Kino recenzia > Cesta na tajomný ostrov 3D
Justice League
Captain Underpants: The First Epic Movie
Hurvínek a kouzelné muzeum
Špina

CESTA NA TAJOMNÝ OSTROV 3D

Kto si pamätá Cestu do stredu Zeme s Brendan Fraserom z roku 2008? Málokto. A kto ju vôbec videl v 3D? Na Slovensku takmer nikto. Takže prichádza kvázireparát či pokračovanie ...

Kto si pamätá Cestu do stredu Zeme s Brendan Fraserom z roku 2008? Málokto. A kto ju vôbec videl v 3D? Na Slovensku takmer nikto. Takže prichádza kvázireparát či pokračovanie na rovnakú tému, ale tento raz už s poriadnym 3D a prekvapivo aj silnejšou hereckou či trikovou zostavou. Jules Verne by sa rozhodne nestačil diviť, aké nápady chŕlia scenáristi, ale... na jedno posedenie to môže fungovať.

Mladý Sean dostáva jedného dňa kódovanú správu z ostrova, ktorý by nemal vlastne ani existovať. Je odhodlaný sa sem vydať a odhaliť tajomstvo – prečo správu vlastne dostal. Rýchlo sa vytvára partia dobrodruhov, kde nechýba svalnatý ochranca (The Rock), bláznivý pilot helikoptéry i krásna kočka. Ich cieľom je tajuplný ostrov, kde nájdete všetko možné od výmyslu sveta. Lenže toto nie je iba obyčajný výlet, ale záchranná misia: ostrov má svoje problémy a príchod dobrodruhov nie je náhodný.

Výhoda Journey 2 je, že s prvým dielom nemá okrem hlavného hrdinu spoločné vôbec nič. Vtedy sa pretĺkali na ostrove traja dobrodruhovia a drobný problém bol, že film si strašne rád požičiaval scény či nápady z iných filmov (alebo kritickejšie povedané: vykradol čo sa dalo). Paradoxne, z druhej časti tento pocit nemám, hoci je jasné, že na hlboký scenár či inteligentné dialógy sa tešiť netreba.

Nová Cesta nás chce rýchlo zaviesť na tajuplný ostrov, kde vychrlí kvantum bláznivých momentov či ostentatívných 3D efektov. Vo svojej útlej stopáži však funguje a scenáristi pri skladaní nezabudli ani na viaceré momenty, ktoré vám rozhodne logicky nepripadajú, ale na druhej strane sa pri nich náramne bavíte, pretože odhaľujú tajné sny. Možno scenáristov, azda režiséra či všetkých dokopy. Osobne mám pocit, že pri písaní scenára fungoval postup asi nasledovne: máme ostrov, na ktorom bude behať päť hrdinov. Aké nástrahy im pripravíme? Čo ste vždy chceli zažiť či o čom ste snívali?

Je niečo veľké – zmenši to na pôvabné (sloník). Je niečo malé – zväčší to náramne (čmeliaky). Chce to veľkú bum-bum atrakciu? Čo tak horu zlata, za ktorú by sa nehanbil ani strýko Držgroš v Káčerove! Je tu zopár veľkých držiek, čo sa radi predierajú z plátna. A keď každý zo zúčastnených hodil do scenára jeden prvok, potom to scenáristi akosi zlepili a povedali Bradovi Peytonovi: nech sa páči, toč!

Lenže Brad Peyton doteraz z celovečerných filmov natočil akurát Mačky a psi 2. Výsledné hodnotenie znamená, že v niečom sa zlepšil. Journey 2 celý čas pôsobí ako kvalitná atrakcia zo zábavného parku, má niečo detinsky bláznivé, čo dokážete oceniť. A to sa Peytonovi darí sem prepašovať. Na rozdiel od jednotky vás totiž svojím spôsobom dokáže pohltiť a jej efekty nie sú prehliadkou toho, čo ste videli, ale snažia sa ukázať niečo viac. Občas viac či menej podarený vtip a...

...a skupinu charakterov, ktoré nás majú sprevádzať. Prekvapivo našli päť zástupcov, pri ktorých si nejeden divák zgustne, pretože každý je svojský, iný a núka dobré interakcie s niekým ďalším. Hlavný hrdina Sean je pobláznený z kočky, ktorá ich sprevádza, no tá je dcérou bláznivého pilota (fantastický Luis Guzmán, ktorý je magor na pohľadanie a strúha neuveriteľné grimasy). A The Rock (osvedčená stávka na dobrodružnú istotu) sa zas doberá s hviezdou plátna, ktorú by ste tu nečakali: Michael Caine vo svojej netradičnej, ale celkom uveriteľnej roli (asi potreboval vypnúť z oscarových drám).

Jasné, nemá to dejový tmel, väčšina dialógov vyšumí a The Rock občas už paroduje sám seba (spieva, vysvetľuje pumpu lásky a slúži viac na efekt) – ale hodí sa sem, ako aj hviezdička teenage muzikálu vo vypasovanom tričku a šortkách. Je tu aj dostatočne viditeľné a agresívne 3D, zvuk a efekty sedia.

Problém je, že to zbesilé tempo sa nedá ukočírovať celých 94 minút a niektoré veci nedávajú zmysel. Zmysel pre gradáciu chýba, je to iba séria eskapád, čo sa prederie do svojho konca. Hodnotenie teda ostáva rovnaké – priemerný dobrodružný film za päť, ale rovnako ako jednotka, pre malých chlapcov a veľkých tatkov dobrý zážitok aspoň za šesť. S novými hrdinami, kočkou a u nás už aj s 3D efektmi.

Journey 2: The Mysterious Island (USA, 2012, 94 min.)
Réžia: Brad Peyton. Námet: Richard Outten, Brian Gunn, Mark Gunn. Scenár: Brian Gunn, Mark Gunn. Kamera: David Tattersall. Strih: David Rennie. Hudba: Andrew Lockington. Hrajú: Josh Hutcherson, Dwayne Johnson, Michael Caine, Vannessa Hudgens, Luis Guzmán, Kristin Davis, Anna Colwell

2012-02-2020.2.2012 | Michal Korec

Akcia/Dobrodružný
94 min