TERMINÁTOR 2: DEŇ ZÚČTOVANIA 3D

TERMINÁTOR 2: DEŇ ZÚČTOVANIA 3D

10

Terminátor 2: Deň zúčtovania je fenomenálny pojem. Či už pôvodnú alebo režisérsku verziu, film si môžete púšťať opakovane. Stále funguje na výbornú v každom pláne a baví čoraz viac. Osobne ho ešte viac adorujem od kino projekcie vo formáte 70mm, nakoľko v sále je to neskutočná extáza, sprevádzaná mohutnou akciou a grandióznym soundtrackom.

Nezvyknem teda šetriť superlatívmi. Vidieť ho znova a dokonca v 3D bola veľká výzva, ktorá mohla dokonalo naplniť očakávania, ale aj sklamať, keďže ďalšia dimenzia býva pri filmoch skôr na škodu. Ako sa však James Cameron popasoval s prerobením filmu, ktorý má už 26 rokov a nebol pôvodne nakrúcaný pre 3D?

Jedno mu treba uznať. Keď sa búrajú konvencie a posúvajú limity, je prvým kto vám napadne. Ak si dnes pozriete pár rokov starého Avatara, tak formálne dáva na solar každému terajšiemu filmu, vsádzajúcemu na vizuál. Cameron sa však vyjadril, že priniesť Terminátora 2 znova do kín je darček pre tých, ktorým nebolo umožnené zhliadnuť ho na veľkom plátne. 3D je prídavkom navyše.

A začína pekne zostra. Už úvodná post-apo scéna vás presvedčí, že legendárny režisér neobliekol film do nového kabáta, len aby z divákov vytiahol peniaze na Avatarov, ale odvďačí sa unikátnym zážitkom. Hĺbka obrazu je neskutočne presvedčivá. Viacero úrovní rozloženia 3D technológie dáva presne ten pocit, aký by ste z neho mali mať, čiže precíznu autenticitu. A to sa stále bavíme o filme, ktorý dokonale poznáme z každého uhla, bol premetom mnohých diskusií a stále je stredobodom cinefilských debát.

Terminátor 2: Deň zúčtovania 3D Terminátor 2: Deň zúčtovania 3D

Postupom času sa šokový efekt z 3D vytráca a zostáva krásna plavba na vlnách skvostnej filmárčiny. Je to dobre, nakoľko niektoré scény by v novom formáte nevyzerali až tak dobre a občas je štýl pôvodného nakrúcania silno citiť na preostreniach. Cameron využil prerábku aj na odstránenie niektorých skriptových chýb z pôvodnej verzie. Neuvidíte dabléra pri Arnieho harleyovom skoku z mosta, alebo predčasne otvorenú metalovú lebeňu Roberta Patricka.

Taktiež je celý film prekolorovaný a tmavší, čiže temný nádych v kine zapôsobí ešte viac. Všetko ostatné je klasika, ktorú milujeme – od humoru, cez odkaz až po akčný náklad. Poteší uvedenie v originálnom znení a nie v dabingu, chvalabohu. Na druhú stranu, nejde o rozšírenú verziu, na ktorú sme zvyknutí, ale o pôvodný zostrih. Bude tak chýbať dokreslenie niektorých motivácií a napríklad Arnoldov typický úsmev.

Finálny verdikt? Cameron novou formou svojho kultového film vôbec nesklamal, ale naopak, ani dokonalo nenaplnil očakávania. On ich totiž prekonal. Tam, kde by iní dokázali prekvapiť novým filmom, Cameron neskutočne šokuje snímkou, ktorá sa už roky drží pri kinematografickom strope a zaslúžene jej patrí označenie jedného z najlepších akčných scifi histórie. Pre mňa osobne hneď prvé miesto a pokiaľ zub času daroval T2 hodnotenie 10/10, teraz si pridávam ešte bod.

Úprimne, ide zatiaľ o to najlepšie, čo môžete tento rok v kinách vidieť. Je to na jednej strane smutné, aj keď sa nakrúca množstvo kvalitných filmov, aj v Hollywoode. Dúfajme, že teraz nevznikne z tohto vydareného experimentu precedens a nezačne sa všetko so starším dátumom rad za radom prerábať do 3D. Ale ak áno, tak poprosíme len mierne a len najväčšie pecky (ruku hore za Predátora!).

Terminator 2: Judgment Day 3D (1991/2017, USA/Francúzsko, 137 min.)
Réžia: James Cameron. Scenár: James Cameron, William Wisher Jr.. Hrajú: Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton, Edward Furlong, Robert Patrick, Michael Edwards

autor Lukáš Slovák 4.9.2017