pochopenie pre pohnútky ženy, čo si nesplnila spoločnosťou zadanú úlohu a išla si svojou cestou.

Hrdinku odsudzuje prostredníctvom výčitiek jej vlastných detí, ale zároveň oslavuje za odvážny, oslobodzujúci krok. Silno tu rezonuje emancipačný prvok ako i porovnávanie tradičných úloh matky a otca. Hrdinka si zvolila radikálnejšie vykročenie proti prúdu a nesie za to následky. Meryl Streep sa očividne cíti v rockerskej póze dobre. Do svojej roly sa vložila celá, dokonca sa naučila hrať na gitare. Navyše už dávnejšie dokázala, že ani so spevom nemá žiadny problém. Tvárna herecká stálica, pýšiaca sa tromi Oscarmi a doposiaľ najväčším počtom nominácií v dejinách, odohrala vo filme okrem úlohy silnej a zároveň zlomenej ženy svoj vlastný koncert.

V koncertnom prevedení s frontmankou Meryl Streep alias Ricki Rendazzo tu zaznie až desať skladieb, a všetko naživo. Režisérova snaha o autentickosť je v tomto smere dotiahnutá na maximum. Meryl hrá netradičnú úlohu tradične nadpriemerne, hoci v niekoľkých momentoch pripomína skôr karikatúru rockovej hviezdy. Citlivejšie polohy jej práve v tejto komediálne ladenej snímke pristanú oveľa viac. Svedčia jej aj party, v ktorých sa objavuje so svojou vlastnou dcérou Mamie Gummer.

Hudobný film Jonathana Demma sa netvári, že urobí dieru do sveta, ani nemôže mať ambíciu vyčnievať zo žánrového radu. Napriek tomu pozdvihne náladu a nielen vďaka hudbe príjemne zahreje. Sála totiž z neho ľudskosť a správna dávka energie. Aj preto stojí za to dať mu šancu a odpustiť mu niekedy až prílišný hollywoodsky balast. Tak ako deti odpustili svojej krkavčej matke.

Ricki and the Flash (USA, 2015, 101 min.)
Réžia: Jonathan Demme. Scenár: Diablo Cody. Hrajú: Meryl Streep, Kevin Kline, Mamie Gummer

2015-09-1414.9.2015 | Barbora Bačíková