PODOBA VODY

PODOBA VODY

8.0

„Umyjete ten labák a vypadnete!“, prikazuje manažér v obleku svojim dvom podriadeným. Aby mohlo dôjsť k zápletke, upratovačky musia tento príkaz logicky porušiť. Do tajného vládneho laboratória totiž vedci práve priniesli prazvláštneho tvora z Južnej Ameriky, primárne na výskumné účely. Uzamknuté či skôr uväznené stvorenie je vo veľkej sklenenej nádrži plnej vody. Na prvý pohľad pôsobí desivo a nesympaticky.

Jedna z upratovačiek, nemá Elisa (v podaní skvelej Sally Hawkins), na rozdiel od svojej kamarátky a kolegyne Zeldy (oscarom nedávno ocenená Octavia Spencer) hneď od prvého momentu k morskému stvoreniu veľkosti človeka pocíti zvláštne puto, ba priam až náklonnosť. Elisa sa rozhodne do prísne stráženého laboratória vrátiť a nový exemplár preskúmať, čím sa jej radikálne zmení celý život.

Hlavným javiskom filmového príbehu sa tak stane laboratórium a hlavnými hrdinami – ona a on alebo kráska a zviera. Dve osamelé bytosti, ktoré túžia byť s niekým. Obaja nemí, ktorí si však porozumejú. Naučia sa spolu komunikovať prostredníctvom vlastného jazyka, akousi posunkovou rečou. Po ďalších návštevách sa Elisa stále viac osmeľuje. Svojho nového priateľa naučí ľudským zvykom, napríklad konzumovať na tvrdo uvarené vajíčka či počúvať rôzne hudobné žánre. Vzájomný sexuálny záujem sa pomaly prebúdza a milostné puto sa utužuje.

Novinka režiséra Guillerma del Tora Podoba vody, ktorá uspela na minuloročnom festivale v Benátkach, a získala trinásť (najviac zo všetkých) nominácií na Ceny Americkej filmovej akadémie, zobrazuje nezvyčajný príbeh lásky medzi zdanlivo nekompatibilnými bytosťami. Fantazijný príbeh, zasadený do pohnutých šesťdesiatych rokov minulého storočia, t. j. do obdobia eskalujúcej studenej vojny, kedy medzi sebou súperili Spojene štáty americké a Ruská federácia (v tom čase ZSSR – pozn. autorky), je obohatený o motív politickej špionáže.

Znázorniť úskalia a radosti lásky je pre filmových režisérov čoraz ťažšou a ťažšou výzvou, keďže bežná mainstreamová produkcia sa láske venuje síce pravidelne, ale nie moc originálne. Trend zobrazovania netypického milostného páru sa stáva stále častejším. K tým inovatívnejším možno zaradiť napríklad film Srdcu nerozkážeš (2017, r. Michael Showalter) či o trochu staršiu ukrajinskú snímku Kmeň (2014, r. Myroslav Slaboshpytskyi). Kým v prvom prípade ide o lásku naprieč kultúrami, v druhej snímke sledujeme vzťahy hluchonemých detí, posunkovej reči ktorých bežný divák bez titulkov nerozumie a všetko ostáva len na jeho schopnosti empatie.

Podoba vody Podoba vody

Špecifický rukopis mexického režiséra Guillerma del Tora zbadať hneď po prvých minútach snímky. Režisér, známy najmä svojimi fantasy filmami Faunov labyrint a Hellboy, svoj najnovší film poňal ako „modernú“ rozprávku, ktorej žánrovosti podriadil viacero príbehových čŕt. Postavy sú v Príbehu vody buď dobré alebo zlé a také zostávajú až do záverečných titulkov. Negatívnou a výsostne odpudzujúcou postavou sa vo filme stal Elisin priamy nadriadený Richard Strickland (Michael Shannon), ktorého úlohou je vodného tvora preskúmať a ktorému nezáleží mu na tom, či experiment prežije alebo nie.

Filmové rozprávanie sa rozbieha sľubne, ale v závere akoby stráca dych. Z hereckých výkonov treba vyzdvihnúť najmä britskú herečku Sally Hawkins, ktorá exceluje v úlohe Elisy, a má sľubne našliapnuté pri udeľovaní filmových cien. Známa komediálna herečka predvádza vo filme majstrovské charakterové herectvo. Divák sa vie dokonale vcítiť do jej úprimného zaujatia obojživelným monštrom z laboratória.

Manažér sociálnych médií a kritik Brian Formo pre server Collider napísal: „Podoba vody je neuveriteľne silný film, nielen vďaka tomu, že se odohráva za studenej vojny, ale pretože hovorí o vážnych spoločenských problémoch vtedajšej doby, ktoré pretrvávajú dodnes.“ Nepriamo upozornil na niekoľko ďalších „príšer“, ktoré boli pre vtedajšiu spoločnosť nepohodlné, ako napríklad Elisina kamarátka Zelda kvôli svojej farbe pleti alebo Elisin homosexuálny sused.

Podoba vody Podoba vody

Tak ako vodného tvora rovnako ani Zeldu či suseda neberú ostatní za rovnocenných partnerov. Taktiež aj samotná Elisa je so svojim hendikepom podobne od ostatnej spoločnosti izolovaná. Vďaka svojim citom sa však presvedčí, že väznené monštrum nebezpečné nie je a nikomu neublíži. Elisa začne plánovať ako svojho milého zachrániť, ako ho dostať na slobodu.

Napriek magickej sile filmu, vizuálnej originalite, skvelým hereckým výkonom, či fantazijným detailom Podoba vody akoby nevedela, či chce byť viac drámou alebo komédiou. Kombinácia žánrov preto môže pre niektorých vyznieť nekonzistentne až mätúco. Treba sa však naladiť na del Torov svet. Svet, v ktorom dominuje tmavé a tyrkysové ladenie, svet, kde je voda prítomná takmer v každom zábere. A potom je už ľahko uveriť vode, ktorá sa vie prispôsobiť každému tvaru nádoby a ktorá vie prijať jej vlastnosti. Presne tak ako vodné stvorenie v laboratóriu, ktoré začalo zrkadliť človeka a naučilo sa ľudskej láske.

The Shape of Water (USA/Kanada, 2017, 123 min.)
Réžia: Guillermo del Toro. Scenár: Guillermo del Toro, Vanessa Taylor. Hrajú: Sally Hawkins, Octavia Spencer, Michael Shannon, Richard Jenkins, Michael Stuhlbarg, Doug Jones, David Hewlett ...

autor Barbora Gvozdjáková 24.1.2018