CINEMA VS. PREMIERE |
CINEMA VS. PREMIERE |
Keď sa mi do rúk dostane akýkoľvek časopis, tak ho najskôr celý prelistujem a podľa toho, koľko vecí ma v ňom zaujme, sa potom spätne vrátim k článkom, ktoré stoja za to. Po tomto letmom prelistovaní sa znovu vrátim k titulnej strane, aby som vedel, na čo najviac upozorňujú.
Ešte predtým, než mala Cinema 11/2003 vyjsť som potichu dúfal, že sa na titulnej strane objaví Nemo a nie Matrix Revolutions. Cinema to nepotvrdila a priznám sa, že ma sklamala. Už len preto, že dala na obálku fotku, o ktorej sa písalo v júnovom čísle. Vtedy dostala redakcia Cinemy nespokojné listy, že miesto Nea a dvoch agentov mala titulnú stranu zaujať civilná fotografia. Tak to Cinema napravila teraz. Nič v zlom, ale v minulom čísle sa hovorilo o zmenách a pre mňa je to krok späť.
Ani Premiere neumiestnila na prvú stranu Nema. Neviem ako majú zmapovaný prehľad, že aká obálka sa predáva lepšie, ale už len z toho dôvodu, že Hľadá sa Nemo získal v oboch časopisoch najvyššie hodnotenia si titulnú stranu zaslúžil. Ale tie sa nedávajú za zásluhy. Cinema o tomto filme hneď na titulnej strane píše "Bomba roku!" a Premiere titulkou "Pixar porazil Disneyho". A ani malá Premiere sa nedočkala Nema, aj keď je obálka iná a doplňuje tak svätú trojicu.
V Cineme ma najviac zaujali dve veci. Foyer Exclusive Karel Roden a rozhovor s Quentinom Tarantinom. Ak by som nepísal tento článok, Cinemu by som odložil a keby som sa k nej už nikdy nedostal, neubudlo by zo mňa. Ale čítam ďalej: Trilógia Matrix od Kamila Fily, portrét Laurence Fishburne Leoša Flodra a téma Františka Fuky s názvom Krásný nový svět. Po pozornejšom skúmaní som na strane 34, pod nadpisom téma našiel znaky: myš (počítačová), CD, kláves TAB, klávesy ALT, F4 a CTRL, ALT, DEL. Významom by som rozumel, ale čo znamenajú na ďalšej dvojstrane LD IX,8000; PUSH IX; a podobne, na to som neprišiel. Ale asi sú to tie zmeny, o ktorých hovorila šéfredaktorka v minulom čísle. Inak som v novej Cineme žiadnu do oka bijúcu zmenu (teda okrem toho, že príhovor šéfredaktorky už nezaberá celú jednu stranu) nenašiel. Veľmi ma mrzí, že si sto percentný Nemo nenašiel v Cineme väčší priestor, ale asi sa mu podarilo utiecť podobne ako z akvária v Sydney. Potešujúce je (a pre mňa dvojnásobne), že väčší priestor ako hercom je venovaný režisérom. Mimo už spomínaného Tarantina je tu Richard Curtis (scenárista a režisér filmu Láska nebeská), Wolfgang Becker (Nemecký režisér filmu Good bye, Lenin!), Stephen Frears (režisér filmu Dirty Pretty Things). Menší priestor je venovaný aj režisérovi filmu Hľadá sa Nemo Andrew Stantonovi. Ak mi nejaká zmena unikla, verím, že mi o nej informujete.
O Premiere sa píše samo. Čo článok, to doslova hit. Pre histórie chtivých Casablanca, pre najmladších a ich rodičov Príbeh rybičiek Jana Rudovského (mimochodom v nejakom dokumente som videl presne to, čo pán Rudovský píše), pre Matrixákov perfektný článok autorov Pavel Němec a Darek Šmíd - Revoluce v mezích zákona, pre nadšencov komixového hororu rozhovor s Kate Beckinsale a veľmi vtipný a s nadhľadom písaný článok Štěpána Kopřivu - Smrt je steroid (jediné, čo nechápem prečo je medzi rozhovorom a článkom vložený Príbeh rybičiek), pre milovníkov Českého filmu - Skřítek, pre "zamilované baby" Hugh Grant Na vlastní oči a pre všetkých Indiana Jones a blízke stretnutia tretieho druhu. Novembrová Premiere (či už malá, alebo veľké) je povinnosťou! Len ako bonus je vynikajúca príloha 50 DVD s filmami, ktoré by v súkromnej zbierke nemali nikomu chýbať.
Oba časopisy siahli v rubrikách starších filmov (Cinema Kult, Premiere Retro) po poklade svetovej kinematografie - Casablanca. Aj keď je v Cineme úryvok z dialógu krátky a výstižný, text Barbory Šťastnej donúti čitateľa pozrieť si tento film znovu.
Jediné, čomu chcem veriť, že decembrová obálka bude medzi Cinemou a Premiere odlišná. Tipoval by som Mazaného Filipa na titulku Cinemy a Russella Crowea z Master and Commander na titulke Premiere. Tá v decembri opäť prinesie darček v podobe priloženého DVD s filmom Záhada Blair Witch. Za 195 Kč? No nekúp to! Ale môj prehnaný pesimizmus mi našepkáva, že u nás sa k tomuto číslu s prílohou tak ľahko nedostaneme. Ak sa vydáte pátrať do cudzích krajín, zoberte si aj kameru, môže z toho byť zaujímavý dokument:)
Každá nová Premiere mi pripadá originálnejšia než predchádzajúca, a každá Cinema fádnejšia a bez nápadu. Nechcem to napísať priamo, ale každému je jasné, ktorý z novembrových veľkých európskych mesačníkov, čo milujú film, preferujem.