Kino recenzia > Inkarnácia
Patriots Day
Monster Trucks
Sleepless
The Bye Bye Man

INKARNÁCIA

Jedenásťročný Cameron bol obyčajný chlapec, no v poslednom čase sa zmenil. Nevychádza z izby, do úst sa mu derú neznáme slová iných jazykov a jeho mamka tuší, že ho posadlo niečo démonické...

Jedenásťročný Cameron bol obyčajný chlapec, no v poslednom čase sa zmenil. Nevychádza z izby, do úst sa mu derú neznáme slová iných jazykov a jeho mamka tuší, že ho posadlo niečo démonické. Na pomoc si volá špecialistku z Vatikánu a spolu s ňou prichádza aj Dr. Ember. Má unikátnu schopnosť – pri posadnutých osobách dokáže preniknúť do mysle a čeliť zhmotnenému zlu. Nie je ani tak typický exorcista ako prevteľovač (inkarnovaný). Lenže u Camerona zúri podstatne väčšia diabolská sila a zrejme Dr. Embera pozná z minulosti – zúčtovanie a záchrana chlapca sa spájajú v jedinej sile...

Exorcizmus a duchársky horor sa objavuje v kinách často a obmena vždy padne vhod. Dakto si v Hollywoode napozeral Inception i horory poslednej dekády a rozhodol sa ich spojiť do celku, kde by sa ukázali odlišné formy vyháňania démonov. Nápad na ich zhmotnenie a boj v inej dimenzii nie je márny – námet je silný ako remeň, no výsledná realizácia je prekvapivo malátna a nedokáže vás udržať naplno v pozornosti 86 minút.

Inkarnácia má neistého režiséra: Brad Payton doteraz nakrútil pokračovania Mačiek a Psov, Cesty na tajomný ostrov či vlaňajší San Andreas; ani jedna vec nie je pecka, akurát Cesta 2 mala dobrý spád. Ostatné si nedokáže strážiť a spoločným menovateľom filmov sa stáva premenlivé tempo: vybrané scény sú top natočené, parádne vyzerajú a zrazu 20 minút takmer neznesiteľnej vaty.

Inkarnácia si povolala divné postavy, ktoré sa nedajú ani ľahko zaškatuľkovať, no nie sú natoľko interesantné, že by ste sa o ne zaujímali alebo ich chceli vidieť vo väčšom počte scén. Najlepšie vypáli kreácia Dr. Embera, kde sa Aaron Eckhart zhostil divného chlapíka a jeho schopností – kombinuje odhodlanie, traumu a občas pripomenie Two-Facea z Temného rytiera.

Lenže čo je to platné pri dlhočizných dialógoch, kde čakáte na veľké momenty, no prídu skôr malé potešenia. Na súčasné pomery núka Inkarnácia málo ľakačiek, čo poteší slabšie povahy, no otrlý hororový divák bude pachtiť po väčšom množstve napätia či zvratov. Démoni sú načrtnutí, realizácia už menej. Klon Inception bol zrejme lacný, preto sa autori nevedia ani vyšantiť, resp. využiť odlišný element iného sveta.

Nie každý má prachy ako Disney u Doctora Strangea, aby zvládal odlišné dimenzie. No aj lacnejšia Cela či iné filmy sa vypäli k parádnym obrazovým hodom, kde sme prenikli do cudzej mysle napadnutej inými entitami. Tu lákajú tvorcovia na iný vizuál, ale nevyšiel im na veľa variácií. A z hororových prvkov sledovať iba démonický pár očí alebo nejaký kúsok vnútornosti, to už je v roku 2016 málo, resp. sa vám také spracovanie nemusí pozdávať.

Peyton berie námet veľmi seriózne, no pritom niektoré postavy hrajú na ľahšiu nôtu. Vatikánska agentka alebo tím Dr. Embera núka dobré postavičky, no tie sa maximálne sústredia na misiu a ťažia pomalé minúty. Jeden šikovný charizmatický doktor nestačí na všetko. A osobne mám trošku problém s jeho prepojením na dávneho démona, zdá sa mi ako relatívne lacný trik povolaný do akcie v čase najväčšej potreby.

Inkarnácia mohla byť dobrý lacný horor, lenže zobrala si veľké sústo. Je výbornou ukážkou ako stojí film na rozmedzí: chce ponúknuť niečo svieže, no uživil by päťnásobný rozpočet, aby námet rozbalil naplno. Takto je sľubný v ukážke a na papieri – finálnych 86 minút sa dlho vlečie.

Incarnate (USA, 2016, 86 min.)
Réžia: Brad Peyton. Scenár: Ronnie Christensen. Hrajú: Aaron Eckhart, Carice van Houten, Catalina Sandino Moreno

2016-12-1818.12.2016 | Michal Korec